סינמה פרימיום: 8 קלאסיקות עכשוויות שמתחבאות לכם בנטפליקס

"המועדפת" (צילום: יחסי ציבור)
"המועדפת" (צילום: יחסי ציבור)

לפעמים אנחנו מרגישים שנטפליקס מעדיפים להציע לנו את המקבילה הטלוויזיונית לג'אנק פוד, ואנחנו לפעמים רוצים ארוחת גורמה. מזל שיש לנו מבקרת קולנוע מדופלמת שתבחר עבורנו את הסרטים הכי איכותיים שיש בשירות הסטרימינג, עבור ערב צפייה שלא מעליב את האינטיליגנציה

29 במרץ 2024

בין ההיצע הגדול של שירות הסטרימינג הכי פופולרי, יש המון תוכן שלא מרגיש כאילו הוא מגיע מהמדף העליון, אלא כזה שנדחף לנו בשל היותו בידור זול. ובדיוק עבור זה יש את מבקרת הקולנוע המסורה שלנו יעל שוב, שיודעת לבחור רק את הטוב ביותר. אלו סרטי האיכות הכי טובים שמחכים לכם בנטפליקס עכשיו.

>> וויקנד קלאסי: 10 סרטי איכות בדיסני+ שיסגרו לכם פינה בסופ"ש
>> המציאות היא כן שחור ולבן. ו"טור פרידה" הוא אירוע קולנועי

המועדפת (2018)

שיתוף הפעולה הראשון של אמה סטון והבמאי יורגוס לנטימוס ("מסכנים שכאלה") היה בסרט הזה, שגילה לעולם איזו שחקנית אדירה היא אוליביה קולמן (היא זכתה באוסקר על הופעתה העילאית). קולמן מגלמת את מלכת בריטניה אן, שלאורך רוב שנות מלכותה (בתחילת המאה ה-18) ארצה הייתה שקועה במלחמה עם צרפת. לורדים משני צידי המתרס הפוליטי מפעילים עליה לחצים במטרה להמשיך את המלחמה או להפסיקה, אך בדרכם עומדת שרה צ'רצ'יל (רייצ'ל וייס). הדוכסית שולטת במלכה החולנית והחלשה עד שלארמון מגיעה דודניתה אביגיל (סטון) שמתחילה כעובדת מטבח ומשם עושה את דרכה אל ליבה ואל מיטתה של המלכה. כשהארלי (ניקולס הולט) מגלה את השפעתה של אביגיל, הוא מנסה לרתום אותה לצידו. וכך החלטות שקובעות את גורלותיהם של מיליוני בני אדם נעשות באופן קפריזי על ידי מלכה ילדותית ששתי נשים פקחיות מתחרות על חסדיה. זה דיוקן ארסי, חד וחסר עידון (במופגן) של פוליטיקה מלכותית, ואיכשהו הוא גם נוגע ללב.

הלובסטר (2015)

יורגוס לנתימוס מדמיין עולם שבו נאסר על אנשים לחיות ללא זוגיות. אלה שמאבדים את בני זוגם נשלחים לכפר נופש (בניהולה של אוליביה קולמן האדירה) שבו עליהם למצוא לעצמם בני זוג חדשים תוך 45 ימים, אחרת יהפכו לבעלי חיים. המורדים שמסרבים להיכנע לגזרה ובורחים ליער, מתגלים כלא פחות דוגמטיים מהמערכת שהם מוחים נגדה. הסרט מעצב בדקדקנות את חוקי העולם שברא, ובאמצעותם מנסח חיווי מצמרר, ארסי ומבריק על דיקטטורת הזוגיות בחברה שלנו. התוצאה מקורית להחריד, מבדרת עד אימה ומאתגרת שלל תפיסות מקובעות. צוות השחקנים המשובח כולל גם את קולין פארל (המגיע לכפר הנופש אחרי שאשתו עזבה אותו, מלווה בכלב שהיה פעם אחיו), רייצ'ל וייס, בן ווישאו וג'ון סי. ריילי.

 

נוטינג היל (1999)

הקומדיה הרומנטית הבריטית על בעל חנות הספרים הביישן יו גרנט שמתאהב בכוכבת ההוליוודית ג'וליה רוברטס, שנכנסת במקרה לחנותו ומבקשת שיאהב אותה כסתם אחת, הפכה עם השנים לאחת האהובות בז'אנר. זה נובע משילוב מוצלח של תסריט שנון מאת ריצ'רד קרטיס, בימוי נבון של רוג'ר מישל, וכימיה מבעבעת בין צמד הכוכבים. המפגש בין העולמות מניב הרבה הומור (הסיקוונס שבו גראנט הקלולס נקלע לרצף ראיונות עם כוכבי סרטה החדש של רוברטס מצחיק במיוחד), והשותף הוולגרי לדירה (ריס איפאנס) גונב כל סצנה שבה הוא משתתף.

להרוג נמר (2022)

בהודו נאנסת אישה או ילדה כל עשרים דקות. רוב מקרי האונס לא מדווחים, ואלה שכן לא מטופלים כראוי. לפני כעשר שנים אקטיביסטים חברתיים החלו ללמד את הנשים לעמוד על שלהן, אך מאז המצב רק התדרדר, כי הגברים רצו להחזיר את הנשים למקומן. גיבור סרטה התיעודי של נישה פאהוג'ה הוא רנג'יט, מגדל אורז בכפר במזרח הודו, שבתו בת ה-13 נאנסה בברוטליות על ידי שלושה נערים. רנג'יט, שמרגיש אשם משום שנתן לה ללכת לבד, עשה מעשה יוצא דופן בהודו – הוא התלונן במשטרה. בזמן שהנערה והוריה מחכים למשפט, והנערים כלואים בבית סוהר, מופעל עליהם לחץ עז מצד אנשי ונשות הכפר לוותר על העניין, כי דברים כאלה נהוג לפתור בתוך הקהילה על ידי השאת הנאנסת לאנס (הטיעון החוזר הוא שבין כה אף אחד אחר לא ייקח אותה). רנג'יט שפל הרוח עומד מול מסורת של אלפי שנים, ומול איומים שישרפו את ביתו. גם האקטיביסטים וצוות הצילום שמגיעים לכפר מעוררים את זעמם של התושבים. הסרט, שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר, ניחן בכוח מצטבר ובסיום עז.

הגנן המסור (2005)

הדיפלומט הבריטי רייף פיינס יוצא לחקור מי רצח את אשתו האקטיביסטית (רייצ'ל וייס זכתה באוסקר על התפקיד), וצולל אל תוך העסקים המושחתים של חברות תרופה גדולות שעושות ניסויים רפואיים באפריקה. זה מותחן בלשי מחוכם, מסה פוליטית חדה, וגם סיפור אהבה נוגע ללב. פרננדו מיירלס הברזילאי ("עיר האלוהים") עיבד למסך את ספרו של ג'ון לה קארה מ-2001, ומעניין לראות את הסרט פוסט-קורונה: "עומדת לפרוץ מגפה שתשפיע על העולם כולו. יש פוטנציאל רווחים של מיליארדי דולרים", אומרת אישה שיודעת על מה היא מדברת.

חיים בין השורות (2005)

בשנה שבה נישא לג'ניפר ג'ייסון לי – כמה שנים לפני שעזב אותה לטובת גרטה גרוויג – נוח באומבך ("סיפור נישואים") יצר את דרמת הגירושין המשובחת הזאת, שמתרחשת בשנות השמונים בברוקלין. משפחת ברקמן מתפוררת כבר בתחילת הסרט. זה לא קורה בגלל דעיכת הקריירה של האב הסופר, ברנרד (ג'ף דניאלס) או הצלחתה המאוחרת כסופרת של האם, ג'ואן (לורה ליני). הסיבות מורכבות מכדי להתנסח ככותרות, והסרט חומק מכל קלישאה אפשרית. כל הדמויות פגומות, אך הן זוכות להבנה ולאמפתיה – גם כשברנארד מספר לשני הבנים שאמם בגדה בו לאורך השנים, גם כשפרנק בן ה-12 מאונן בבית הספר ועושה שימוש חריג בהפרשותיו, וגם כשאחיו הבכור (ג'סי אייזנברג באחד מתפקידיו הראשונים) מופיע בתחרות כישרונות עם שיר של פינק פלויד ומציג אותו כיצירתו המקורית. התסריט היה מועמד לאוסקר, וזה עדיין אחד מסרטיו הטובים ביותר של באומבך.

קרא לי בשמך (2017)

טימותי שאלאמה הצעיר היה מועמד לאוסקר על הופעתו בסרט אהבה יפהפה שמותיר אחריו שובל של עצב מהדהד. ב-1983, בבית כפרי בצפון איטליה מתגוררת משפחת פרלמן. מאמריקה מגיע אוליבר (ארמי האמר), סטודנט יהודי לארכאולוגיה, שבא לעשות מחקר בהנחייתו של פרופסור פרלמן (מייקל סטולבארג). אליו בן ה-17 (שאלאמה) מטפח אנטיפתיה מידית לאמריקאי הנינוח, שנוכחותו האתלטית מעוררת את הבנות. הסרט נע בעצלתיים בין שכשוך בברכה לארוחות ערב ולרכיבות משותפות על אופניים. רק אחרי כשליש סרט אליו מעז לראשונה לרמוז לאוליבר שהוא מעוניין, אבל הוא עדיין בתול ואוליבר נזהר. שאלאמה מגלם היטב את הנער המבולבל והחרמן שמאמץ מחוות של בטחון עצמי מופגן, והכימיה בינו לבין האמר מתניעה את הסרט. לוקה גוואדנינו יצר סרט מתבונן על אהבה נדירה, ועל הצורך לחוות אותה מתוך התמסרות מלאה לאושר ולצער שהיא מביאה איתה. וזה גם סרט על הורות קשובה, תומכת ומדריכה. ג'יימס אייבורי הוותיק זכה באוסקר על התסריט.

סנאץ' (2000)

סרטו השני של גאי ריצ'י זכה בזמנו לביקורות מעורבות, בעיקר משום שדמה מדי לסרטו הראשון "לוק, סטוק, ושני קנים מעשנים". אבל הוא הכניס הרבה יותר כסף – זה מה שקורה כשבראד פיט מעוניין להופיע בסרט שלך – והיום הוא נחשב על ידי רבים לסרטו הטוב, כלומר המבדר, ביותר של ריצ'י. ערב רב של גברים, מוכשרים יותר ופחות, מחפשים אחר יהלום גנוב, בערב רב של קווים עלילתיים שמסתבכים זה בזה. הקאסט המגניב כולל גם את בניסיו דל טורו (כגנב המחופש ליהודי חרדי), ג'ייסון סטיית'האם (בהופעתו השניה בקולנוע), ויני ג'ונס, דניס פארינה, וכלב. פיט הוא אלוף אגרוף בידיים חשופות שאף אחד לא מבין מה הוא אומר, והכל מצולם וערוך עם הרבה סטייל.