חרדת אקלים: למגיפה הזו אין חיסון, אבל יש לה פתרון פשוט

הפגנה נגד הזנחת שינויי האקלים. צילום: shutterstock
הפגנה נגד הזנחת שינויי האקלים. צילום: shutterstock

צעירים רבים סובלים היום מחרדת אקלים - ״פחד כרוני מאובדן סביבתי", על פי הפסיכולוגים. יונתן יעקבזון הקים ביחד עם שותפים את ״רדיקל״ - בית חדש לרעיונות. עכשיו הם יוצאים בסופ"ש סרטי אקלים והרצאות בקולנוע קנדה

אני לא זוכר בדיוק בן כמה הייתי, זה היה אחד מאותם פרויקטים שעושים בבית הספר היסודי: איך תראה תל אביב בשנת 2020? זה היה בתחילת שנות ה-2000, לפני אסון התאומים, והאופטימיות הייתה בשיאה. לא הכרתי אף אחד מהמושגים האלה בזמנו, אבל נדמה היה שנכנסנו לעידן גלובלי חדש ועליז, שההיסטוריה הגיעה לתחנה הסופית שלה ועד שנת 2020 העולם ישתנה לגמרי.

קשיי התאקלמות: דיכאון האקלים מתחיל להשפיע על דור ה־Y
למה משבר האקלים לא מכניס אותנו לפאניקה?

שנות ה-20' כבר כאן והעולם באמת השתנה, אבל הוא לא דומה בכלל למה שדמיינו: לא ידענו שמגפות כמו הקורונה בכלל קיימות, שמשברים כלכליים שונים יכו בהורינו (ואז בנו) בעשורים הקרובים, שהמלחמה הקרה תאיים לחזור על עצמה ושמשבר האקלים יאיים על האנושות כולה.

הפגנה נגד הזנחת שינויי האקלים. צילום: shutterstock
הפגנה נגד הזנחת שינויי האקלים. צילום: shutterstock

אם היינו חוזרים עכשיו לאותו הרגע ואותו הגיל, מה היינו אומרים על העתיד בעוד כמה עשורים? באופן לא מפתיע, מספר הולך וגובר של צעירים סובל היום מחרדת אקלים. ״פחד כרוני מאובדן סביבתי", כך פסיכולוגים מגדירים את אחת התופעות המדאיגות של ימינו. בזמן שגלי הקורונה שוככים, המגפה הזאת הולכת ומתפשטת – אובדן תקווה שאוחז בחלק גדול מהאנשים סביבנו.

למגפה הזאת אין חיסון, אבל יש לה פתרון פשוט: להסתכל מסביב. רובנו צורכים את אותו תוכן סתמי בבינג'ים אינסופיים, עיוורים לכך שאנחנו מוקפים בפתרונות למשברים הכי גדולים של זמננו ובראשם משבר האקלים.

זאת הסיבה שהקמנו את רדיקל. אנחנו כאן כדי להיות בית חדש לרעיונות מכל העולם ובכל פלטפורמה אפשרית: לפרסם ספרים, להקרין סרטים ולהרים אירועים שמפוצצים בכל אותם האנשים שרוצים גם הם את אותם הדברים – להימנע מעתיד של אסון אקלימי, של חום יולי-אוגוסט כל השנה, שריפות ענק ורחובות מוצפים (למרות שלפחות זה ישים סוף לפקקים).

קולנוע קנדה. צילום: מגד גוזני
קולנוע קנדה. צילום: מגד גוזני

אנחנו מאמינים בעתיד. בסדר, אנחנו יודעים. גם אם לא נאמין בו הוא יגיע. אבל העניין הוא שבלי חזון עתידי להאמין בו, אנחנו נשארים אינדיבידואלים בודדים – מיואשים מהמצב של העולם סביבנו, אבל קטנים מדי לבדם כדי לשנות זאת. השינוי שאנחנו רוצים לראות יכול להתחיל לקרות רק כאשר אנחנו נפגשים – שאנחנו חולקים רעיונות, חלומות ופתרונות. הילדים שהיינו ונותרנו לא צריכים לחכות שישאלו אותם כיצד יראה העתיד – הם הולכים לקבוע זאת בעצמם. בסופ"ש הקרוב נקיים את אירוע "סרטים למען האקלים" בקולנוע קנדה בתל אביב, הצטרפו אלינו ולשינוי.

מתי? רביעי עד שבת הקרובים, 11-14.5 // איפה? קולנוע קנדה בתל אביב // מה הולך להיות שם? 4 ערבי פסטיבל עם הקרנות של סרטי אקלים, שיחות והרצאות עם הדוברים המעניינים בתחום – ליאור רבינוביץ', דניאל צ'צ'יק, שני אשכנזי, ד"ר ג'רמי פוגל וגילי ברקוביץ' – אנשים טובים וחגיגות השקת הספר הראשון של הוצאת רדיקל, "על פני האדמה" מאת סר דיוויד אטנבורו // למי זה מיועד? לצעירים וצעירות שרוצים לראות ולשמוע על הדרכים לפתור את משבר האקלים ולהבין יחד איזה עתיד נוכל ליצור יחד // 45 ש"ח לכרטיס לערב שכולל סרט + הרצאה, או 95 ש"ח לסרט + הרצאה + ספר // לעוד פרטים ולרכישת כרטיסים