הפגנת המטריות 2: אלפים מחו בתל אביב בדרישה להדחת נתניהו

הפגנה למען הדחת נתניהו, כיכר הבימה, 24.12.23 (צילום: טוויטר/RadmanMoshe)
הפגנה למען הדחת נתניהו, כיכר הבימה, 24.12.23 (צילום: טוויטר/RadmanMoshe)

אלפים הגיעו אמש לכיכר הבימה בגשם סוחף, בהפגנה הגדולה ביותר נגד הממשלה מאז ה-7.10, שהזכירה לרבים את הפגנת המטריות שהשיקה את 40 השבועות של ההתנגדות להפיכה המשטרית. את הזעם הכבוש של השבועות האחרונים כבר אפשר היה להרגיש באוויר. "נרעיד את ממשלת הדמים עד שתהפוך לאבק ההיסטוריה"

המחאה בדרישה להדחתו המיידי של בנימין נתניהו מתחממת: יותר מעשרת אלפים איש הגיעו אמש בשעות הערב אל רחבת כיכר הבימה, שם התקיימה ההפגנה בהובלתם של משה רדמן, עמי דרור, רן הרנבו ומובילי מחאה נוספים, כשבין הנואמים גם סיגלית הלל, אמו של אורי טשרניחובסקי ז"ל שנרצח בפסטיבל נובה, יחד עם לוחמים ופליטים מעוטף עזה ויישובי הצפון.

ההפגנה התקיימה בגשם שוטף במקביל לעצרת התמיכה השבועית במשפחות החטופים בכיכר החטופים שליד מוזיאון תל אביב, אליה נהרו רבבות רבים של אזרחים בדרישה להחזרת החטופים עכשיו, והמפגינים מכיכר הבימה הצטרפו אליהם בצעדה. בתום ההפגנה כתב עמי דרור לעשרות אלפי עוקביו ברשתות החברתיות ש"נרעיד את ממשלת הדמים עד שתהפוך לאבק ההיסטוריה. נלחם בהם עד שים הכאב האינסופי יהפוך להר עצום של תקווה. נלחם בהם עד שהנוכלות וההסתה יהפכו לסולידריות ואחווה. נלחם בהם בעבור החללים, החטופים, הפצועים והעקורים. אבל, ובמיוחד, נלחם בהם למען הילדים".

בניגוד לשבועות קודמים, בהם ניתן היה להרגיש בעיקר את האיפוק של המפגינים בהשוואה להפגנות הסוערות נגד ההפיכה המשטרית, אתמול כבר אפשר היה לחוש בזעם הכבר-לא-כל-כך-כבוש של ההמונים בקריאות חוזרות ונשנות להדחת נתניהו ופיזור ה"ממשלה עם דם על הידיים". לקראת סיום ההפגנה עלתה להקת אבטיפוס להופעה קצרה וביצעה את שירה "מועקה", שהיטיב לתאר את התחושה הקולקטיבית.

מאחורי הקלעים של תנועת המחאה התרבו בסוף השבוע הקולות שקוראים לקבוצות הגדולות בה – כוח קפלן, אחים לנשק, מחאת ההייטקיסטים ובונות אלטרנטיבה – לחזור ולהצטרף אל ההפגנות ברחוב לצד מערכי ההתנדבות והחמ"לים שהקימו, עכשיו כשהשלב הנוכחי של המלחמה מתקרב לסיומו ללא הישגים משמעותיים, כשיותר מ-100 חטופים עדיין בשבי חמאס ועשרות אלפי ישראלים עדיין פליטים מבתיהם. המחלוקת בין התנועות השונות לגבי עיתוי ההפגנות, כך נראה, עומד לפני סיומה.

כך, למשל, לראשונה מאז ה-7.10, חזר אמש לפעילות חשבון הווטסאפ השקט של מחאת ההייטק, בקריאה לתרומות לקראת התחדשות המאבק על הדמוקרטיה הישראלית: "דווקא עכשיו, כשממדי מחדל השבעה באוקטובר מתגלים במלואם, כשהביזה משתוללת בכנסת ובממשלת ישראל, ברור לכולם: אם לא נילחם על ישראל, אם לא נילחם על הדמוקרטיה, מהר מאד לא יוותר על מה להלחם!".