סע, חולדאי, סע

בהיעדר ממשלה וכנסת מתפקדות, לראש עיריית תל אביב רון חולדאי יש הזדמנות נדירה לפעול עד שתהיה תחבורה ציבורית בשבת בכל המטרופולין. דעה

ביום בהיר רואים מכאן כמה מירי רגב קטנה. ראש העיר רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)
ביום בהיר רואים מכאן כמה מירי רגב קטנה. ראש העיר רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)
16 באוקטובר 2019

הגיע הזמן ללחוץ על הגז. רון חולדאי יודע את זה. בקדנציה האחרונה שלו הוא אינו חייב דבר לאיש פרט לעצמו ולתושבי עירו. והדבר שהוא חייב לנו יותר מכל זו תחבורה ציבורית בשבת. 

היה זה אחד הנושאים החמים במערכת הבחירות העירונית ושני הפתרונות המתבקשים הציגו את עצמם: הרחבת מערך קווי מוניות השירות או שירות הסעות מסובסד, כפי שמספר עמותות בארץ כבר מפעילות. לא מסובך. אפילו קל. למעשה, כל כך קל שלא ברור מדוע זה לא קרה בקדנציות הקודמות. לתושבי העיר הכי חילונית בארץ מגיעה תחבורה ציבורית בשבת שתחבר את השכונות המרוחקות בדרום, בצפון ובמזרח אל המרכז ואל החוף. אבל הפתרון שהציעה השבוע עיריית תל אביב-יפו אפילו טוב יותר. 

>>תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב: האוטובוס בדרך

דרוש חזון אמיתי ותעוזה כדי להכריז על מערך של חמישה קווים בתדירות גבוהה יחסית (כל 30-20 דקות), ועוד יותר מכך כדי לסחוף אליו גם את הערים השכנות. רמת גן, גבעתיים ורמת השרון כבר נענו לקריאת הקרב הקרב של חולדאי, גם הרצליה ואפילו פתח תקווה עשויות להצטרף, חולון ובת ים ימומנו בידי הערים העשירות יותר והופ, יש לנו תחב"צ בשבת במטרופולין כולו כמעט. זה יכול לקרות בתוך חודשים ספורים. זאת תהיה המהפכה הגדולה ביותר של עידן חולדאי בתל אביב.

וזה הזמן לדרוס: אין ממשלה מתפקדת, אין קואליציה שנשלטת בידי עסקנים חרדים, שר הפנים היוצא עסוק יותר בחזרתו הצפויה לכלא, רוב עצום תומך בקיומה של תחבורה ציבורית בסופ"ש. אף אחד לא יכול לעצור את קווי השבת של חולדאי. זה גם זמנו של הציבור לתמוך ביוזמה באופן מסיבי ולהעניק לראשי הערים את המנדט האזרחי לפעול היכן שממשלות ישראל הפקירו אותו. אם העלות היא אכן 12 מיליון שקל לשנה, כפי שפורסם בעיתונות הכלכלית, וגם אם תהיה כפולה או משולשת, זה כסף קטן עבור הערים העשירות.

הברית הגוש-דנית הזאת שרוקם חולדאי לא חייבת לעצור בתחב"צ. גם קבורה אזרחית חילונית, למשל, היא משהו שאפשר להוציא לפועל מחר בבוקר. גם מהלכים דרמטיים להתמודדות עם משבר האקלים לא צריכים (ולא יכולים) להמתין לחדלי האישים מהכנסת. חולדאי לא צריך לספור אותם. תושבי תל אביב שבחרו בו נתנו לו אור ירוק ועל רקע הוואקום המנהיגותי אפשר לומר שהכביש לגמרי פתוח. סע, חולדאי, סע.