הסינגל החדש של עומר אדם מאוד אישי וכן. וגם מתקרבן וילדותי

עומר אדם (צילום: סיימון אלמלם)
עומר אדם (צילום: סיימון אלמלם)

מצד אחד, "אני" הוא שיר אינטימי בו אדם מרשה לעצמו להגיד דברים שהוא לא אמר קודם. אבל מצד שני, אלו דברים שאנשים אחרים אמרו טוב ממנו בעבר, ולאור העובדה שבסך הכל מדובר במוזיקאי מאוד אהוב עם דימוי חיובי - קשה שלא לראות בשיר הזה נאום פריבילגי ובכייני

השיר החדש של עומר אדם, "אני", תופס אותו בעמדה שלא ציפינו לראות אותו נוקט: השיר הוא למעשה מעין מכתב פרידה (זמנית, ברור שזמנית), של אדם מהקריירה שלו בארץ. לאורך השיר הוא מונה שערוריות שהתרחשו לאורך הקריירה שלו ומסביר מדוע – ובעיקר, ממה – הוא צריך הפסקה ארוכה. "אני" נפתח באיזכור של השערורייה שהזניקה את הקריירה של אדם, "התחלת בשקר נולדת בכוכב" (כזכור, אדם זייף את הגיל שלו בשביל להשתתף בתוכנית), ומשם ממשיך להזכיר את שערוריית ההופעה בפארק הירקון ושערוריית "קאקדילה".

בנוסף מוזכרות גם שלל ביקורות שהוטחו בו, כמו אלו שהתייחסו לסגנון החיים הראוותני שלו, להתקרבות שלו לדת ומערכת היחסים עם בת זוגו הנוכחית יעל שלביה. "הם מחשבים את הסוף שלי מההתחלה" הוא שר ולמעשה טוען שמבקריו ייחלו לנפילתו כבר מהתחלה, ואפילו עוצר לעקוץ את מרב מיכאלי כששר "אני לא נלחם על ביקורת משרת התחבורה", בהתייחסות לביקורת שהטיחה בו לאחר יציאת "קאקדילה" ("הלוואי שגם אני הייתי יכולה, כמו עומר אדם, להתעלם ולהתכחש לתוצאות של המילים הגזעניות, המחפיצות והמשפילות בשיר שלו", היא כתבה אז בפוסט).

אי אפשר שלא להעריך את החשיפה האישית והפגיעות שמגלה עומר אדם, אולי לראשונה, בטח במידה כזו ישירה. בתעשיית הפופ הישראלית כיום קשה למצוא שירים אישיים באמת ועם אמירה כלשהי, כך שזה בהחלט מרענן לשמוע ישירות ואג'נדה במיוחד כשמדובר בזמר בסדר גודל כזה. עם זאת, בשיר "אני" קשה שלא לחוש בנימה המתקרבנת והמתמסכנת והוא מדבר על השערוריות שלו בנאיביות מוקצנת ללא שמץ קל לקיחת אחריות. הוא תוקף את מבקריו ומסרב להכיר בכך שגם בהתנהלות שלו היו פגמים. לדוגמה ניכר שאת הביקורת המוצדקת סביב "קאקדילה" הוא מסרב להפנים ולקבל, בעוד שאת שערוריית המופע שלו בפארק הירקון הוא תולה בחוק הרעש ובזמר ניקי ג'אם. 

בשורה התחתונה, "אני" הוא שיר על הצדדים השליליים של התהילה וההתמודדות עם ביקורות – כן, בוודאי קשה לכל אישיות מוכרת שסופגת ממנה בכמויות – אבל בלי שום מבט פנימה, אפילו לא לשניה. אדם טוען שכל מה שאי פעם רצה זה רק לשמח, מה שהופך את הביקורות נגדו ללא ענייניות. נשמע שאדם קצת שכח שלמרות הכל, יש לו קריירה משגשגת כבר למעלה מעשור, שהוא אחד מהאמנים המרוויחים והמצליחים בהיסטוריה של המדינה ושגם נכון לרגע זה הדעה הציבורית עליו היא חיובית מאוד בכללותה – ה"שערוריות" שהוא מציין הן בסופו של דבר דיונים יחסית רגועים סביב התוצרים של המוזיקאי הכי פופולרי בישראל. זה לא שמישהו אי פעם ניסה לבטל את אדם (ומאידך, זה לא שאדם סיפק סיבות), ולא, כמה פוסטים שמעבירים ביקורת על טקסט של שיר הם לא מתקפה.

אז כן, לתהילה יש פלוסים ויש מינוסים. רק שבשנת 2022 כולם כבר יודעים ומבינים זאת, אבל לפחות אם להאמין לטקסט פה, לאדם הייתה איזושהי ציפייה ליהנות רק מהפלוסים. נשמע שההפסקה והחופש שמייחל אדם לעצמו הם הכרחיים, ולו רק כי בסופו של דבר מדובר בבחור צעיר שעובד קשה וחי חיים אינטנסיביים כבר למעלה מעשור. אולי בסיבוב הבא שלו יחזור אדם מפוקח יותר, שלם יותר ושלו יותר. ועם יותר דברים להגיד.