משהו קטן וטוב: 12 סדרות שיגרמו לכם לאהוב את העולם מחדש

"מחלקת גנים ונוף" (צילום: יחסי ציבור)
"מחלקת גנים ונוף" (צילום: יחסי ציבור)

מרגישים שמצצו מכם את טיפות האנרגיה האחרונות? הכל מסביב הולך ונהיה מאתגר יותר, ואנחנו מתערבים שהמשפט הזה הולך להיות נכון בכל רגע נתון בשנים הקרובות. זה הזמן לבינג' של סדרה שתגרום לכם לאהוב את העולם מחדש. ואולי אפילו את עצמכם

10 בפברואר 2023

12. מה שעושים בצללים

ערפדים בני מאות ואלפי שנים עם נטיות רצחניות מתגוררים יחד בבית מעלה אבק. מה כבר יכול להשתבש? הפורמט הזה עבד כבר בגרסת הסרט שיצר טאיקה וואטיטי, אבל המעבר לטלוויזיה הלך פה כל כך חלק בזכות הדמויות החדשות שנוצרו עבור הסדרה – ננדור הרודן לשעבר והשולייה הנאמן שלו גיירמו, הזוג המאוהב-רוב-הזמן נדג'ה ולזלו וערפד האנרגיה המתיש והנפלא קולין. מעבר לזה שהתכנסו פה כמה מהאנשים המצחיקים ביותר בעולם, זו סדרה שגם בשיא האופל והאלימות שלה נשארת סיפור על משפחה-נבחרת, שיש לה גרסאות מוזרות משלה של אהבה ודאגה. מסתברים שהחיים כאל-מתים מנותקים מהחברה לא חייבים להיות מדכאים ומייסרים, אפשר לעשות שטויות ביחד, להתאהב, להסתבך עם יצורים פנטסטיים אחרים וכמובן לארגן אורגיות מרובות משתתפים. אז נכון שיש בה הרבה יותר דם מאשר שאר הסדרות ברשימה וזה תמיד דפוק, אבל זה גם תמיד מרגיש כמו לחזור הביתה, לאנשים – או לערפדים – שאוהבים אותך כמו שאתה.

11. קימי שמידט

אז נכון, "קימי שמידט" של נטפליקס היא סדרה שהמאורע המחולל שלה הוא שחרור של נערה חטופה מכליאה במרתף אחרי שנים של התעללות, גזלייטינג ואימה בלתי פוסקת. מי לעזאזל מסוגל לעבוד עם החומרים האלה ועוד להוציא מהם כיף צבעוני ולא לחצות את גבול הטעם הטוב? רק טינה פיי. רוב הזמן זה עובד, אבל גם כשהניסיונות של קימי לשמור על אופטימיות מתקתקה מתחילים להעיק תמיד יש לנו דמויות אחרות לפנות אליהן כדי שיפילו אותנו מצחוק ועל הדרך יגרמו לנו אשכרה להתעניין במה שקורה להן בחיים – אלי קמפר נהדרת בתור קימי, אבל המלך והמלכה האמיתיים כאן הם טייטוס בורג'ס וג'יין קרקובסקי (ג'נה מ"רוק 30", כמובן) בתור טייטוס בעל השאיפות הבימתיות וז'קלין העשירה עם העבר המפתיע. מ-2016 ועד היום, ברגעים קשים בחיים אנחנו מזמזמים לעצמנו את הלהיט "פינו נואר" ומרגישים הרבה יותר טוב.

10. האחיין שלי בנץ

אין הזדמנות שלא ננצל ללא בושה כדי לשכנע אתכם לצפות בקומדיה הכי טובה שהחינוכית הכניסה לחיינו בגלגולה המחודש, אבל באמת, היא פיל גוד שלא מהעולם הזה. בכל זאת, זאת סדרה שבה הבן של השטן מגיע ללמוד בתיכון ישראלי ומגלה שבני אדם עושים דברים נחמדים לפעמים אחד בשביל השני. סדרה שיש בה גם את גיתית פישר וגם את אושרית סרוסי ולפעמים אפילו הן משחקות באותה סצנה. סדרה שיש בה את הפלא שהוא דניאל קורן וגם את הכוכב העולה אורי ורד. סדרה שיש בה את סוג הדמויות האהוב עלינו – גותית עם לב זהב. סדרה שבה השטן טבעוני, היפי ומאור כהן משחק אותו. סדרה שבה החברות בין חנונים ואאוטסיידרים מנצחת כל ביריון, מהומה שטנית או דמות תנ"כית שהופיעה בטעות במסדרון בית הספר. זה כיף, זה קורע מצחוק ואנחנו לא יכולים לחכות יותר לעונה שנייה.

9. שיטס קריק

על אף שאנחנו ממש לא קנדים, קשה שלא להתייחס לקאסט של הקומדיה המופלאה הזו כאל אוצר לאומי. הסדרה מלווה לאורך 80 פרקים את משפחת רוז המטורללת לגמרי, שעקב קריסה כלכלית כואבת נאלצת לוותר על חיי הפער ולעבור לעיירה הקטנה ששמה כשם הסדרה. היא אמנם קהילתית וחמודה אבל סטארז הולו היא ממש לא, מה גם שג'וני, מוירה, דיוויד ואלכסיס הם לא בדיוק האנשים שהכי קל להסתדר איתם. לוקח קצת זמן עד שהכל מתחבר, אבל מרגע שזה קרה ההתמכרות בלתי נמנעת ומי שהיו נראים כמו דמויות קומיות בלבד מתחילים לרגש באמת, לפעמים תוך כדי שיוצאים להם מהפה הקשקושים הכי פריווליגיים ומופרכים. קשה עד בלתי אפשרי לבחור רק אחד מבני המשפחה כדמות המצטיינת, אבל הלב שלנו כנראה עם אלכסיס, הנסיכה הקלאברית שמגלה אחרי שברון לב שיש בה יותר מאשר נטייה להסתבך בצרות בחו"ל וטעם טוב בבגדי פסטיבלים.

8. סקראבס

כן, בסדר, אנחנו יודעים, הקומדיה הנהדרת ופורצת הדרך הזו היא לא תמיד מופת של כיף וחיוכים. היא אפילו אחראית לכמה מהפרקים הכי שוברי לב שראינו בטלוויזיה אי פעם. אפילו עם ההסתייגות הזו, קשה להכחיש שמדובר בפנינה מעוררת תקווה שעושה טוב על הלב גם בצפייה החוזרת השביעית. ג'יי.די, טארק, אליוט, קרלה, ד"ר קוקס ושאר חבריהם לצוות בית החולים "הלב הקדוש" אמנם מוקפים במחלות ונוזלי גוף רוב שעות היום, והסדרה לא מכחישה שהחיים שלהם רחוקים מלהיות מושלמים גם בשעות הפנאי, אבל יש בסדרה הזו כל כך הרבה קסם, אהבה, חברות ושמחת חיים. אז בסדר, פעם בעונה נבכה את נשמתנו, לפחות זה לא הדיכאון הקיומי של "האוס".

7. קוויר איי

אם הרימייק של נטפליקס לא היה כל כך מוצלח, הדוקו-ריאליטי באותו שם משנות האלפיים היה עלול להפוך לזכרון קצת משונה מימים פרוגרסיביים הרבה פחות. עכשיו, כששלל טמבלים ברחבי העולם מנסים להחזיר את ההומופוביה ותפקידי המגדר הנוקשים לאופנה, אנחנו זקוקים לפאב-פייב יותר מאי פעם. בכל פרק חמשת המומחים – קראמו, אנטוני, טאן, בובי וכמובן ג'ונתן – הופכים את החיים לאדם שזקוק למייקאובר בכל התחומים. הביקור של החבורה המשמחת לא מסתכם בהחלפת מלתחה ותספורת – המטרה היא תמיד לסייע לגיבור או הגיבורה להתמודד עם קושי רחב יותר בחייהם, כשהפרקים הטובים ביותר מאפשרים להם לעבור תהליך רגשי של ממש. אל תפספסו את העונה שמתרחשת ביפן, יותר הולסום מזה זה כבר סרטון של חתלתולים מתכרבלים.

6. בנות גילמור

אתם כנראה מכירים לפחות אדם אחד שנאבק ברגעים אלה ממש בחשק להתחיל בינג' מחודש בדרמה הקומית הכל כך ממכרת הזו. אל תשאירו אותם לבד – הושיטו יד והצטרפו אליהם לפרק-שניים בעלילות לורליי ורורי, האם והבת שאוכלות שטויות כל היום ואף פעם לא משמינות, או אפילו מפסיקות לפטפט כדי ללעוס. יש הרבה רגעים דרמטיים ועגומים בסדרה, חלקם בכוונה, חלקם נובעים מבחירות שגויות ותמוהות של הכותבים ואחרים התגלו ככאלה בדיעבד כשגילינו שרורי גדלה להיות די בלתי. מה שבכל זאת משאיר את "בנות גילמור" בגבולות הפיל גוד היא העיר שכולנו רוצים לעבור אליה, סטארז הולו הקסומה. כולם מנהלים עסקים קטנים ומקסימים, אירוע קהילתי מסורתי מושך את כל תושבי העיירה לאותו המקום מדי שבוע והתושבים לא רק נחמדים ומחבבים זה את זה, הם גם ווירדוז לגמרי, כלומר, הם לא סתם סחים אמריקאים משעממים.

5. הבורגרים של בוב

משפחת בלצ'ר היא לא המשפחה הכי מתפקדת על המסך. היא גם לא מצוירת הכי טוב, או מציגה את הבדיחות הכי אדג'יות. מה שכן, לבלות איתן חצי שעה זה אחד הדברים הכי כיפיים שאתם יכולים להרשות לעצמכם. הנוסחה פשוטה – בוב ולינדה מנהלים המבורגרייה קטנה ולא ממש מצליחה בעיירת חוף ובמקביל מנסים לגדל כמיטב יכולתם את ילדיהם טינה, ג'ין ולואיז, כל אחד מהם משונה בדרכו. לא פעם זה נגמר בצרות ובבלאגן, אבל הבלצ'רים תמיד נשארים יחד ותומכים זה בזה בכל מצב, גם אם הם צוחקים קצת אחד על השני תוך כדי. אם אהבתם כנראה שתהנו גם מ"סנטרל פארק" של אותו היוצר, לורן בוצ'ארד, באפל טי.וי, קומדיה מוזיקלית עם מדבבים מעולים כמו לזלי אודום ג'וניור וג'וש גאד.

4. בלואי

לא חייבים פעוט נואש לבידור כדי להנות מ"בלואי", ואכן, סדרת האנימציה האוסטרלית זוכה לשבחים גם מצופים נטולי ילדים. יש הרבה ממה להנות – האנימציה חמודה וצבעונית (אבל לא צבעונית מדי, חלילה), הדמויות מקסימות והסיפורים נעים בין מטופש בקטע טוב למתוחכם ואפילו פילוסופי. העובדה שכל פרק כזה נמשך פחות מעשר דקות הופך אותה לפיק-מי-אפ קטן ונוח לכל זמן ושעה – לפני שהולכים לישון, לפני שיוצאים לאוטובוס בבוקר או אפילו ברגע משבר במשרד.

3. נני

כל מהותו של ז'אנר הסיטקום הוא לספק לצופים מפלט בטוח ומנחם מול היומיום המדכא, וזה נכון כפליים כשמדובר בתור הזהב הסיטקומי של שנות התשעים – לפני ששנות האלפיים הוסיפו ריאליזם ומבוכה והעלימו את הצחוקים המוקלטים. אם כבר מיציתם את "חברים" ו"סיינפלד" והקרינג' בדיעבד של סדרות כמו "צער גידול בנות" גדול עליכם, אנחנו לגמרי ממליצים שתבחנו חברה נוספת ופופולרית מעט פחות בנבחרת הניינטיזית הזאת, "נני" בכיכובה של פראן דרשר האגדית. הבדיחות שרדו את מבחן הזמן ברובן ודרשר עצמה, בתפקיד יהודייה מחוספסת מקווינז שהופכת בטעות לנני של משפחה עשירה, רק נעשית אייקונית ומהנה יותר ככל שהשנים חולפות. מה הפלא שהסדרה החמודה הזו זוכה בשנים האחרונות לשלל פרגונים ומחוות ברשת.

2. בית הספר היסודי אבוט

בכל הנוגע לתוכן מרים ומשמח, "אבוט" היא הכי קרוב שיש כרגע על המסך ל"מחלקת גנים ונוף" הנ"ל או ל"ברוקלין 99" האהובה. הקומדיה החמודה הזו מתרחשת, כצפוי מהשם, בבית ספר יסודי מתפרק ונטול תקציבים בפילדלפיה. הנסיבות קצת מדכדכות, אבל כבר שתי עונות ש"אבוט" הופכת לימונים ללימונדה. הדמויות שלה הם מורים ובעיקר מורות שאמנם נשחקו על ידי המערכת, אך עדיין נחושות רוב הזמן לעזור לתלמידים וזו לזו. כמו כל סדרה משמחת לבב אנוש אמיתית, גם כאן עיקר הכיף הוא הדמויות הקיצוניות אבל גם אנושיות, מהסוג שגורמות לך להרגיש כמו בבית ברגע שהפרק מתחיל.

1. מחלקת גנים ונוף

ההצלחה של "המשרד" הובילה לאינספור ממשיכי דרך מסוגת "סיטקום מקום עבודה עם שפה כמו-מוקומנטרית". בעונתה הראשונה והקרינג'ית למדי "מחלקת גנים ונוף" הייתה לא הרבה יותר מעוד "המשרד" עם עבודה ממשלתית במקום תאגיד נייר, אבל ברגע שהיא מצאה את הקצב והאופי הייחודי שלה היא מצאה את ייעודה האמיתי – אלופת סדרות הפיל גוד. למקרה שעוד לא הצטרפתם למסיבה, הקומדיה מחממת הלב בהגזמה הזו מלווה את ניסיונותיה של לזלי נופ (איימי פוהלר) להוביל שינוי חיובי בעולם, פארק אחד בכל פעם. אליה מצטרפת נבחרת מפוארת של דמויות אייקוניות שבא לחבק – מאפריל הציניקנית דרך אנדי הטמבל והשמח-מדי ועד רון סוונסון הנחוש לעבוד כמה פחות. בונוס – שניים מהזוגות החמודים בתולדות הטלוויזיה (תבדקו, כתבנו על זה פעם).