לא ללב חלש: חמישה סרטים שכל חובב אימה חייב לראות

"תורשתי"
"תורשתי"

רגע לפני שאתם מצטיידים בקלונקס כדי לחזות בסרט שנחשב למפחיד ביותר בהיסטוריה, עשו כבוד לוותיקים. הנה כמה מקלאסיקות האימה המצמררות בכל הזמנים

27 בספטמבר 2018

אם עדיין לא צפיתם ב"תורשתי", סרט האימה החדש בכיכובם של טוני קולט וגבריאל ביירן, עשו זאת. כלומר, לא לפני נטילת ריטלין, כי יש כאן חתיכת עלילה, עם פיתולים, הפתעות, הבהלות והתקפי לב. בחייו הקצרים הסרט כבר הספיק לצבור מוניטין כ"מפחיד ביותר שאי פעם נעשה", ככל הנראה בעיקר בזכות המפיצים שעשו שימוש בשלל טריקים ושטיקים, כמו השימוש בטענה שמדידת דופק ליבם של צופים העלתה תוצאות מטורללות. מיותר לציין שהבדיקה העאלק־אמפירית הזאת מוטלת בספק, כיוון שהסרט המפחיד ביותר בכל הזמנים, כידוע, הוא "שיגעון של אבא" עם גבי עמרני. כך או כך, מה שבטוח זה שהסרט הזה ייקח אתכם לוויילד רייד, כפי שאומרים בחוץ לארץ. אם אתם עדיין איכשהו מרגישים שזה לא מספיק לכם, הנה עוד כמה קלאסיקות מהפנתיאון שיטלטלו אתכם כל הדרך אל האבדון.

המנסרים מטקסס (The Texas Chainsaw Massacre, 1974) – חרף גילו המכובד, הסרט הזה הוא עדיין אחד מהמצמיתים ביותר שנעשו – בטח ובטח שיותר מהגרסה המחודשת שלו מ־2003. במקור, הסיפור על חבורה של צעירים שנקלעת לחווה מבודדת שבה מתגוררת משפחת קניבלים שווק כאמיתי, ככל הנראה כדי למשוך קהל. בגדול, מדובר בשקר, אבל יש אלמנטים בעלילה שנלקחו מסיפורו של החוואי הקניבל אד גיין. כך או כך, עדיין קשה למצוא סרט שמצליח לייצר אווירה קריפית כמו המנסרים מטקסס, וסביר להניח שגם 20 שנה אחרי שתצפו בו עדיין יהיו לילות שבהם תפחדו לפגוש את Leatherface והמסור החשמלי שלו במסדרון כשתקומו לעשות פיפי.

מוות אכזרי 2 (Evil Dead 2, 1987) – זוג צעיר, אש ולינדה, מבקר בבקתה מבודדת ביער, שם הוא מוצא רשמקול עם קלטת שבה ארכאולוג מסתורי מדקלם קטעים מספר המתים – מה כבר יכול להשתבש? ניחשתם נכון: כוח רשע שמשוחרר ביער בעקבות הפעלת הרשמקול גורם למותה של לינדה ולשרשרת אירועים מזוויעים ומצחיקים, כמו תקיפתו של אש על ידי ראשה הכרות של לינדה ועל ידי היד שלו עצמו. סרט ההמשך ל"מוות אכזרי" זכה אמנם להצלחה בינונית עם יציאתו לאקרנים וגרף רק כ־6 מיליון דולר, אך בהמשך זכה למעמד קאלט שבו הוא מחזיק עד היום – עד כדי כך, שרבים טוענים שהוא מתעלה על החלק הראשון.

פרויקט המכשפה מבלייר (The Blair Witch Project, 1999) – שלושה סטודנטים קלי דעת הולכים לצלם סרט על מכשפה מיתית ביער אפל במדינת מרילנד. כמו המנסרים מטקסס, גם הסרט הפסאודו־דוקומנטרי הזה שווק במקור כ"אמיתי", ועם יציאתו לאקרנים הוא לווה בקמפיין שבו נטען שהשחקנים נעדרים או מתים. כדי להעצים את האפקט, הוא צולם כביכול על ידי הגיבורים שלו באמצעות מצלמת וידאו ביתית ומצ'וקמקת שהוחזקה ביד רועדת מפחד. הסרט גם נחשב לראשון ששווק בעיקר באמצעות הרשת, עם דו"חות משטרה מזוייפים וראיונות בדויים שהועלו לאתר שלו. היום השטיק הזה אולי נראה לא אמין, אבל אי אז הוא חולל סנסצינה שגרמה לקהל לנהור לאולמות הקולנוע ולהשתין מפחד בכסות החשכה.

הצלצול (The Ring, 2002) – שוב השטיק של קלטת מכושפת, הפעם כזאת שכל מי שצופה בה מת כעבור שבוע, סוסים שמתאבדים, אנשים שמאושפזים, מגדלור ובלה בלה בלה. נראה שהעלילה הסבוכה של הצלצול (הגרסה האמריקאית שהופקה על פי המקור היפני מ־1998) היא שולית, לעומת הדבר הבאמת – אבל באמת – מפחיד בסרט הזה: ילדה קטנה עם שיער שמכסה את הפנים שלה, שהולכת מאוד לאט. נשמע מוזר, אבל אולי צריך לראות כדי להאמין. המנייאקית הקטנה תישאר לכם צרובה במוח לנצח.

בקתה ביער (Cabin in the Woods, 2012) – מהמעניינים שבסרטי האימה שנוצרו בשנים האחרונות, העלילה היא מעין מטא־סרט אימה, פרי עטם של יוצרי "באפי", שהצהירו שמדובר בניסיון להחיות את הז'אנר. הסרט מתחיל עם הפרמיס השחוק של חבורת חתיכות וחתיכים שנוסעים לבקתה מבודדת ביער, אבל משם יש בעיקר תפניות מפתיעות. בלי ספוילרים. הדבר המבאס היחיד הוא שהמפיצים בישראל לא השכילו לתרגם את שמו ל"קב"ן ביער".