החל מהבוקר: נת"צ חדש באיילון דרום. האם הוא יקל על הפקקים?

נת"צ, חצי נת"צ, נתיב אחד מהיר. פקק מסורתי באיילון (צילום: שאטרסטוק)
נת"צ, חצי נת"צ, נתיב אחד מהיר. פקק מסורתי באיילון (צילום: שאטרסטוק)

החדשות הטובות: נוסעים חדי עין הבחינו בסימונים צהובים על נתיב חדש באיילון דרום, ובירור מהיר העלה שאכן מדובר בנת"צ חדש שיחל לפעול ביום ראשון (31.7) בין מחלף השלום לכביש 1. החדשות הפחות טובות: הנת"צ ישמש קווי אוטובוס מעטים ואינו צפוי להשפיע על העומס בנתיבי איילון

הבוקר (רביעי) הבחינו מספר תושבים עירניים, ובראשם יקיר מערכת "טיים אאוט" ופיד תחבורה בטוויטר אלעד אלפסה, בסימונים צהובים ומעניינים שנצבעו על הכביש באיילון דרום, והמסקנה המרגשת לא איחרה לבוא: מדובר בנתיב תחבורה ציבורית ייעודי, הלוא הוא נת"צ. בירור מהיר של יובל שדה, כתב התחבורה של "כלכליסט", העלה כי אכן מדובר בנת"צ חדש שיחל לפעול כבר ביום ראשון הקרוב ממחלף השלום ועד כביש 1.

נת"צים נחשבים לדרך הפשוטה והקלה לתעדף תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי כדי לתת לה יתרון מהירות בפקקים, דבר שאמור עקרונית להוביל לכך שבסופו של דבר יעדיפו בעלי רכב פרטי להשאיר אותו בבית ולעבור לשימוש באוטובוסים. אלא שהנת"צ המדובר באיילון דרום משמש מספר לא גדול של קווים ועוברים בו כ-25 אוטובוסים בשעה בלבד, כך שיעילותו בהקלה על עומס התנועה מוטלת בספק. בנתיבי איילון גם מיהרו להדגיש שמדובר במסלול נוסף וחדש שאינו בא על חשבון מסלולי הרכב הרגילים.

לקראת סוף אוגוסט אמור להיפתח נת"צ דומה גם באיילון צפון, וגורמים במשרד התחבורה הבהירו כי מדובר בחלק מהתוכנית להקמת נתיבים מהירים באיילון. כלומר, הנת"צים הם זמניים וישולבו בנתיבים המהירים שצפויים להיכנס לשימוש ב-2025. בניגוד לנת"צ בכביש החוף לא יתאפשרו נסיעות קארפול ואופנועים בנתיב הייעודי, כך שגם מבחינה זו ספק רב אם יושפע במשהו העומס על הנתיבים הרגילים.

ואם כך, כמו ששאלנו בכותרת, למה זה טוב? מעבר לתופעה המכונה "נת"צ-וושינג" (כלומר, הקמת נת"צים לא הכרחיים כדי לספק את התחושה שעושים משהו לגבי הפקקים והתחבורה הציבורית בישראל), נראה שבנתיבי איילון ובמשרד התחבורה החליטו להאיץ את פרויקט הנתיב המהיר באיילון ולכן את החלקים ממנו שכבר מוכנים לשימוש הוחלט להשמיש כנת"צים. יותר טוב נת"צ קצר למעט אוטובוסים מאין נת"צ בכלל? עוד נראה. אולי כבר ביום ראשון.