הכדור הוא הכל: מצעד סרטי הכדורגל הכי טובים שראינו מחוץ למגרש

"אהבה על הדשא" (צילום: יחסי ציבור)
"אהבה על הדשא" (צילום: יחסי ציבור)

יורו 2024 כבר בעיצומו. אתם או אנשים סביבכם כבר עמוק בשגעת הכדורגל. ואנחנו ממליצים לראות בין המשחקים את סרטי הקולנוע הטובים ביותר שנעשו על המשחק היפה, מי כדי להיכנס לאווירה ומי כדי להבין למה כולם כאלה משוגעים. אלה הסרטים שבעטו לנו טיל לחיבורים

20 ביוני 2024

כבר הרבה מאוד ימים שכולנו זקוקים לנחמה, למשהו שמסוגל לעודד אותו, להרים קצת מהחדשות האיומות שממשיכות להגיע ומהצל הכבד שאופף את כולנו. רבים מוצאים בימים אלה נחמה בזכות המנחם הגדול ביותר שקיים ביקום כולו – כדורגל. יורו 2024, הטורניר שהוא אליפות אירופה לאומות בכדורגל, נפתח ממש לא מזמן – ועמד עד כה בכל הציפיות עם שורה של משחקים מדהימים שנתנו לנו מפלט זמני מכל מה שגרוע במציאות. החג הזה של חובבי הכדורגל הוא הזדמנות טובה מאוד לחגוג את המשחק היפה גם מעבר לשעות המשחקים, ולהיכנס לאווירה עם סרטי קולנוע גדולים שעסקו בו. בחרנו עשרה סרטים מעולים שאנחנו אוהבים במיוחד, דוקומנטריים ועלילתיים, ישראליים וזרים – על משחק אחד גדול מהחיים.

>> משחק הדמעות: 10 סרטי הספורט הכי מרגשים בכל הזמנים

10. "בית שאן סרט מלחמה" // ישראל 1996 // במאים: דורון צברי ורינו צרור

הנהההוכחה שלפעמים דרך סיפור קטן אפשר לספר סיפור גדול. גיבורת הסיפור שלנו היא בית שאן, וספציפית הפועל בית שאן – הקבוצה של העיר – שבסופה של עונת 1994/95 נאבקת על חייה בליגה הלאומית (אז הליגה הבכירה). עיירה קטנה שמנסה נואשות להיאחז במשחק של הגדולים – אם לא במציאות, אז לפחות בתחליף שלה על הדשא. מסע ההישרדות של הפועל בית שאן מתועד כאן לאורך ולרוחב, דרך האוהדים, השחקנים, המאמן אלישע לוי, ובעיקר העיירה הקטנה בפריפריה של הצפון. סרט ספורט יוצא מן הכלל, שהפך – ברבות השנים – למשהו הרבה יותר גדול מזה. צפו בסרט המלא ממש כאן למטה:

 

9. "לרוץ על החול" // 11 ישראל 2023 // במאי: אדר שפרן

המבקרים אולי לא נפלו מהסרט הזה, אבל "לרוץ על החול" מצליח – כמו הרבה סרטי ספורט טובים – להיות נהיר גם לאלה שחיים אותו גם לאלה שלא. חובבי הכדורגל ימצאו בו סאטירה נהדרת על הכדורגל הישראלי – על הביצה שבין עיתונאים, סוכנים, מנהלים ומאמנים שמנהלים מלחמת הישרדות אחת ענקית. זהו גם סיפור שמצליח להביא למסך, באופן נדיר, את סיפורם של הפליטים האפריקאים, באמצעות סיפורו של אומארי, שברח מאריתריאה לישראל ומוצא את עצמו בתור החלוץ הזר של מכבי נתניה. צביקה הדר וקים אור אזולאי מבריקים, אבל בעיקר עומד שם שון מונגוזה, שחקן שבעצמו נולד בקונגו, ומוביל את העלילה. סרט שהוא גם מצחיק, גם עצוב ובעיקר חשוב לצפייה.

 

8. "ג'ימי גרימבל" // אנגליה 2000 // אנגליה // במאי: ג'ון היי

היום, מנצ'סטר סיטי היא אימפריה – האלופה הנצחית של הפרמייר ליג ועד לא מזמן גם אלופת אירופה בכדורגל. אבל לפני 24 שנה סיטי היתה במצב אחר לגמרי – היא הייתה האחות הקטנה והצנועה של השכנה המפורסמת ממול, מנצ'סטר יונייטד, שהייתה הקבוצה הבכירה והעשירה, בעוד סיטי של טרום עידן השייח'ים התנדנדה בין הפרמייר ליג לליגת המשנה. אז הסיפור שלנו מתחיל אצל ג'ימי – ילד דחוי חברתית, שבחר לאהוב דווקא את הקבוצה הקטנה של העיר ונשאר נאמן לאהבה שלו – עד הסוף. לצידו של לואיס מקנזי, הילד שגילם את גרימבל, מופיעים גם רוברט קרלייל ("טריינספוטינג") בתור המאמן שמלווה אותו. סרט שחוגג את הכדורגל האנגלי, שיופיע לא מעט ברשימה הזאת.

 

7/ "יונייטד המקוללת" // אנגליה 2009 // במאי: טום הופר

מה קורה כשמאמן מחליף מאמן גדול אחר? זה היה הסיפור של בריאן קלאף, שנכנס לנעליו של דון ריבי' המאמן הכי מוערך ואהוב באנגליה וספציפית בלידס יונייטד, שנקרא יום אחד לאמן את הנבחרת הלאומית. קלאף (מייקל שין הצעיר והדקיק בהופעה מושלמת) מגיע למערכת שהתנהלה מצוין, אבל מבקש לשנות אותה מהיסוד. סרט שלא רק מתאר (בדיוק חלקי) את הסיפור האמיתי של קלאף – אלא גם מתאר משהו על אנשים שבאים לעשות שינוי ונאבקים כל הזמן באבירי הסדר הישן. וחוץ מזה, הוא סרט כדורגל אנגלי של פעם – למי שמתגעגע לכדורגל הטיפה יותר מלוכלך, בניגוד למופעים הסטריליים של הפרמיירשיפ.

6. "מבוקש: רוני קלדרון" // ישראל 2024 // במאים: ארז לאופר והילה מדליה

התוספת העדכנית ביותר לרשימה, סרט תיעודי שהוקרן לראשונה בפסטיבל דוקאביב אחרי שעבדו עליו שנים ארוכות (הקדימון שלו עלה איכשהו כבר ב-2021). סיפור שאם לא היה אמיתי, היה נדמה שהוא מפוברק, וגם אחרי צפייה אני עוד לא בטוח שהוא לגמרי אמיתי. רוני קלדרון היה אחד הכדורגלנים המוכשרים שידעה מדינת ישראל, רבים טוענים שהמוכשר מכולם. הדרך שעבר קלדרון, בתקופה הטרום-מקצוענית של הכדורגל, יוצאת דופן אפילו יותר ממנו: כדורגלן מצליח שמגיע מרחק נגיעה מאייאקס אמסטרדם הגדולה בשיא פריחתה ואז נופל שלב אחרי שלב – עד שהוא מסיים בבית כלא בברזיל. הסרט התיעודי הוא מאסטרפיס – ואפילו כזה שמנסה להשאיר רמז קטן לשאלה הנצחית: האם הוא חי?

5. "שני האסקוברים" // ארה"ב 2010 // במאים: מייקל וג'ף צימבליסט

כי לפעמים, כדורגל הוא מטאפורה – סיפור של מדינה שלמה שמתגלם בנבחרת הלאומית שלה. והסיפור שלנו נוגע לשני אנשים ששם משפחתם זהה: אסקובר. אחד היה פאבלו, ברון הסמים הידוע שהשתלט על קולומביה בתחילת שנות ה-90, והשני היה אנדרס – מגן ימני מצליח בנבחרת שהיה לפני חתימה במילאן. עד שהגיע מונדיאל 1994, והפגיש בין שניהם באופן מחריד – כזה שסיים את חייו של אנדרס אסקובר, שנרצח בקולומביה אחרי שכבש שער עצמי במשחק מונדיאל מכריע. סרט מצוין ששווה לא רק למי שאוהב כדורגל, אבל מי שאוהב את המשחק ייצמד אליו אפילו יותר.

4. "דייגו מראדונה" // אנגליה 2019 // במאי: אסיף קפאדיה

דייגו ארמנדו מראדונה הוא דמות גדולה מהחיים. כדורגלן שהפך לסמל לאומי, אפילו לאלוהים בעיני מעריציו. ככזה, נעשה עליו יותר מסרט תיעודי טוב אחד, אך זהו הטוב שבהם. לפני חמש שנים נוצר הסרט הזה, שלוכד את הרגע המשמעותי ביותר בקריירה של מראדונה – החיבור עם נאפולי. באמצע שנות ה-80', כשמראדונה הוא כוכב ענק, הוא מפתיע את כולם וחותם בקבוצה שעד אז היתה בינונית למדי ולא זכתה בתארים באיטליה. לימים התבררה הסיבה הדי צינית מאחורי המעבר המרגש-לכאורה וזה הסרט שמתאר את המסלול. איך מראדונה הפך את נאפולי לאימפריה של ממש, ואיך הקשרים עם נאפולי דרדרו אותו אל השאול. דוקו-פשע שמשולב עם כדורגל – מה צריך יותר בנאדם?

 

3. "מייק באסט" // אנגליה 2001 // במאי: סטיב בארון

אנחנו בימים של יורו, ובימים האלה – כמו בכל שנתיים, כשיש טורניר גדול – אנגליה נכנסת לטירוף סביב הנבחרת שלה. מדינה שלמה משתתקת, ומייחלת סוף סוף לזכייה של "מולדת הכדורגל" בתואר גדול. על הטירוף הזה יורד בדיוק הסרט הזה – סאטירה משובחת על הכדורגל האנגלי, על מעלותיו וטמטומו. המקרה של באסט, מאמן כדורגל מהליגות הנמוכות שיום אחד הופך להיות מאמן נבחרת אנגליה, מסתכסך עם העיתונאים, משתכר והולך מכות, מפסיד ומפסיד – עד שהוא מנצח. סרט כדורגל מושלם לפריקים של הענף.

 

2. "גמר גביע" // ישראל 1991 // במאי: ערן ריקליס

קיץ 1982, עבור הישראלים, הכיל שני דברים סותרים – מצד אחד מלחמה, מצד שני כדורגל. זה היה הקיץ שבו מדינת ישראל נכנסה ללבנון, למה שכונה אז "מבצע שלום הגליל". ובמקביל, זה היה קיץ של מונדיאל. בדיוק בנקודה הזו, הסרט נוגע – דרך הסיפור של כהן, שכבר היה מכורטס לטוס למשחקים בספרד אבל אז קיבל צו גיוס. החיבור של כהן וגלילי עם השובים הלבנונים שלהם דרך הכדורגל, הופך למעין אוטופיה בתוך הכאוס – כאשר שני הצדדים אוהדים את איטליה, זו שבסופו של דבר זוכה בגביע. מעל הכל, הערבוב הזה של קיץ בין כדורגל ומלחמה, הפך מהסתירה הסאטירית של אז הניינטיז למשהו שהוא שגרה ב-2024.

1. "אהבה על הדשא" // אנגליה 1997 // במאי: דייויד אוואנס

כן, בסוף אנחנו תמיד חוזרים לכדורגל האנגלי. והפעם, לסרט שתיאר אותו בצורה מושלמת. עברנו כאן לא מעט זוויות למשחק – של מאמנים, של שחקנים, של תקשורת – והגענו לאוהדים בקינוח. הסרט, שמבוסס על הספר "קדחת המגרש" של ניק הורנבי, מתאר את סיפורו של פול (קולין פירת') – אוהד ארסנל, שנאלץ לבחור בברירה הכי קשה שיש: בין הקבוצה שלו לבין האישה שהוא אוהב. בדרך, הוא מספר גם את הסיפור של ארסנל, שבעונת 88'/89' זוכה באליפות מדהימה בשנייה האחרונה של העונה. סרט על הציר שבין הכדורגל לחיים, הציר שבו כל אוהד כדורגל איכשהו נמצא עליו. אחרי שמונה שנים, עשו לסרט הזה גרסה הוליוודית עם ג'ימי פאלון ודרו ברימור שמחליפה את הכדורגל בבייסבול. אבל לאף אחד לא אכפת מבייסבול.