סלב בעל כורחה: חייה ומותה של חלי סנדלר

חלי סנדלר, המוכרת לכם כמקבצת הנדבות עם הכובע, הפכה בעל כורחה לדמות ידועה בנוף התל אביבי. לאחרונה היא נמצאה מוטלת בדרום תל אביב לאחר שלקתה בדום לב, וכעבור יומיים מתה בבית החולים

חלי סנדלר. צילום: ניצן הפנר
חלי סנדלר. צילום: ניצן הפנר
30 באפריל 2015

ביום העצמאות האחרון, בזמן שאלפי חוגגים פקדו את תל אביב, חלי סנדלר נמצאה מוטלת ברחוב בדרום העיר. היא נלחמה על חייה במשך יומיים בבית החולים איכלוב, ונפטרה ימים אחדים לאחר יום הולדתה ה־35מדום לב, שנבע משנים של שימוש בסמים. ביום שישי (24.4) התקיימה הלווייתה בבית הקברות תל רגב בחיפה. כ־40 איש נכחו בהלוויה, בהם קרובי משפחה, כמה פעילות חברתיות והאיש שליווה אותה לאורך כ־20 שנה, הכתב הפלילי הוותיק בוקי נאה, שקרא בפייסבוק לאנשים להגיע כדי לחלוק כבוד אחרון למי שהגדיר כ"חלק מהנוף של תל אביב".

יש אנשים שהפכו בעל כורחם לדמויות מוכרות בעיר ובכל זאת יישארו שקופים לנצח, אנשים שמערכת הרווחה הקורסת והאדישות הכללית הותירו לגסוס בצד הדרך. לאורך השנים הייתה סנדלר הדמות הראשית ב"סיורי הפשע" המפורסמים של בוקי נאה בתחנה המרכזית הישנה, שבמסגרתם היה משלם לה כמה מאות שקלים כדי שתספר את סיפורה לקבוצות תיירים (הסיורים הללו זכו ללא מעט ביקורת מצד ארגוני נשים). בכסף רכשה סנדלר סמים. גם העוברים והשבים במתחם יד חרוצים ובשדרות רוטשילד הכירו אותה כמי שנהגה לקבץ נדבות מיושבי בתי הקפה. וכמו כל חסרי הבית והמכורים המסתובבים בינינו – לחלי היו פעם חיים אחרים. חלי, ששמה המלא הוא רחל, גדלה בחיפה למשפחה שנהוג לכנות "נורמטיבית". את ההיכרות הראשונה עם סמים עשתה בגיל 17, כשברחה מהבית לאילת. בגיל 20 היא התחתנה עם מי שהיה המדריך שלה במכון גמילה ונראה היה שלסיפור הזה יכול להיות סוף טוב, אך שניהם נפלו במהרה חזרה לסמים. כדי לממן את ההתמכרות עבדה כחשפנית במועדון הטרופיקנה ששכן מאחורי הבורסה, ולאחר מכן הידרדרה לזנות ברחובות דרום תל אביב. כשהחל הגוף לקרוס מרוב סמים – עברה חלי לקיבוץ נדבות.

כינויים רבים היו לה לאורך השנים. ב־2007 כינה אותה נאה בכתבה ב"ידיעות אחרונות" "הזונה עם הכובע" והכריז שימיה ספורים. לאחרים היא הייתה מוכרת כ"נרקומנית שתולשת שיער". בשנת 2009 היא עמדה במרכזו של הסרט הדוקומנטרי "להציל את חלי" בבימויו של נאה, ששודר בערוץ 10. הסרט תיעד עוד אחד מניסיונות הגמילה הרבים שאליהם ניסה נאה לשלוח אותה במימונו. הניסיון הזה, כמו האחרים, כשל. בפברואר האחרון הכריז נאה בעמוד הפייסבוק שלו: "חלי סנדלר הייתה פה בתל אביב 20 שנים חשפנית, נערת ליווי, זונת רחוב, נרקומנית מקבצת נדבות. לפני חודשיים היא התפרקה ואושפזה מורדמת ומונשמת באיכילוב. האשפוז גמל אותה. כבר חודש היא בבית הוריה ולא עושה סמים". חצי שנה לאחר מכן היא הידרדרה שוב, והסוף ידוע.