ועשית הישר והטוב: כך תוכלו לעזור למבקשי המקלט העומדים בפני גירוש

המאבק בגירוש עשרות אלפי מבקשי המקלט מגיע לרגע האמת, ואף שרבים מהתל אביבים מתנגדים לגירוש, הם תוהים איך אפשר באמת לעזור. לשירותכם, המדריך למי שרוצה להיות מסוגל להסתכל על עצמו במראה

לשכת האוכלוסין. צילום: אורן זיו
לשכת האוכלוסין. צילום: אורן זיו
30 בינואר 2018

לתרום

הגירוש בשלביו ההתחלתיים ורבים ממבקשי המקלט עדיין מחזיקים באשרות שהיה זמניות לחודשים הקרובים, אבל בקרוב ייאסר עליהם לעבוד, וכבר כעת הם מתקשים לקיים את עצמם, בין היתר בגלל חוק הפיקדון, שחתך להם את המשכורות העלובות גם כך. עמותות כמו אליפלט וארגון סיוע לפליטים (א.ס.ף) פתחו במבצעי גיוס תרומות כספיות לרכישת מזון, בגדים וציוד עבור המשפחות, וכן עבור גני הילדים של הקהילה בדרום העיר. בא.ס.ף מקבלים רק תרומה כספית או אוכל יבש. "חוק הפיקדון הוא עוד כלי בדרך לגירוש", מספרת יעל גבירץ, מייסדת ומנכ"לית אליפלט. "הוא נולד ממחשבה לפגוע בפרנסה כדי לעודד את הרצון של מבקשי המקלט לעזוב. למעסיקים קשה לעמוד בזה ורבים איבדו את עבודתם, מה שיצר מצב של רעב קשה, ממש הרעבה של ילדים ותינוקות שיכולה לפגוע בהם בטווח הארוך. 2017 הייתה השנה הראשונה זה זמן רב שלא מת אף תינוק ב'בייביסיטרים' (גני הילדים של הקהילה בדרום העיר – נ"ר), וזה קשור גם לפרנסה מסודרת ויציבה של ההורים. חוק הפיקדון עצר את ההתקדמות הזו ומנובמבר ממש מזהים קריסה שם".

לבד מתרומה כספית, בתקופה האחרונה החלו גופים שונים, בתי ספר ואפילו שכונות ויישובים שלמים להתארגן כדי לגייס תרומות מזון ובגדים, כל זאת בתיאום עם העמותות שמבהירות מהם החוסרים. עם זאת, מבהירה גבירץ, אף שכל תרומה מתקבלת בברכה, תרומה כספית עדיפה. "אופרטיבית יותר מועיל לקנות אצל ספק גדול בכמות המדויקת שאנחנו צריכים ולהשלים חוסרים של דברים שנתרמים פחות. מובן שגם מבצעים מסודרים של גיוס מסייעים מאוד, ואפשר לפנות אלינו כדי להתנדב או לתרום, או להתעדכן בפייסבוק שלנו לגבי הצרכים הספציפיים".

אליפלט

א.ס.ף

תרומות שאספה עמותת אליפלט (צילום: תומר נויברג)
תרומות שאספה עמותת אליפלט (צילום: תומר נויברג)

להפגין

אם תשאלו את עורך הדין אסף וייצן, פעיל במאבק נגד הגירוש ולשעבר מנהל המחלקה המשפטית במוקד לפליטים ומהגרים, הדרך הכי נכונה להיאבק היא להפעיל לחץ על רואנדה דווקא, שאמורה לקלוט את מבקשי המקלט שיגורשו. למרבה האירוניה, דווקא המדינה שמואשמת בהפרת זכויות אדם שיטתית היא זו שיכולה למנוע טרגדיה, ולא ישראל, המתיימרת להיות ליברלית. "אני מאמין שזו הכתובת. רואנדה מרוויחה מכל הסיפור הזה הרבה פחות מאשר נתניהו. המשמעות הכלכלית של המהלך עבורה איננה דרמטית והתדמית הציבורית שלה חשובה לה, מסיבות כאלה ואחרות", הוא מסביר. "מה שקורה פה מרגש וכל מאמץ הוא סופר חשוב, מעצומות של אינסטלטורים או טייסים ועד מכירות שמגייסות כסף. בפוליטיקה אף פעם אי אפשר לדעת מה יעזור ויעבוד, ואולי כל היוזמות האלה יצליחו להשפיע, אבל הדבר המרכזי הוא לחץ על רואנדה". ביום רביעי הקרוב (7.2) צפויות להתקיים הפגנות נגד הגירוש מול שגרירות רואנדה בישראל וגם בערים רבות בעולם, בהן לונדון, ברלין, פריז, טורונטו ומלבורן, ובחמש ערים שונות בארצות הברית, לרבות וושינגטון הבירה וניו יורק. רוצים לעזור? בואו להפגנה הקרובה למקום מגוריכם, ואם אין כזו – חפשו אחרים באזור שאכפת להם ותרימו אחת.

חפשו את קבוצת הפייסבוק שמוקדשת להפגנות מול השגרירות, ששמה Protesting Against The Deportation – Rwandan Embassies

לשכת האוכלוסין. צילום: אורן זיו
לשכת האוכלוסין. צילום: אורן זיו

להסביר ולעורר מודעות

מי שמעדיף לפנות לציבור הישראל יכול להצטרף ליוזמות שונות שמתארגנות בנושא. המוקד לפליטים ומהגרים וארגון א.ס.ף ייחלקו ביום שישי (2.2) בכיכר הבימה ובכיכר מילאנו שלטים לתלייה במרפסות המצהירים על התנגדות לגירוש. במקביל יוזמת "עוצרים את הגירוש" מארגנת חוגי בית, מפגשים, הפגנות ופעילויות נוספות.

חפשו בפייסבוק את אירוע "הגירוש הזה הורג" או "עוצרים את הגירוש"

לתמוך

ביום שבת הקרוב יתקיים במתקן חולות, שבו מוחזקים אלפי מבקשי מקלט המיועדים לגירוש, אירוע סולידריות מוזיקלי. מוזיקאים ותקליטנים רבים כבר התנדבו להופיע ולנגן וכל יוזמה נוספת, מבישול ארוחה ועד ארגון פעילות או משחק, מתקבלים בברכה ומסייעת למבקשי המקלט להרגיש שהם לא לבד. שבוע אחר כך, ב־10.2, יתקיים באברהם הוסטל אירוע מפגש שני בין מבקשי מקלט וישראלים ביוזמת אליפלט, הפעם בסימן משפחות. "האווירה בקהילה היא של חרדה ומתח מאוד גדולים. אחד הקשיים העיקריים במצב הוא הניתוק מהמשפחות והתחושה שאתה לגמרי לבד בכל זה", מסבירה גבירץ. "מפגשים כאלה מחזקים את הרוח ומראים להם שהם לא לבד. בפעם קודמת היו 2,000 איש, הפעם מאמינים שיהיו הרבה יותר".

חפשו בפייסבוק "סולידריות בחולות – Sound of Freedom" או "את המשפחה שלי לא תגרשו!"

"האווירה בקהילה היא של חרדה ומתח מאוד גדולים". צילום: אורן זיו
"האווירה בקהילה היא של חרדה ומתח מאוד גדולים". צילום: אורן זיו

לחתום

כל אישה ואיש שרוצים להביע תמיכה יכולים למצוא לפחות עצומה אחת שמתאימה להם. טייסים, מחנכים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, אנשי קולנוע, תלמידים וסטודנטים, אמנים ושלל קהילות ומקצועות אחרים כבר הרימו עצומת תמיכה במבקשי מקלט והתנגדות לגירושם. לחתום זה כמובן לא מספיק, אבל גם בהצהרה, אם תגדל ותבטא אלפים רבים של אזרחים, יש כוח. קוראות וקוראים תל אביבים מוזמנים להוסיף את שמם למכתב התל אביבים ביוזמת Time Out. הנאמר במכתב: "אנו, תושבי תל אביב, מתנגדים לגירוש הפליטים – אנשים שעובדים איתנו וחיים איתנו – ולא ניקח בו חלק. נמשיך להיאבק נגד ההחלטה החשוכה והמסוכנת הזאת בכל דרך שנוכל". עוד על כך בעמ' 24. תושבי דרום תל אביב יכולים ומוזמנים גם להצטרף לעצומה מקומית שמריצים הפעילים של "דרום תל אביב נגד הגירוש". מותר כמובן לחתום על הרבה יותר מאחת.

לחתימה על מכתב התל אביבים

להסתיר

בסוף, אחרי העצומות, השלטים, ההפגנות והתרומות, הדרך לעזור באמת למבקשי המקלט היא לחסום בגופכם, או לפחות בביתכם, את הגירוש. זה אמנם כרוך בסיכון מסוים, אבל כמו שכבר נאמר בהקשרים אחרים לגמרי, וזה נכון גם כאן – המציל נפש בישראל כאילו הציל עולם ומלואו. הרבה סוזן סילברמן כינתה את היוזמה שהיא מארגנת "מסתור לפליטים בבית של אנה פרנק", בעוד הפעיל יואל מרשק מוביל יוזמה לארח פליטים במרחבים מוגנים בפריפריה. המעוניינים להצטרף למאגר בתים מארחים יכולים לפנות למייל israellovesrefugees@gmail.com או להיכנס לעמוד הפייסבוק Israel Loves Refugees.