סקסיזם, דימוי גוף וקהילת הלהט"ב: זולנדר 2 לא רק סרט מצחיק

וויל פרל, בן סטילר ואוון וילסון עולים על המסלול בסרט ההמשך "זולנדר 2", כי אם יש משהו שאף פעם לא ייצא מהאופנה, זה קומדיות ממש, ממש מוגזמות

אוון ווילסון ובן סטילר ב"זולנדר 2"
אוון ווילסון ובן סטילר ב"זולנדר 2"

"ג'יזס, אתה כל כך מטומטם שזה משוגע", מהדהד קולו הרובוטי המפורסם של תופעת הטבע, גדול האסטרופיזיקאים בעולם, סטיבן הוקינג, בקדימון ל"זולנדר 2", שיוצא השבוע למסכים בישראל. והוא צודק: דרק זולנדר, הדוגמן שנראה ממש ממש טוב, הוא אחד הגיבורים הכי טיפשים שאי פעם נראו על המסך.

הסרט המקורי החל את דרכו בכלל כשני סרטים קצרצרים שהופקו עבור טקס פרסי האופנה של VH1 אי שם בשלהי שנות ה־90 והגיע למסכים קצת יותר משבועיים לאחר נפילת מגדלי התאומים. ארצות הברית לא הייתה אז במצב רוח לקומדיות והסרט נכשל בקופות, אבל מתחת למה שהיה יכול במבט ראשון להיראות כפארסת ריגול באווירת "אוסטין פאוורס" היה תסריט מושחז (פרי עטם של בן סטילר ושל דרק סת'ר, אחד מכותבי "המופע של לארי סנדרס", ששם קץ לחייו ב־2004), ולאורך השנים "זולנדר" מצא את הקהל שלו והפך לקאלט ב־DVD.

הפעם, 15 שנים אחרי הסרט הראשון, צמד הדוגמנים דרק זולנדר (סטילר) והנזל מקדונלנד (אוון וילסון) חוזרים מעשור של בידוד חברתי – כאילו המוח הרפה שלהם היה זקוק לאתגרים נוספים – כדי למצוא את בנו האובד של זולנדר. הפעם כבר אין פלא שסטילר (שגם הפעם, נוסף לתפקיד הראשי, ביים וכתב) הביא את הפרצופים המוכרים ביותר בעולם לאכלס את עולם הזוהר המגוחך שלו: מג'סטין ביבר וקים קרדשיאן עד סטינג, רק שהפעם גם בכירי תעשיית האופנה – טומי הילפיגר, נעמי קמפבל, אנה וינטור ואחרים – הגיעו לקחת חלק בבדיחה על חשבונם. ראשית, כי הסרט הראשון כונה ב"גרדיאן" "הסרט הכי טוב שנעשה אי פעם על עולם האופנה" (יש רושם שבתעשייה הסכימו בשמחה: חלק מסיבוב היח"צ של הסרט עבר באירועי אופנה גדולים, שם סטילר עלה – בדמותו של זולנדר כמובן – על המסלול). שנית, סטילר עצמו אמר במסיבת העיתונאים לאחר הקרנת טרום הבכורה בניו יורק: "מי לא היה רוצה לתת לוויל פרל לרדת עליו?".

פרל, שהסרט הראשון יצא כשהוא היה לקראת סוף הקדנציה הארוכה שלו ב"סטרדיי נייט לייב" אבל כמה שנים טובות לפני ש"חדשות בהפרעה" הפך אותו לקומיקאי על, חוזר גם הוא למלא את נעליו המעוצבות של מעצב האופנה המטורף ג'אקובים מוגאטו. במציאות פרל הוא גבר נעים ותכול עיניים שגילו נושק ל־50, והוא נראה יותר כמו בנקאי חביב מאשר אליל אופנה מרושע (אגב, בצעירותו הוא באמת עבד בבנק).

"מוגאטו הוא מהדמויות האלו שתענוג לאבד בתוכן את הראש", אומר פרל. "כשראיתי את הסרט לראשונה הבנתי שאני באמת נראה פסיכי לגמרי, אפילו יותר מאשר בסרט הראשון, ואני ממש נותן קרדיט לסטילר שאפשר לי ללכת רחוק מאוד עם הטירוף. בעצם, אם אתה כבר יוצר סרט המשך, כדאי שתלך עם זה עד הסוף, נכון?".

קריסטן, איך הייתה התחושה להצטרף לכזו מורשת קומית?

"התרגשתי מאוד, בייחוד כשידעתי שלא איראה כמו עצמי. הסרט הראשון הפך לכזאת קלאסיקה, שזה כבוד ממש גדול להצטרף למורשת. וויג מגלמת בסרט את אלכסניה אטוז, מומחית יופי מלחיצה ומגוחכת במיוחד, עם מבטא מוגזם ותסרוקות, תלבושות ואיפור מוגזמים אף יותר. החלק הכי קשה היה פשוט להיות בתלבושת הזאת כל היום", היא אומרת ומספרת חוויות שמוכרות יותר משחקנים המגלמים חייזרים בסרטי מדע בדיוני מפוצצים באפקטים. "הייתי צריכה להוריד שכבות שלמות רק כדי לשבת, אסור היה לי לשכב לנוח בין סצנות בגלל השיער, שהיה מתפרק, ולא יכולתי לאכול שום דבר. כשחושבים על זה, בעצם היה לי די נורא", היא צוחקת.

מתוך "זולנדר 2"
מתוך "זולנדר 2"

עוד לפני ההקרנה הראשונה של הסרט, הוא כבר הצית זעם בקרב הקהילה הלהט"בית, עקב הדמות שמגלם בנדיקט קמברבאץ' – אול ("הכל"), אושיית אופנה אניגמטית ונטולת מגדר. נציגי הקהילה טענו שמדובר בייצוג קריקטורי של טרנסג'נדרים וקראו להחרים את הסרט. "אני מכבד מאוד את הקהילה הטרנסג'נדרית וממש לא ניסינו ללעוג להם", מבהיר סטילר. "לדעתי הייתה התקדמות מדהימה בשנים האחרונות בתחום הזה, ואני ממש תומך בכך. זולנדר תמיד יהיה זולנדר, כך שאני מקווה שאנשים יוכלו לצפות בסרט ולשפוט בעצמם".

על פניו "זולנדר 2" הוא קומדיה די אינפנטילית: חפצים שונים מוטחים לסטילר בפרצוף בניסיון להשיב לו את כוחות המבט המהפנט, ויש גם שִחזור לסצנת האורגיה הזכורה מהסרט הקודם, מחוזקת הפעם בנוכחותו של קיפר סאתרלנד אחד רגיש במיוחד. אבל על הדרך יצר סטילר סרט שגם עוסק על הדרך בסוגיות ההזדקנות – בעולם האופנה ובכלל – בסקסיזם, בהשמנה ודימוי הגוף ובקהילת הלהט"ב.

יכול להיות שזה בעצם סרט ממש רציני?

סטילר: "אתן לקהל להחליט לגבי זה. קודם כל, המטרה היא לגרום לאנשים לצחוק ולפגוש מחדש את הדמויות, למרות שכמובן שהן לא כל כך מתפתחות. זה לא שיש להן איזה מנעד רגשי, פשוט רצינו לעסוק בדברים רלוונטיים למה שקורה היום, כי עברו 15 שנה מאז הסרט הראשון. רצינו להסתכל על עולם האופנה כפי שהוא היום ולעסוק באופן שבו אנחנו מסתכלים זה על זה ועל עצמנו, ובחשיבות המופרזת שאנחנו מייחסים לתדמיות".

אחרי שישה סרטים באמתחתו כבמאי, סטילר כבר חש נינוח כמוביל החבורה, ושחקניו (שהם גם חבריו הקרובים) מעידים על כך. "לא היו חזרות בכלל, כולם הופיעו וקפצו על העסק ובן פשוט ידע שהוא יכול לסמוך על כולם", מספר פרל. ווילסון, שנראה בדיוק כמו הנזל של לפני 15 שנה (הסוד שלו? "יוגה, מדיטציה, טיולים להוואי וסלוטייפ"), מוסיף: "החלק הכי טוב בשבילי הוא לבלות זמן עם בן". חמוד מצדו.

וויל פארל כמעצב האופנה המרושע ב"זולנדר 2"
וויל פארל כמעצב האופנה המרושע ב"זולנדר 2"

אחרי האכזבה הניכרת מביצועיו של "חדשות בהפרעה 2" בקופות – עוד המשך לקומדיה מצליחה עם וויל פרל – יש מתח לגבי מידת ההצלחה הצפויה ל"זולנדר 2". אבל גם למי שלא נמנה עם אוהדי קומדיות נונסנס, קשה שלא להתענג מהקליעים המפלחים את גופו של ג'סטין ביבר או מהמילים המפלחות את האגו של אייקוני האופנה שעמדו בתור בשביל לחטוף קצת.

זולנדר 2 מחמישי (10.3) בקולנוע