הערב ב"עובדה": "אחד האנשים הכי מוכרים בסצנה" לא מוכר בסצנה

התחקיר הזה מספיק חזק גם בלי לשייך אותו לסצנה הלא נכונה. "עובדה" (צילום מסך: קשת 12)
התחקיר הזה מספיק חזק גם בלי לשייך אותו לסצנה הלא נכונה. "עובדה" (צילום מסך: קשת 12)

ציוצים של חן ליברמן ומערכת "עובדה" הרימו את סצנת חיי הלילה בעיר על הרגליים בזעזוע: מיהו "אחד האנשים הכי מוכרים בסצנה" שניהל הרמון של ניצול ותקיפה מינית? התשובה הדהימה רבים: הוא בכלל מסצנה אחרת. והמסגור השגוי הזה לתחקיר החשוב הזה עשוי לפגוע באופן שבו הציבור יגיב אליו

11 בינואר 2023

סצנת חיי הלילה של תל אביב רוחשת ורוגשת. כלומר, קיבלתי אלף ווטסאפים. מי זה. מי זה. מי זה. כבר יותר מ-24 שעות שכל "הדמויות המאוד מוכרות" בסצינת חיי הלילה של תל אביב נמצאות בבונקר. בעלי מועדונים, די.ג'ייאים בכירים, בעלי ברים גדולים, יזמי מסיבות בולטים – כולם חשודים עכשיו. מעל כל אחד ואחד מהם מרחפת ביממה האחרונה עננה שחורה ומכוערת, וסביב כל אחד מהם מרחף סימן השאלה: האם זה האיש שיש לו "מקום של כבוד בין אלון קסטיאל לגואל רצון"? את מי הולכת אילנה דיין לצלוב ב"עובדה" כעבריין מין סדרתי לכאורה שפגע בעשרות נשים בעיר? וואי וואי, הלך על חיי הלילה של תל אביב.

הציוץ של חן ליברמן ביום שלישי לא הותיר הרבה מקום לספקות: "הסיפור הזה נמצא ממש מתחת לפנסים המהבהבים של חיי הלילה של תל אביב. הוא אחד האנשים הכי מוכרים בסצינה ומה שקורה בדירה שלו ושל החברים שלו, במשך שנים, לפי עדויות של עשרות נשים, נותן לו מקום של 'כבוד' בין אלון קסטיאל להרמון של גואל רצון"; קשה שלא להבין מתוך הדברים כי מדובר באחד האנשים הכי מוכרים בסצנת חיי הלילה. אז ביררנו. עשינו כמה טלפונים. הרצנו ווטסאפים. ותראו איזה קטע: זה ממש לא אחד האנשים הכי מוכרים בסצנת חיי הלילה.

התחקיר של חן ליברמן וגילית קוזבה יהיה בוודאי חשוב ומצוין, היכולות העיתונאיות של ליברמן הולכות ומשתבחות, ולפי הפרומו לבדו אפשר להבין את היקפה המזעזע של הפרשה, שמצטייר כאחת מפרשיות הניצול והפגיעה המינית ההמוניות והמחרידות בתולדות המדינה. אבל יש קאץ': האדם החשוד באותם מעשים מוכר בכלל כדמות בולטת מאוד בסצנת הפטיש הישראלית. והפער הזה בין "סצנת חיי הלילה של תל אביב" ל"סצנת הפטיש של ישראל" הוא פער דרמטי, עובדתי, שמשנה את כל הפוקוס של מסגור הסיפור בציוץ.

לא נחשוף כאן את שמו של החשוד המרכזי בפרשה, למרות שאחרים ערכו את אותם בירורים ושמו כבר גלוי ברשתות החברתיות, אבל זה לא מישהו שרקדתם לצדו באחת ממסיבות הטכנו הלוהטות בעיר וגם לא מישהו שעשה איתכם צ'ייסרים בקוקטייל בר טרנדי, וגם אם כן – לא היה לכם שמץ של מושג מי הוא. בסצנת הפטיש, שחלקה אכן מתרחש בלילה, הוא בהחלט כוכב. יתכן שיש ברחבי המדינה לא מעט אנשים שמדמיינים את לילות תל אביב כמסיבת סאדו-מאזו מתמשכת לפי מיטב מסורת סדום ועמורה, יש להם בהחלט תדמית כזאת, וכל מי שהוא חלק מחיי הלילה בעיר וחווה אותם על בסיס קבוע גם יודע שהתדמית הזאת שגויה.

ההשחרה הזאת של "חיי הלילה של תל אביב" משתלבת יפה בקמפיין השנאה הימני נגד העיר וערכיה. סצנת הפטיש מתרחשת בשולי הלילה (והיום) התל אביבי, המסיבות שלה לא מככבות ברשימות המסיבות המומלצות בעיר, המועדונים שלה מיועדים לקהילה מצומצמת ואינם מוכרים לציבור הרחב ברובם. אלה עולמות נפרדים למדי. חן ליברמן מכירה את חיי הלילה של תל אביב היטב ויודעת את זה בוודאות. אז למה ככה? למה תחקיר כה חשוב צריך את הקליקבייט השקרי הזה? אולי כי לקשת 12 יותר קל למכור לצופיה השמרנים בפריים טיים את הסיפור בתור "חיי הלילה של תל אביב – בדיוק מה שדמיינתם", מאשר תחקיר קשה וחשוב על פרשה מחרידה של ניצול ופגיעה מינית המונית בקנה מידה של כת, בתוך סצנה כלל ארצית של מיניות קינקית שהמיינסטרים יתקשה לבלוע. סתם תחושה.

מחר כנראה ייחשף בתוכנית עצמה שמו של התוקף המרכזי בפרשה ויש לקוות שייעצר עוד לפני שהשידור יסתיים, כך שהשאלה היא מדוע בעצם נשמרת זהותו בסוד בפרומואים. יש כמה אנשים באמת מאוד מוכרים בחיי הלילה של תל אביב שמאוד ישמחו לדעת מהי הסיבה הטובה לכך שב-24 השעות האחרונות אנשים זרים שואלים אותם אם ניהלו במקרה לאחרונה הרמון של שפחות מין נשלטות. הפגיעה בהם תהיה אולי מינורית וחולפת כשזהותו של החשוד תתברר בשידור, אבל הסכנה היא שעם חשיפתו רבים יעסקו ב"מי בכלל מכיר אותו" במקום בממצאים הקשים של התחקיר.

חיי הלילה של תל אביב הם סקסיים, בחיי הלילה של תל אביב הרבה אנשים עובדים קשה כדי לייצר תרבות מועדונים ברמה בינלאומית גבוהה וסביבה בטוחה לכל המבלים, חיי הלילה של תל אביב תמיד מעניינים. לתחקיר של חן ליברמן שישודר מחר אין קשר לתרבות הזאת. ספק רב אם צופי קשת 12 יוכלו להבחין בניואנס המשמעותי הזה. יש לקוות שהם לא יוכלו לצפות בזוועה הזאת ולספר לעצמם שזה פשוט מה שקורה בתל אביב, בלילה, כי ככה זה "מתחת לפנסים המהבהבים של חיי הלילה בתל אביב" והם יכולים לישון בשקט.