"סטאר טרק דיסקברי" פיצחה את המתכון למד"ב טלוויזיוני מצליח

בעשור האחרון התחבבו על הציבור סדרות בעלות אלמנטים מד"ביים כמו "אבודים" ו"מראה שחורה", אך ההארדקור של החלל החיצון נותר בלתי מפוצח. באמת היה כל כך קשה ליצור דמויות נשיות נורמליות?

"סטאר טרק דיסקברי"
"סטאר טרק דיסקברי"
6 בפברואר 2019

החלל, זאת יודע כל חובב מד"ב, הוא הפרונטיר האחרון. אבל מאז שחצתה האנטרפרייז את המסך בפעם הראשונה לפני 53 שנים, יודעים זאת גם הדודים עם החליפות והסיגרים שמאשרים תקציבי הפקה לסדרות טלוויזיה: אין דרך מרהיבה יותר לשרוף כסף מאשר להמר על סדרת חלל, ואין כמעט כישלון ידוע יותר מראש.

מאז הפלופ הפרה היסטורי של "סטאר טרק" בעונתה הראשונה, עפות בעקבותיה מהמסך סדרות מד"ב במהירות וורפ־ספיד. גם הצלחות גדולות יחסית כמו "בבילון 5" או "באטלסטאר גלקטיקה" היו בפועל להיטי נישה שלא בדיוק כבשו את כדור הארץ בסערה חייזרית. בעשור האחרון התחבבו על הציבור סדרות בעלות אלמנטים מד"ביים כמו "אבודים", ואפילו פנטזיות דיסטופיות כמו "מראה שחורה" ו"ווסטוורלד", אבל החלל החיצון האינסופי נותר בלתי מפוצח טלוויזיונית. ואז הגיעה "סטאר טרק דיסקברי".

"סטאר טרק דיסקברי"
"סטאר טרק דיסקברי"

עוד כתבות מעניינות:
איך הפכו הסדרות הבריטיות לדבר הכי מחרמן על המסך?
האובססיה של נטפליקס לטד באנדי מסמלת את כל מה שרע בה
"בלש אמיתי" חוגגת את הפאלפ המודרני

היו סדרות חלל טובות ומעניינות ממנה, אבל לאף אחת מהן לא היה גב של מותג מצליח שהתעורר לתחייה, רשת שידור גדולה (CBS) ופלטפורמת הפצה עולמית (נטפליקס). האחרונה ידועה בתאוות הבינג' שהיא מעוררת, אבל את "דיסקברי" מכריחה אותה CBS לבלוע במנות שבועיות. התוצאה, במספרים, היא סדרת להיט שהז'אנר הטלוויזיוני הזה טרם ידע, עד כדי כך שכבר הוחלט להפיק לה ספין אוף. קפטן קירק, קפטן פיקארד, קפטן ג'נוואי וקפטן סיסקו יכולים לאכול את אבק הכוכבים של קצינת המדעים מייקל בורנהם.

העובדה שהדמות הראשית ב"סטאר טרק דיסקברי" אינה הקפטן, אלא אישה שחורה שהיא גם וולקנית וגם מדענית וגם – כמה נוח – אחותו המאומצת של ספוק, מזריקה לה אדרנלין של מקוריות ושינוי פרספקטיבה מרענן. סונקווה מרטין־גרין ("המתים המהלכים") עושה בתפקיד הזה עבודה שהכניסה אותה לפנתיאון הטרקיז כמעט מהרגע הראשון, אולי הדמות העגולה, המרתקת ומעוררת ההזדהות ביותר שהצליח היקום הטרקי לייצר.

זאת לא סתם עוד סדרת מד"ב שבה דמות נשית חזקה עומדת במרכז – זאת הסדרה. הגביע הגיקי הקדוש. המותג של "סטאר טרק" הוא מהמעטים שהצליחו לפרוץ את גבולות הז'אנר אל תוך המיינסטרים, ואף שבמשך השנים נמצאו תמיד נשים בעמדות מפתח בעתיד האוטופי שלו, מייקל ברנהם היא בבירור תוצר של זמננו. הגברים שלצדה פגומים או מושחתים ובכל מקרה נחותים ממנה בכל פרמטר. הנשים שלצדה, לעומת זאת, תמיד חכמות ולרוב חזקות. סדרת חלל פמיניסטית? לא נכחיש.

במשך עשורים שאלו עצמם גיקים מדוע נשים לא עפות על סרטי החלל שלהם. ובכן, ילדים, אולי מפני שתמיד הציגו אותן כמו עאמות־אין־ספייס. עכשיו – עם יותר מ־10 מיליון צופים בסך הכל לבכורת העונה השנייה של "סטאר טרק דיסקברי" ושבירת כל שיאי אפליקציית ה־All Access של CBS – יכול להיות שהמתכון למד"ב טלוויזיוני מצליח פוצח סוף סוף: פשוט תכתבו תפקידים יותר טובים לנשים.

העבודה שעשו בריאן פולר ועקיבא גולדסמן בעונה הראשונה הפכה את "דיסקברי" לצבעונית ועמוקה מהמקובל בז'אנר, כולל רומן להט"בי מפתיע וקורע לב. כל חגיגת הייצוג הליברלית הזאת היא חלק מה־DNA המקורי של "סטאר טרק", אבל היא לא באה על חשבון עלילת אופרת חלל מורכבת שנשזרת היטב במיתולוגיה הטרקית ומרחיבה אותה. עזיבתם של פולר וגולדסמן עוררה חשש שהעסק עומד להתחרבש, אבל שלושה פרקים אל תוך העונה השנייה נדמה שאפשר לנשום לרווחה: החלל החיצון בידינו. כלומר, בידיהן.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד