במעגל נחוגה: עוגה או לא עוגה, זאת השאלה

העיקר שאכיל. "עוגה או לא עוגה", (צילום: יח"צ/נטפליקס)
העיקר שאכיל. "עוגה או לא עוגה", (צילום: יח"צ/נטפליקס)

שעשועון האוכל החדש של נטפליקס מעלה שאלה אחת פשוטה שעשויה לגרום לכם לאבד את שפיותכם עד שאתם מתחילים לפקפק באמיתות הקיום ומתחילים להאמין כי הכל עוגה, הכל תמיד היה עוגה, אתם עוגה. הביקורת הזו? עוגה. עוגה

הביקורת התפרסמה במקור באתר "הספוילר", אתר המסכים החדש מבית "טיים אאוט". תראו תראו

יש תכניות טלוויזיה שמנסות לבדר, יש שמנסות ללמד, יש כאלו שמנסות לספר סיפור טוב, ויש כאלו, נדירות ויפהפיות במיוחד, שמנסות לענות אחת ולתמיד על השאלות הגדולות של הקיום. השעשועון הקולינרי – כן, זה אשכרה ז'אנר בנטפליקס, ועוד נחזור לזה – החדש של נטפליקס "Is It Cake?" (או בעברית: "עוגה או לא עוגה", שלא ברור איך לא תורגם ל-"עוגה עוגה עוגה?") מנסה לענות על אחת השאלות הגדולות של האנושות לפחות מאז שנת 2019: האם זו עוגה?

למי שפספס, מדובר באחד הטרנדים המוזרים, המפתיעים והביזארים של השנים האחרונות – "האם זו עוגה?", סרטונים בני כמה שניות המציגים חפצים כמו נעליים, בגדים או כדורי-סל, כשלפתע מגיעה יד וחותכת אותם כדי לחשוף, כן כן, שהם היו עוגות כל הזמן הזה. הטרנד הגיע לרמות טרלול בסגנון יד חותכת נעל והנעל עוגה, ויד שנייה חותכת את היד הראשונה וגם היד היא עוגה, ואז הקיר, ניחשתם נכון, גם הוא עוגה, עד שאתם מתחילים לפקפק באמיתות הקיום שלכם ומתחילים להאמין כי הכל עוגה, הכל תמיד היה עוגה, אתם עוגה, הביקורת הזו? עוגה. עוגה.

עוד לפני שנבין אם גם נטפליקס יצאו עוגה צריך לשאול – האם אפשר להתעלות על זה? האם אפשר לקחת טרנד מבריק ומפתיע של סרטונים באורך כמה שניות בלי עלילה או מילים, רק עם ידיים שחותכות עוגה, ולהפוך אותו לתכנית באורך מלא? והאם זה כדאי? נטפליקס עוד לא יכולים לענות על השאלה השנייה, אבל על הראשונה הם ענו ב-"כן" מהדהד. העונה כוללת שמונה פרקים מלאים באורך של כ-35 דקות לפרק. זמן טוב להזכיר שסדרת הדוקו על קניה ווסט, שכללה צילומי וידאו אישיים בצורה חסרת תקדים של האמן והסלב הכי מטורלל בעולם, היא פחות או יותר באותה כמות דקות.

מה שמחזיר אותנו לשאלה השנייה. נכון, יש משהו מרתק בשאלה "איך הם עשו את זה?". הרי זה נראה כמו קסם, אבל האם אנחנו בכלל רוצים בכלל לראות איך התבצע הקסם? יש משהו מעניין בחשיפה של הסוד, אבל בזמן הצפייה נשאר קול קטן שמעדיף להמשיך ולהאמין במה שאנחנו עוד לא יודעים. כאן אין אפשרות בחירה – נטפליקס מפוצצים את הקסם שוב ושוב ושוב. השאלה היא כמה פעמים אפשר לראות את פיצוץ הבלון הזה בלי להשתעמם? והאם הפיצוץ הזה יהיה עדיף על סרטון בן ארבע שניות של סכין חותכת מחשב, והמחשב הוא עוגה?

נטפליקס החליטו לקפוץ על הרימון הזה ולקבל החלטה שאם עושים את זה – אז עד הסוף: לא תכנית של 10 דקות שאולי הייתה יותר הגיונית. יש לנו שעשועון. רגע, שעשועון? זו המילה? כנראה שכן. בשנים האחרונות נטפליקס הוציאה פחות ופחות תכניות אוכל, וזה חבל, כי אלו שכן אפשר לקטלג ככאלה ("מלח שומן חומצה חום" הנהדרת ו-"מכוער וטעים" למשל) היו מצוינות. במקום זה, יש לנו שני סוגי תכניות: דוקו-שפים במסווה של תכני אוכל סטייל "שולחן השף", ושעשועונים במסווה של תכניות אוכל (למשל "בייק סקוואד" ו-"טעים בטירוף", רק מהשנתיים האחרונות). "Is It Cake?" שייכת כמובן לסוג השני. כלומר, ישנו ויתור מראש והצהרה די הגיונית וחכמה: זו לא תכנית אוכל, אנחנו כאן כדי ליהנות. תזנחו את היומרות של לנסות להבין מה המתכון ומה הטעם, ותתרכזו בלנסות להבין האם דברים הם עוגה.

מעבר לבסיס הזה, קיבלנו גם את המנחה החביב בצורה מפתיעה מייקי דיי (המוכר בעיקר מ-SNL), שמפגין מודעות עצמית בריאה לגבי כמה מטומטמת התחרות, כשלצידו שלישיית שופטים מתחלפת וצוות אופים נטפליקסי קלאסי: כולם מפגינים גיוון מרהיב הכולל לבנים, שחורים, סטרייטים, גייז וכל מיעוט שתוכלו לחשוב עליו, וכולם ללא יוצא מן הכלל מתנהגים כמו האמריקאים הכי לבנים והכי קווירקי שניתן לדמיין. יש גם השקעה מטורפת במבחר עוגות/חפצים בלתי נגמר, ואולי ראוי להוסיף גם מילה רעה אחת – ברור שזו לא תכנית האוכל היחידה, אבל זו תכנית האוכל הראשונה שבמודע זורקת לפח את רוב המנות שמוגשות.

אבל אנחנו כאן כדי לענות על שאלה אחת: האם זו עוגה? סליחה, כלומר, האם התכנית הזו באמת מצליחה לקחת פורמט של 4 שניות ולהפוך אותו לתכנית של 35 דקות? התשובה היא כמובן לא. למעשה, זה התשובה אפילו לא משנה, כי אני בספק אם אפילו הצופים ישמחו לדבר כזה. דמיינו מימ מצליח ברשת. מצחיק? כן. כיפי? בטח. הייתם רואים תכנית שמבוססת עליו? Hell No. כי תכנית כזו לעולם לא תהיה טובה כמו סכין שחותכת שלט אקסבוקס שמתגלה כעוגה, וזו המסקנה המתבקשת היחידה, לא משנה כמה במעגל נחוגה מסביבה.

"עוגה או לא עוגה // Is It Cake?", עכשיו בנטפליקס

רוצים עוד ביקורות טלוויזיה? בואו לאתר החדש שלנו, "הספוילר", ותראו תראו