באנג! בום! פאו! מזל טוב תל אביב, יש לך ספריית קומיקס

וואו! קומיקס! (איור: שאטרסטוק)
וואו! קומיקס! (איור: שאטרסטוק)

בשקט בשקט נפתחה בבית אריאלה ספריית קומיקס מסחררת באיכותה. גבי טרטקובסקי, מנהל הספריה, מנצל את ההזדמנות כדי להמליץ על 10 כותרי קומיקס מעולים מאוסף הספריה שאתן יכולות להתחיל מהם

4 באוקטובר 2021

הקמת ספריית הקומיקס יצרה אצלי המון בועות מחשבה: וואו, באנג, בום וגם לא מעט פאוו!!! אמנם כילד, קראתי לראשונה בבית אריאלה את עלילות טינטין אבל לא העזתי לדמיין שיום אחד, תקום כאן ספריה שכולה קומיקס מקיר לקיר. והנה, עכשיו אני יושב כאן באולם החדש ועושה את עבודת האל לשמה.

כל ספרן בכל מדור ומחלקה יגיד לכם שיש לו, למעשה, כמה תפקידים במקביל: חוקר, פסיכולוג, עובד סוציאלי, מלצר. ספריית הקומיקס הפכה אותי גם למורה המחליף שמגיע משום מקום: מספיק מבוגר כדי להיות אחראי, מספיק צעיר כדי להיות חביב. במקום כדור או גיטרה, אני מציע שנעביר את הזמן עם מנגה, גיבורי על ורומנים גרפיים. אפשר לדבר בקול, אפשר לקרוא בשכיבה וכמו עם כל קומיקס טוב: אפשר לדבר בגובה העיניים.

ספריית הקומיקס בבית אריאלה (צילום באדיבות בית אריאלה)
ספריית הקומיקס בבית אריאלה (צילום באדיבות בית אריאלה)

למען האמת, ציפיתי לקהל זועם שיטיח בפניי שאני משחית את הנוער. דמיינתי איך בשימוע ציבורי סוער, אגן בחירוף נפש על ערכו האמנותי של מדיום הקומיקס. שום דבר מזה לא קרה: המנויים מברכים על קומיקס קווירי ומדע בדיוני, הצעירים שועטים על כל סדרה יפנית וההורים מתמוגגים שילדיהם קוראים באנגלית ולא דבוקים למסך. כולם בילו לפחות שבוע ביקום של מארוול. השערים פה פתוחים, המדפים מתמלאים ותמיד יהיה לכם מקום אצלנו בספריית הקומיקס. הנה 10 המלצות אישיות מתוך כותרי הספרייה:

1. בטיפול / דנה ברלב

ברלב מניחה כאן את עצמה פעמיים על כורסת המטופלת ומתארת באנושיות כל רגע מביך אפשרי בינה לבין הפסיכולוגית שלה. זהו המדריך לדברים שנאמרו ולא נאמרו והמחשבות הכמוסות שגם אשת סודה לא שומעת. "בטיפול" הוא כל מה שקורה לך כשאי אפשר יותר להמשיך ולדבר על "משחקי הכס".

ויטרינה - המלצות השבוע

2. הקסטה השחורה / ניר מטרסו

מסע אוטוביוגרפי בין ברלין, תל-אביב וערד, בין שנות התשעים וההווה, בעקבות פיסת מוזיקה אבודה. באמצעות רישומים סוריאליסטיים, תמלילי שיחות, דיוקנאות של חברים אז והיום, מטרסו מוכיח כמה הזיכרון האנושי הוא הפכפך וכמה סבוך הניסיון לסגור את החשבון האישי עם המאה ה-20.

הקסטה השחורה - ניר מטרסו

3. Misdeeds/ Israeli Comics Anthology

35 מאיירות ומאיירים ישראלים, ביניהם נעה כ"ץ, אילנה זפרן, גלעד סליקטר,  אורית עריף, קרן כץ ואחרים, התאגדו ליצירת מארג שלם ומרהיב של תסכולים, בושות וקטנוניות עיקשת. החיים לצד טינדר, קטמין, זיכרונות ילדות מציקים, וחיות מחמד לא מבויתות גובים את מחירם. אך אל תשפטו את היוצרים בחומרה כי במילא לא תצליחו לשנות אותם.

Misdeeds: Israeli Comics Anthology – סיפור פשוט

4. Banned Book Club / Kim Hyun Sook

קריאה היא אקט מחתרתי, כך מוכיחה לנו חבורת בני נוער חריפה במיוחד. עורך עיתון בית-ספר אוסף את חבריו למועדון קריאה, המוקדש כולו לספרים המוחרמים והאסורים על ידי המשטר בדרום-קוריאה של 1983. קים יון סוק מתארת את התבגרותה יוצאת הדופן תחת חקירות, מעקבים, הורים מודאגים ואהבה עמוקה למילה הכתובה ולאמת.

Amazon.com: Banned Book Club: 9781945820427: Sook, Kim Hyun, Estrada, Ryan, Ko, Hyung-Ju: Books

5. Commute / Erin Williams

בקומיקס חושפני ורגיש, ארין וויליאמס משרטטת את מחשבותיה תוך שגרת חייה בתחבורה הציבורית. לצד הטיפוסים השונים (וכן, גם הקשים) בדרכה היומיומית לעבודה ולבית, וויליאמס נזכרת ברגעי המפתח שלה ביחסיה האישיים, במיניות ופמיניזם. קריאה מומלצת במיוחד לשעת חשבון נפש.

Commute: An Illustrated Memoir of Female Shame: Williams, Erin: 9781419736742: Amazon.com: Books

6. Dracula, motherf**ker/ Alex De Campi

כלותיו של דרקולה מגיחות ללוס אנג'לס הסליזית של אמצע שנות השבעים. צלם פשע, המחפש למכור את הסקנדל הגדול הבא, מוצא עצמו על הכוונת שלהן. סיפור קצר על הצעה שאתה לא יכול לסרב לה, עם נקמה, מתח וארוטיקה כפי שהמעמד מחייב בעלילות הרוזן.

Dracula, Motherf**ker: Campi, Alex de, Henderson, Erica: 9781534317000: Amazon.com: Books

7. My Life in Transition: A Super Late Bloomer Collection / Julia Kaye

ג'וליה קיי, בעיצומו של הליך שינוי מגדרי, מציגה בהומור עצמי מעורר השראה את חייה ומאבקיה. קיי אורזת מגוון תהפוכות נפש בקטעי יומן קצרצרים, שלושה פאנלים בלבד שמהדהדים במוחך לאחר כל דפדוף. קיי היא דוגמה נפלאה ליוצרת שהחלה לפרסם את עבודתה ברשתות החברתיות וכבר מוצאת את מקומה על מדפי ספרים של ממש.

My Life in Transition: A Super Late Bloomer Collection: Kaye, Julia: 9781524860462: Amazon.com: Books

8. Ping Pong / Taiyo Matsumoto

שני חברים טובים מתקשים להצליח בנבחרת הפינג פונג של בית הספר. מאמן מיתולוגי מתעקש לא לוותר ולמצות את הפוטנציאל החבוי של אחד מהם. בקבוצה שבה כמעט כל שחקן הוא סוג של דרקון או שד, נפתחת חזית קרב פנימית. דרמה אינטנסיבית בשני כרכים שלא מביישת אף מותחן פסיכולוגי.

Ping Pong, Vol. 1 (1): Matsumoto, Taiyo: 9781974711659: Amazon.com: Books

 

9. Superman: Red Son / Mark Millar

אנחנו רגילים לחשוב על סופרמן כתלתל של אמריקה, שבגופו ורוחו מגלם את כל האידיאליים של ארצות-הברית. "Red Son" מעז לדמיין מה היה קורה אילו חלליתו של סופרמן הייתה נוחתת דווקא בברית-המועצות. כשעל חזהו מתנוססים פטיש ומגל סובייטים, סופרמן הופך לכלי שרת אדום במלחמה הקרה. חסידי היסטוריה אלטרנטיבית וקונספירציות לא יתאכזבו.

DC COMICS-Superman: Red Son (New Edition) Graphic Novel | Newbury Comics

 

10. Wonder Woman: Dead Earth / Daniel Warren Johnson

וונדר-וומן מתעוררת לעולם פוסט-אפוקליפטי ומגלה שגם שואה גרעינית לא מצליחה לעצור את האמזונות. הקולגות סופרמן ובאטמן הפכו לזיכרון רחוק, והיא נלחמת, כמעט לבדה, להציל את מה שנשאר מכדור הארץ האומלל. מול  מוטציות גרעיניות מפתיעות, וונדר-וומן מוכיחה מאילו חומרים בדיוק היא עשויה.

Wonder Woman: Dead Earth: Johnson, Daniel: 9781779502612: Amazon.com: Books

גבי טרטקובסקי הוא מנהל ספריית הקומיקס בבית אריאלה של עיריית תל אביב יפו.
אוסף הקומיקס בבית אריאלה פתוח בימים א-ה 12:00-18:45. החל מחודש דצמבר יתקיימו אירועים שונים כחלק משנת ההשקה של ספריית בית אריאלה המחודשת. 03-7240571, comicsba@tel-aviv.gov.il