מכה קשה לעולם התרבות: חברת המתנ"סים ביטלה את סל תרבות

משמעות המהלך: מחיקת התרבות ממערכת החינוך, מאות מובטלים חדשים ופגיעה כלכלית עצומה במוסדות התרבות, שגם כך נמצאים במשבר

מחאת מוסדות התרבות (צילום: שלומי יוסף)
מחאת מוסדות התרבות (צילום: שלומי יוסף)

עולם התרבות שרוי במצוקה קשה, וכעת הוא מקבל בעיטה נוספת: חברת המתנ"סים החליטה לבטל את סל תרבות אחרי 30 שנות פעילות, ולפטר את כל העובדים שעוסקים בכך. המשמעות: מחיקת הפעילות התרבותית ממערכת החינוך, מאות מובטלים חדשים ופגיעה אדירה במוסדות התרבות בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

12 ארגוני תרבות ופורומים שונים פנו היום במכתב חריף לאבי וורצמן, יו"ר החברה למתנ"סים ולאלה ירניצקי, מ"מ מקום מנכ"ל חברת המתנ"סים. "מחיקת החינוך לתרבות באיבחת יד של כל מערכת החינוך ברחבי הארץ מעלה סימני שאלה גדולים באשר ליכולת הניהול של האנשים העומדים בראש החברה", נכתב. "מדובר בהחלטה תמוהה שחברת המתנס"ם לא עשתה את כל המתבקש על מנת לשמר את הפרויקט שחשיבותו למערכת החינוך ולעולם התרבות לא תסולא בפז".

ההחלטה, שהייתה תמוהה גם בימי שגרה, מגיעה באחת התקופות הקשות שעוברות על עולם התרבות, שצובר עוד ועוד מובטלים. אך היא גם משקפת את האופן שבו נתפשת התרבות, שסובלת מזלזול ומעתה גם לא תונגש לילדי וילדות מערכת החינוך. הפונים, בהם פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל, אמ"י ועוד, כיתבו למכתב גם את שר התרבות חילי טרופר ורז פרויליך, מנכ"ל משרד התרבות והספורט. טרם התקבלה תגובתם.

מחברת המתנ"סים נמסר ל"טיים אאוט" בתגובה: "החברה למתנ"סים בישראל גאה בעובדי תוכנית סל תרבות ארצי. מדובר באנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחומי התרבות והחינוך והתוכנית היא שם דבר בהישגיה והצלחותיה בחשיפת כלל תלמידי ישראל, בכל המגזרים, האשכולות הסוציו-אקונומיים והאוכלוסיות לאמנים ויוצרים.עם זאת, לצערנו, עד כה לא אישר משרד החינוך את כלל תוכניות המשרד לשנת הלימודים הקרובה והחברה למתנ"סים נאלצת להתחיל בהליכים לקראת פיטורים עבור עובדי תוכנית סל תרבות ארצי ותוכניות חיוניות נוספות על מנת להימנע מגירעונות כבדים. אנו מקווים שטרם סיום ההליך יאשר משרד החינוך את התקציבים ויימנע את הצעדים האלו שהם פגיעה בילדי ישראל".