יבורך הפריקאפ

"סיפורה של שפחה" עונה 3 פרק 10: ככה הייתה צריכה להיראות כל העונה

סוף סוף קיבלנו פרק עם התרחשויות אמיתיות, והוא מבהיר היטב את שתי השאלות הגדולות שילוו אותנו עד סוף העונה. "סיפורה של שפחה" עונה 3 פרק 10

"סיפורה של שפחה", עונה 3 פרק 10
"סיפורה של שפחה", עונה 3 פרק 10
25 ביולי 2019

איזה פרק כיפי. מוזר לתאר פרק של "סיפורה של שפחה" במילה כיף, ועוד עם העלילה שקיבלנו הפעם, אבל זה מה יש. אם הסדרה הזאת רוצה לשרוד היא חייבת להיות יותר כזו ופחות רצף בלתי פוסק של התעללות בדמויות. הפרק הזה היה צריך להגיע הרבה קודם ולהכתיב את הטון להמשך העונה, שהייתה משמשת לתכנון והוצאה לפועל של התוכנית החדשה של ג'ון: להבריח החוצה את ילדי גלעד. החשש העיקרי שלי כרגע הוא שהמזימה המורכבת הזו תיפתר בצורה קלה מדי, כזו שתשאיר יותר מדי קצוות פתוחים, כמו שקרה בעצם עם ההברחה של ניקול בעונה הקודמת. ובכל זאת, הפרק  חזר לכיוונים שנזנחו לאורך העונה כדי להעמיק אותם, והשאיר אותי אופטימית במידה.

אמנם הפרק נגמר בחיוך, עם רפרנס ל"מלתעות" ותקווה לעתיד טוב יותר, אבל זה לא אומר שהוא היה קליל ושמח. זה מה שהיה הכי יפה בו. ג'ון נשאלת שוב ושוב לאורך הפרק, בניסוחים שונים, אם היא בסדר. היא מתעקשת שכן בפניי המבקרים, אבל השואלת הראשונה היא השפחה אלמה, ורק היא מקבלת את האמת – לא. ג'ון לא בסדר כי יש לה את כל הסיבות בעולם לא להיות. כשלורנס שואל אותה מה בעצם היא יודעת על "כמה אדם מסוגל לספוג", היא אומרת "הכל". למרות הזלזול המסוים שלו בה ולמרות הדברים הקשים שאמרה לו, לורנס וג'ון בנו מערכת יחסים של כבוד הדדי. גם הסדרה מכבדת אותם כשלראשונה היא בוחרת לדלג על המראות הקשים של הטקס, להשאיר את האונס, שבמקרה זה יש לו שלוש קורבנות, מחוץ לפריים.

"סיפורה של שפחה", עונה 3 פרק 10
"סיפורה של שפחה", עונה 3 פרק 10

הפרק הזה הבהיר היטב את שתי השאלות הגדולות שילוו אותנו במעט שנשאר מהעונה. הראשונה היא תוכנית הברחת הילדים – האם ומתי זה יקרה? כמה ילדים אפשר להעלים ואיך? האם יש דרך להשיג שיתוף פעולה מבחוץ? ומה בעצם יעלה בגורל הילדים האלה, שייקרעו מהחיים שהכירו עד כה וממי שלפחות חלקם תופסים בתור ההורים האמיתיים שלהם? האם סרינה ו/או לידיה ישתלבו איכשהו בתוכנית הזאת? אם זה ייעשה טוב, יהיה כאן מהלך מספק שלוקח בחשבון את היכולות והחסרונות של כל דמות ששותפה לו. למשל – הכוח וההשפעה של לורנס לעומת ההפכפכות שלו והעובדה שהמשטר הנוכחי שם אותו על הכוונת. עוד דוגמה – לג'נין יש נחישות אמיתית והיא יכולה להיות חסרת פחד ברגע האמת, אבל כל דבר שקשור לילדים שלה גורם לה להתפרק, וואי וואי מה יקרה אם היא תגלה שכיילב מת. עוד שאלה מעניינת היא אם ג'ון או שפחות אחרות יצטרפו לבריחה כדי לגדל בעצמן את הילדים שנלקחו מהן. זה נראה הכרחי בהתחשב בבלאגן עם ניקול.

מה שמוביל אותנו לשאלה השנייה: מה הסיפור עם סרינה ופרד? שני הפרקים האחרונים סימנו את סרינה כשונה מכל מי שסובבים אותה, מפקדים או רעיות. אנחנו לא יודעים איך הסתיים הביקור בוושינגטון, אבל סרינה חזרה ממנו עדינה ורגישה מאי פעם. סרינה נעה כל הזמן בין "הרעיה המושלמת" לבין אלינור לורנס – רעיה שלא מעוניינת בתפקיד וחיה בפרדוקס קיומי שאי אפשר ליישב. החיים של אלינור כאישה עם קשיים נפשיים בחברה חסרת רחמים הם אומללות מתמשכת, אבל היא לא "האישה המשוגעת מעליית הגג". היא מפוכחת ומבינה את המצב הבלתי אפשרי שבו היא נמצאת, מאמצת את הלא־בסדריות שלה ומתמודדת איתה, עד כמה שהיא מסוגלת. סרינה חוותה משברים נפשיים עצומים, ומי כמוה מבינה עד כמה גלעד יכולה להרוס אהבה בין בני זוג. היא רואה דרך הנימוס המזויף של אלינור, לא מטיפה לה, רק תומכת בה.

בגלל זה כל כך מוזר לראות אותה, רגע אחר כך, מפגינה שרירים מול פרד ומתעקשת שייצור קשר עם האמריקאי שהציע לה, ולה בלבד, מקלט מדיני. סרינה יודעת שאישה גלעדית טובה היא רכה אבל יציבה, הרי גברים כמו פרד רוצים לראות את הנשים שלהן מדוכאות וחלשות – אבל מרצון מלא. היא עושה לו את כל הטריקים השקופים האלה של העוצמה השקטה. אבל בשביל מה, בעצם? מה העסקה שהיא מבקשת ממנו לסגור? כל הרמזים אומרים שזאת מלכודת, ואולי אני פשוט מסרבת להאמין שסרינה כל כך שבורה שהיא פשוט תיתן לפרד את גלגל ההצלה היחיד שיש לה. אנחנו אמורים לחשוב שהיא חכמה יותר מזה, רק לא ברור אם התוכנית הזדונית שלה היא נגד פרד או איזו מזימה מתוחכמת שבסופה היא ופרד מגדלים את ניקול והכל כמו פעם.

"סיפורה של שפחה", עונה 3 פרק 10
"סיפורה של שפחה", עונה 3 פרק 10

כמה קטנות

1. תיקי השפחות שלורנס מחזיק במרתף חשפו בפנינו את מועדי הלידות של ג'ון, אבל משהו בלוח הזמנים הזה לא מסתדר. לפי התיק, האנה נולדה ב-2009 וניקול ב-2017. כלומר, אנחנו מתישהו ב-2018, ניקול בת כשנה והאנה בת תשע. אבל רגע, ג'ון אומרת שהאנה בת 8 בעונה הראשונה, כשהיא ואמילי נפגשות, וניקול נולדה יותר משנה ואולי אפילו שנתיים אחר כך. מה?

2. כדי לא לשבור לג'נין את הלב, ג'ון מספרת לה שכיילב ומשפחתו הנחמדה למראה גרים ליד חוף הים בקליפורניה. כנראה שקליפורניה היא המקבילה האנושית לחווה הגדולה שבה רקסי, הכלב שמת כשהייתם בני 4, משחק עם החברים הכלבים שלו בטבע כל היום.

3. פרד הוא ילד מושפע ופתטי אז כמובן שברגע שהוא חזר מהבירה הדבר הראשון שהוא עשה זה להכריח את כולם לעצב מחדש "בסטנדרט של די.סי". סבבה שיש לך חבר חדש מעיר אחרת, אבל מה אתה מתלהב?

4. המפקד ווינסלו, יא זבל, אם תיפול שערה אחת משערות ראשה של ג'נין יש לך עסק איתי (ועם לידיה).

5. מעניין אם בהמשך העונה נקבל תשובה לשאלה למה בעצם סרינה ופרד לא עברו לגור בבירה וזהו. אולי לפני שהיא נכנסה בו פרד עדיין חשב שהוא וג'ון זה סיפור אהבה מהסרטים?

6. מה בעצם קורה בקנדה? לא התעדכנו מה קורה עם ניקול מאז שהגלעדים התחילו במו"מ עליה, איך בעצם לוק ומוירה מתמודדים עם זה?

 

← "סיפורה של שפחה", ימי חמישי בבוקר ב־HOT VOD וב־22:00 ב־HOT HBO

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"