החוק הזה עלה לנו 200 מיליון שקל בשנה. חיים כהן ניצח אותו

חיים כהן חוגג ניצחון אחרי עשור של מאבק, השבוע בכנסת (צילום: לילך ספיר)
חיים כהן חוגג ניצחון אחרי עשור של מאבק, השבוע בכנסת (צילום: לילך ספיר)

מאבק של עשור שהובילו חיים כהן ושי ברמן הסתיים השבוע בניצחון ענק עם ביטול היטל העובדים הזרים, קנס של 200 מיליון שקל בשנה ששולם בידי כל סועד, כל שני חברים שישבו לדרינק, כל משפחה שבחרה בבית מלון בארץ. כולנו צריכים עובדים זרים // טור דעה

זאת הייתה היסטוריה: לאחר 19 שנה מיותרות, הקנס החודשי המעיק והמיותר שנקרא בטעות "היטל עובדים זרים" והושת על עשרות אלפי מסעדות קטנות ועסקים קטנים – בוטל.

אפשר להסתכל על זה מכל כך הרבה זוויות: יש את מי שההישג המטורף הזה היכה בו בתחושת הכוס הריקה – ברור שבוטל! טעות של 19 שנה שלא השיגה כלום מלבד כסף יקר שנזרק הישר לפח. איך לא בוטל קודם לכן?! ויש את מי שהסתכלו קדימה, על שכר ינואר, והבינו שהמכה הזו נחסכת מהם מעכשיו וכמעט מעזים לחייך תוך כדי דאגות האומיקרון. ויש את מי שהקדישו עשור מחייהם למאבק הזה: השף חיים כהן ומנכ"ל איגוד המסעדות שי ברמן.

חיים כהן ושי ברמן בכנסת עם ח"כ מירב בן ארי וח"כ ולדימיר ביליאק
חיים כהן ושי ברמן בכנסת עם ח"כ מירב בן ארי וח"כ ולדימיר ביליאק

תדמיינו איך זה מרגיש להאבק עשור שלם על צדק. להאבק עבור אחרים. כמו ללמוד רפואה שבע שנים ולקנח בסטאז' ארוך. כמו רבע מהמסע של משה שהלך במדבר 40 שנה, רק שבשונה ממנו כן הגיעו בסופו אל הארץ המובטחת, כן הביאו עשרות אלפי מסעדנים ובעלי עסקים אל מקום טוב יותר. ממש טוב יותר. 200 מליון שקל בשנה טוב יותר.

תמונה להתרגש ממנה. ח"כ משה גפני עם שי ברמן וחיים כהן
תמונה להתרגש ממנה. ח"כ משה גפני עם שי ברמן וחיים כהן

לא רק המסעדנים שילמו את הסכום המטורף הזה סתם כך. כל סועד שילם את זה. כל שני חברים שישבו לדרינק בלילה, כל משפחה שבחרה בבית מלון בארץ, כל מי שקנה באגט מהמאפיה הביתה. כולנו. אין מסעדה, בר, מלון או מפעל שלא מעסיק עובדים זרים. הקנס המטורף הזה ייקר לכולנו כל פיסת חיים. וסתם. סתם כי הרבה לפני שסיימנו לרצות מאסר עולם, היה ברור שאנחנו הישראלים זקוקים לעובדים הזרים מסיבה אחת פשוטה: אף ישראלי לא מוכן לשטוף כלים. והכלים, בכל מקום, לא נשטפים מעצמם. בכל העולם יש מהגרי עבודה. הם הכרחיים גם בארץ הקודש.

חיים כהן בעוד מאמץ של הרגע האחרון עם ח"כ מירב בן ארי, השבוע בכנסת
חיים כהן בעוד מאמץ של הרגע האחרון עם ח"כ מירב בן ארי, השבוע בכנסת

אחרי 19 שנה קשה להאמין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, אבל היו שניים שהאמינו: חיים כהן ושי ברמן. כדי שהקנס האיום הזה יבוטל היה צריך שהקואליציה והאופוזיציה יצביעו יחד. קחו אדם חרדי כמו ח"כ משה גפני. מה לו ולמסעדנים התל אביבים החילונים מהעיר שלא מפסיקה גם בשבת? למה שאדם כמוהו לא רק יצביע יחד עם הקואליציה, אלא ילחם בחירוף נפש כדי לשכנע את המתנגדים שצדק חייב להעשות כאן. מה לו ולזה? אבל הוא גוייס והתגייס למשימה. פגישות ארוכות של חיים ושי איתו בבני ברק הרחוקה שנות אור מתל אביב, רק כדי שיבין למה זה חשוב בטירוף. וכן, יש עובדים זרים גם בבני ברק. אבל התדמית לא גרה שם.

הישב יריב לוין עם מירב בן ארי ויצביעו יחד על חוק שהניח ליברמן על השולחן? הפוליטיקה, אומרים, היא אמנות האפשר וכשמוכנים להילחם על הבלתי אפשרי עשר שנים רצוף – מסתבר שאפשר. ביום שלישי, פעמיים כי טוב, התכנסה ועדת הכספים לדון בביטול ההיטל שעדיף שלא היה מוטל 19 שנה קודם לכן על ידי שר האוצר דאז בנימין נתניהו. בימים בהם "לא יהיה כלום כי לא היה כלום" אבל יש משפט שמתנהל על מלא ומעסיק את כולם – פתאום היה מקום וזמן לכולם לקבל החלטה על צדק. לכולם מימין ומשמאל, חרדים וחילונים, צעירים ואלו שחתמו קבע בכנסת.

בדרך לניצחון היסטורי. חיים כהן עם ח"כ אלכס קושניר
בדרך לניצחון היסטורי. חיים כהן עם ח"כ אלכס קושניר

ואני מתרגשת כי מדובר בשינוי של ממש. כי מדובר בדוגמה מצויינת לדבקות במטרה. כי צדק צריך להעשות גם אם באיחור רב. ואני מקווה שאולי משהו מעשרות המיליונים ששולמו לשווא הלכו למימון משהו טוב. ואני רוצה להאמין שזוהי תחילתה של דרך שונה שבמסלולה יתוקנו עוד עוולות רבות אחרות, וכוס יין תוכל לעלות הרבה פחות ונוכל להרים לחיים ולשמח לבב אנוש.
>> לילך ספיר היא מסעדנית, שותפתו של שף מאיר אדוני ובעלים-שותפה של בר הפיקוק