סוגרים את הים: בדרך לדיקטטורת קורונה עוצרים בחוף הילטון

(צילום: גטי אימג'ס)
(צילום: גטי אימג'ס)

המשאבים שמשקיעה המשטרה בביצור החוף בלתי נתפסים. האגרסיביות שמפגינים השוטרים מחרידה. המטרה כאן אינה לייצר תקנות הגיוניות ולשרת את האזרח אלא להטיל עליו אימה ולגרום לו תחושת מחנק. וזה לא באמת קשור לקורונה

24 באפריל 2020

זה צריך להיות מחזה מדהים: לאורך חופיה הריקים של תל אביב הפרושים על פני כשני קילומטרים מפוזרים עשרות שוטרים. כל 200 מטרים תוכלו למצוא שתי ניידות ולפחות חמישה שחורי מדים זעופים השומרים על המולדת. האפוקליפסה דופקת בדלת ורק בחורינו האמיצים מגינים על גבולה הימי של העיר מפני אויבי האומה, הלוא הם אזרחים שמבקשים לשבת רגע על החול הנעים או למרבה הזעזוע אפילו לטבול במים או לגלוש על גל. על הספסלים בטיילת נמתחו סרטים אדומים והם הוקפו מחסומים כמו בזירת פיגוע.

הבוקר התנפלו יותר מעשרה שוטרים על גולש שסירב לצאת מהמים, אתמול בהרצליה הם עצרו באלימות אמא לשניים כשהם דוחפים את פרצופה לתוך החול מול עיניי ילדיה, מדי יום צצים ברשתות החברתיות פוסטים של אזרחים המומים מהגסות ומחוסר האנושיות שבה פונים אליהם שוטרים, מטילים קנסות ענק, מאיימים ותוקפניים. מי שראה איך המשטרה מדכאת באגרוף ברזל הפגנות של שמאלנים, חרדים, אתיופים ונכים בעשור האחרון לא יכול להיות מופתע. אבל רוב הישראלים העדיפו שלא לראות. ועכשיו כשזה על דלת ביתם כבר מאוחר מדי.

השתתפו גם אתם במשחק האהוב: יס"מניק על החוף או אזרח מסוכן? (צילום: גטי אימג'ס)
השתתפו גם אתם במשחק האהוב: יס"מניק על החוף או אזרח מסוכן? (צילום: גטי אימג'ס)

כן, ברור, האזרח צריך לציית לתקנות שעת החירום. כן, ברור, אזרחים צריכים לשמור על החוק. כן, ברור, אסור ללכת לים. רק אל תספרו לעצמכם שזה קשור לקורונה. אל תספרו לעצמכם שזה מקרי שנתניהו וראש המל"ל עסוקים בימים אלה בהקמת צוות ל"עיצוב התודעה" שמטרתו למנוע זעם ומחאה ציבוריים. זו בדיוק מטרתו של הקו הזה שמתחה המשטרה על הים. הוא נועד לצרוב את התודעה ולהקים חומה בלתי נראית בין החופש המדיטריאני אליו שואפת העיר ובין הגטו האידיוקרטי אליו נגררת המדינה.

התעמרות רנדומלית באזרחים, תופעה שהייתה מוכרת עד כה בעיקר למיעוטים, היא עכשיו גם הבעיה שלכם

המשאבים שמשקיעה המשטרה בביצור החוף בלתי נתפסים. האגרסיביות שמפגינים השוטרים מחרידה גם אם מדובר באזרחים שמסרבים להציג תעודת זהות או מסרבים לקבל את הדו"ח שנרשם להם. אפשר היה לנצל את אותם כוחות כדי לדאוג שגם על החוף יישמרו הנחיות משרד הבריאות ויימנעו התקהלויות, אבל המטרה כאן אינה לייצר תקנות הגיוניות ולשרת את האזרח אלא להטיל עליו אימה ולגרום לו תחושת מחנק. עכשיו זה מתקבל בשלווה כי קורונה. אחר כך זה יתקבע כסטנדרט.

כמה אנשים יכולים לשבת כאן במרחק שני מטר זה מזה? אפס כמובן (צילום: גטי אימג'ס)
כמה אנשים יכולים לשבת כאן במרחק שני מטר זה מזה? אפס כמובן (צילום: גטי אימג'ס)

אין טיפה אחת של היגיון או סבירות באופן בו צרה המשטרה על החופים. הם בוודאי אינם מסוכנים יותר מסניף של איקאה בו מתגודדים מאות אנשים. חוסר הקונסיסטנטיות של תקנות החירום ואכיפתן, כמו גם העובדה שחלק מהשוטרים כלל אינם מכירים את התקנות שמשתנות מדי יומיים, מייצרים אכיפה סלקטיבית פרועה שמחלישה עוד יותר את אמון הציבור במוסדות השלטון. האזרחים הכלואים כבר חודש וחצי בבתיהם רואים מדי ערב כיצד בכירי הממשל מקנחים עם תקנות החירום את אפם. רובם עדיין מצייתים להנחיות, המומים והלומים מכדי לחשוב על המתרחש. ככה בדיוק דוקטורינת ההלם אוהבת את זה.

זו עדיין לא דיקטטורת קורונה, אבל אנחנו דוהרים בדרך לשם, בחסות הסכם קואליציוני שמרסק עד עפר את יכולתה של הכנסת לפקח על הממשלה, מסרס את בג"ץ ומנרמל עבריינות בשלטון. התעמרות רנדומלית באזרחים, תופעה שהייתה מוכרת עד כה בעיקר למיעוטים, היא עכשיו גם הבעיה שלכם. ואתם אפילו לא יכולים לרדת אל הים כדי לשכוח את זה לרגע.