הספרים הכי שווים של הקיץ

הפוליטיקה שמאחורי הקומיקס, רומן חדש מאת הכותב של הסדרה "פארגו", פרוזה יפנית ועוד ספרים שווים שיוצאים בקרוב

חוף הים של ירושלים / עידו גפן

עידו גפן הוא סופר מתוחכם. לכאורה, "חוף הים של ירושלים" הוא ספר ביכורים נגיש וקליל, אוסף של סיפורים קצרים וקריאים להפליא, שמתרחשים כולם (חוץ מאחד) בישראל של הכאן ועכשיו. גיבוריו שומעים אהוד בנאי, מהגרים לחוות בודדים במצפה רמון, שוקלים ירידה לברלין והולכים לאיבוד בטיול הגדול. אבל את המעטפת הפופית הזאת גפן מנצל כדי לעסוק באופן לא טריוויאלי בליבת הטרדות הפסיכולוגיות של דור ה־Y. נושאים כמו פוסט טראומה, אובדן דרך ושיברונות לב זוכים אצלו לטיפול מפתיע ואפילו מבריק. כשהוא מפלרטט עם גבולות המדע הבדיוני, אבל כזה שעשוי להפוך למציאות בעוד כמה שנים, גפן מצליח לזרוק עליהם אור חדש ויצירתי מאוד, מלא חמלה ואהבת אדם. אמנם חלק מהקצוות לא תפורים עד הסוף והדיאלוגים צפויים לעיתים, אבל עדיין מדובר פה בקול חדש ומרענן, קומוניקטיבי אך עמוק.

חוף הים של ירושלים

הוצאת כנרת זמורה־ביתן דביר, אוגוסט, 320 עמ'

סיפורים אינטימיים / נינה פינטו־אבקסיס

קובץ הסיפורים הראשון של פינטו־אבקסיס יוצא בסדרת "רוח צד" שמוקדשת לספרות שחורגת מהמיינסטרים. בקובץ מספרת בת דמותה של פינטו־אבקסיס על ילדותה באשקלון, בעולם של סבתות ודודות הדוברות לשונות שונות; על שנות הנערות; על חיי הנישואים, האימהות, פרשות אהבה חדשות וישנות; על העולם האקדמי הקר; על התמודדות עם מחלה במשפחה ועוד. היא נעה בין אשקלון והפריפריה שלה, ירושלים הסטודנטיאלית ותל אביב הבורגנית, תוך ניסיון לספר סיפור אוניברסלי על האדם.

סיפורים אינטימיים

הוצאת כנרת זמורה־ביתן דביר, אוגוסט, 188 עמ'

צל ההר / גרגורי דיוויד רוברטס

ספר המשך לרב המכר "שאנטארם", שריתק קוראים למטרופולין מומבאי שבהודו – אם ביקרו שם במציאות ואם רק בדמיונות. הפעם הגיבור, האסיר האוסטרלי הנמלט לין, ממשיך להסתבך עם העיר ונאלץ לפלס את דרכו בה תחת שליטתו של דור מאפיונרים חדש, הפועלים על פי חוקים חדשים.

צל ההר

הוצאת כנרת זמורה־ביתן דביר, אוגוסט, 942 עמ'

ליל הנשים השרות / לידיה ז'ורז'

ספרה מ־2011 של הסופרת הפורטוגלית המוערכת והמעוטרת יוצא בעברית. במרכז הספר עומד סיפור התהוותה ב־1988 של להקת נשים אמביציוזית, השרה ורוקדת פופ סווינג ומונהגת על ידי ז'יזלה, שבכספים הלא מוגבלים של אביה החורג – שמקורם באפריקה – היא יכולה להשיג כל מה שעולה בדעתה.

ליל הנשים השרות

הוצאת הספרייה החדשה, ספטמבר, 289 עמ'

מכָּה על חטא / פטריק פלאנרי

רומן שבוחן את תולדותיה העקובות מדם של דרום אפריקה במאה ה־20 ואת הצללים שמעיבים עליה גם היום. בביתה המבוצר בקייפטאון סופרת מזדקנת בת למתיישבים לבנים, שלא ברור אם הייתה שותפה לפשעים שביצע משטר האפרטהייד, כותבת רשימות לבתה, אקטיביסטית במאבק נגד שלטון הגזע הלבן שנעלמה לפני שנים. במהלך פגישות עם הביוגרף הצעיר שביקש לכתוב את קורות חייה, מתברר שגם הוא נושא עמו סודות גדולים ועבר מצולק.

מכה על חטא

הוצאת אחוזת בית, ספטמבר, 439 עמ'

הפוליטיות של הקומיקס / דני פילק

ד"ר דני פילק, מרצה במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, משתמש בקומיקס, שמערער לדבריו את ההפרדה בין "תרבות גבוהה" ל"תרבות נחותה", כדי לחקור סוגיות מגדריות וקולוניאליות. כך, אם "טינטין" היא סדרה הצומחת בתוך ההקשר הקולוניאלי, הרי ש"אסטריקס" מדגימה היטב את ההתמודדות עם המציאות הפוסט קולוניאלית ועם ירידת קרנה של אירופה אל מול ארצות הברית. דוגמה נוספת היא האופן שבו גיבורי מארוול, כגון ספיידרמן או אקס־מן, ייצגו את הגישה הדמוקרטית למלחמה הקרה ואת השינויים שעברו על ארצות הברית בשנות ה־60.

הפוליטיות של הקומיקס

הוצאת רסלינג, אוגוסט, 220 עמ'

לפני הנפילה / נואה האולי

רומן חמישי מאת יוצר סדרת המתח המצליחה "פארגו". מטוס פרטי שעשה דרכו לניו יורק מתרסק 16 דקות לאחר ההמראה. רק שניים מתוך 11 הנוסעים שורדים – צייר כושל שעלה לטיסה רגע לפני ההמראה וילד בן 4, בנו של איל מדיה ויורש של מיליונים. הרומן, שעוסק באירועים באופן שונה ממה שניתן לדמיין בספר כזה, קיבל ביקורות מצוינות ב"גארדיאן" וב"ניו יורק טיימס".

לפני הנפילה

הוצאת כתר, אוגוסט, 428 עמ'

חתולה אורחת / טקשי היראידה

עוד הוכחה שגם בישראל הוצאות הספרים מתחילות להבין שפרוזה קטנה, קצרה וארוזה היטב היא צו השעה. בספר הראשון בסדרה החדשה שנקראת "הסדרה הקטנה" זוג צעיר וחשוך ילדים מחליט להעתיק את מגוריו למבנה קטן הממוקם בתוך גינה של בית מסורתי יפני. הם מקפידים על שגרת חיים שקטה וצנועה ומעוטת תקשורת. יום אחד מתחילה חתולה לפקוד את חצר ביתם. השגרה מופרת וקרן אור מאירה את חייהם.

חתולה אורחת

הוצאת כתר, אוגוסט, 144 עמ'

הבאולינג ההוא על הטיבר / מיכלאנג'לו אנטוניוני

33 סיפורים קצרים של הבמאי האיטלקי האגדי. ה"ניו יורק טיימס" כינה את הקובץ הזה "עשיר, מהדהד, בלתי מתפשר ושאינו מרפה". כך נפתח הספר: "בוקר אחד בחודש נובמבר לפני כמה שנים הייתי בטיסה מעל ברית המועצות. הבטתי במדבר האינסופי הגובל במזרח בימת אראל האדישה והלבנבנה וחשבתי על 'העפיפון', הסרט שהייתי אמור לצלם באביב באזור ההוא. חלום. עולם שלא היה שלי מעולם ולכן קסם לי כל כך. ובעודי שקוע בחלום הזה… הרגשתי כיצד מחשבותיי גולשות אל מחוזות רחוקים. ככה זה תמיד. בכל פעם שאני עומד להתחיל סרט חדש צץ לי בראש אחד אחר".

הבאולינג ההוא על הטיבר

הוצאת לוקוס, אוגוסט, 208 עמ'

השנה האחרונה / יגאל סרנה

אוטוביוגרפיה של שנה אחת בחייו של העיתונאי, ואחת השנים הקריטיות בהיסטוריה הציונית: ממאי 1966 עד מאי 1967 . סרנה חוזר אל בית הוריו, אל כיתה ט3 הנוראה ואל השניים שהתעללו בו וקבעו את מסלול חייו. הוא נחנק מאימה בחדר ההתעמלות, חומק לקולנוע פריז, מספר על "העולם הזה", וגם על השכן, בן־גוריון ההולך כצל בגב אשכול וממרר את חייו. סרנה מתאר גם את מסעו של משה דיין בנהרות וייטנאם, ומתבונן ברבין שמכין עם מטכ"ל הפלמ"חניקים שלו את המלחמה.

השנה האחרונה

הוצאת ידיעות ספרים, אוגוסט, 360 עמ'

אמן השלילה / אורן קקון

גיבור הספר הוא מבקר ספרות ארסי שיש לו עמדה ברורה וביקורתית כלפי הספרות העברית וגיבוריה. הסופר שמייצג בעיניו יותר מכל את ריקבונה של הספרות העברית הוא א"ה זרחין, הסופר הציוני האחרון, שהפקיד דווקא בידיו את כתב היד האחרון שכתב, האפוס הציוני הגדול, ואז מת.

אמן השלילה

הוצאת בבל, אוגוסט, 246 עמ'