איך לנצח בבחירות: 5 דברים שגם אתם יכולים לעשות ברגע האחרון

מי משפיע על ההליך הדמוקרטי? מי כלב טוב?בחירות (צילם: רונלד שמידיט/AFP/גטי אימיג'ס)
מי משפיע על ההליך הדמוקרטי? מי כלב טוב?בחירות (צילם: רונלד שמידיט/AFP/גטי אימיג'ס)

רבים חוששים מאדישות הציבור ואחוזי הצבעה נמוכים בבחירות המקומיות, והחשש שלהם הוא הרווח של כולנו: יש בוט שיעודד את החברים שלכם ללכת להצביע, יש צ'אט אנושי למתלבטים, יש כיוון להתנדבות בקלפיות ויש איך לבדוק את מחויבות המועמדים לדמוקרטיה. יאללה, מאמץ אחרון וניצחתם

26 בפברואר 2024

מחר בשעה 07:00 בבוקר יפתחו הקלפיות ברחבי תל אביב, והבחירות לראשות העיר ומועצת העיר יצאו לדרך, ולמרות שלא ממש ראינו קמפיינים בערפל המלחמה צריך לצאת ולמלא את חובתנו האזרחית, ולמרות שזו הדקה ה-90 – יש עוד כמה דברים מומלצים. שכל אחד יכול לעשות כדי לא להתעורר ברביעי בבוקר עם כאב ראש בעיר אחרת לגמרי.

>> חשבנו שגם אם המצב רע, תמיד תהיה לנו את תל אביב. אבל טעינו

אספנו כאן מספר יוזמות שנועדו לסייע לכם לבחור נכון, בשני פתקים, את המועמד שלכם לראשות העיר ואת הרשימה שתייצג אתכם במועצת העיר ותדע לשמור על הערכים ועל התקציבים שחשובים לכם, ולפעול בכיוון שבו אתם חושבים שתל אביב-יפו צריכה ללכת. לא משנה למי תצביעו – העיקר שתצביעו כדי שמיעוט מאורגן לא ינצל את אחוזי ההצבעה הנמוכים כדי להגדיל את השפעתו בעיר.

איך לנג'ס לחברים שיצאו להצביע באמאשלהם?

תנועת המחאה "חופשי בעירנו", ספין אוף של תנועת המחאה "חופשי בארצנו", תפעיל ביום הבחירות בוט חביב שיחלוש על אלפי קבוצות "חבר מביא בוחר", ויאפשר לכם לשלוח תזכורות ותחנונים לחברים שיצאו להצביע. אפשר לפתוח קבוצה כאן בקליק אחד, לצרף חברים ולצאת לדרך (הקבוצה תיסגר אוטומטית בסיום יום הבחירות).

איפה מתנדבים לסייע במאמץ?

יש דרכים רבות לעודד הצבעה לאורך יום הבחירות, הכי טוב שתצטרפו למטה המאבק של "חופשי בארצנו", מלאו את הפרטים בלינק ושם כבר יגידו לכם מה ואיך לעשות, כשהצורך האקוטי הוא במתנדבים להשגיח בקלפיות ועל ספירת הקולות ולשמור על טוהר הבחירות.

איך יודעים למי להצביע?

כדאי לבדוק את המדריך שלנו ליום הבחירות כדי להכיר מינימלית את הרשימות המתמודדות. כדאי לבדוק גם, למשל, איזה מועמדים התחייבו לקדם בריתות ערים ליברליות שיאפשרו לקדם מיזמים כמו "נעים בסופ"ש", מהן עמדות המועמדים לראשות העיר בענייני דת, או אפילו איך עומדת ההשקעה התקציבית בתושב לעומת ערים אחרות. באופן מצער, אין מקום אחד שבו מרוכזות עמדותיהן של הרשימות והמועמדים לגבי סוגיות מפתח בעיר.

איך בודקים אם יש מספיק נשים ברשימה?

על הכל אפשר לדבר ולהתווכח איתנו, חוץ מעל ייצוג שוויוני לנשים. קל מאוד לבדוק אילו רשימות בישוב שאתן מתגוררות בו הן רשימות 50/50 בריצ'רצ', כלומר מקפידות על ייצוג שווה לגברים ונשים. בפרויקט 5050 המצוין דאגו לבדוק ולרכז במקום אחד את כל הרשימות השוויוניות שמתמודדות בכל הישובים. אפשר לבדוק כאן.

אוקיי, ואם אני עדיין מתלבט.ת?

אם ההתלבטות היא אם להצביע – אין התלבטות. כשאתן לא מצביעות – אתן מחזקות את הכוחות שפועלים נגדכן. וראינו איך זה נגמר בבחירות האחרונות לכנסת. האתר "מקו.מי", אתר ייעודי לעידוד ההצבעה הדמוקרטית ביום הבחירות המקומיות, מעמיד לרשות הבוחרים צ'אט אנושי, הערב ומחר לאורך שעות היום, שבו ינסו אנשים שמבינים בזה להשיב על שאלות ולסייע למתלבטים.