לזכרו: האופניים של הרוכב שנהרג נצבעו לבן והוצבו במקום התאונה

חבריו של רוכב האופניים בן מץ', שנהרג בצומת פלורנטין-הרצל צבעו את הזוג בלבן וקשרו אותו במקום התאונה, לזכרו 

האנדרטה שהוקמה לזכרו של בן מץ' (צילום: נעמה בר אור)
האנדרטה שהוקמה לזכרו של בן מץ' (צילום: נעמה בר אור)
26 בדצמבר 2017

 

בתחילת השבוע הוצבו בצומת הרחובות פלורנטין-הרצל אופניים צבועים בלבן, שנקשרו לעמוד תאורה. פוסטים בפייסבוק העלו תהיות בנוגע למשמעות המהלך האמנותי המוזר, והתשובה, מתברר, עצובה במיוחד. בשבוע שעבר מת מפצעיו בן מץ', בן 32, שנפגע מאופנוע בעת שרכב על אופניו. הוא פונה לבית החולים איכילוב, שם אושפז במשך שלושה ימים ביחידה לטיפול נמרץ, אך לבסוף נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. לאחר מותו הושתלו איבריו, בהסכמת משפחתו, בחמישה חולים שחיכו לתרומה שהצילה את חייהם. אלא שחבריו בחרו להנציח את מץ' בדרך נוספת, מוחשית עוד יותר, עם אנדרטה באחד הצמתים הסואנים של פלורנטין, בדמות האופניים שעליהם רכב בעת התאונה.

>> מפה חדשה חושפת: אלה הצמתים המסוכנים ביותר בתל אביב

בן מץ' (באדיבות החברים)
בן מץ' (באדיבות החברים)

המנהג הזה, המכונה Ghost Bike, מוכר בעולם, אך פחות בישראל. אחרי השבוע שעבר על החברים של בן, סטודנט לתואר שני בבצלאל ועולה חדש מצרפת, הם הרגישו שזו מחווה מתאימה. "חבר משותף הגיע למקום התאונה כמה דקות אחרי שהאמבולנס לקח את בן לבית החולים, וזיהה את האופניים", משחזרת נעמה בר אור, חברתו של מץ' ללימודים. "הוא התקשר אלינו וסיפר שבן עבר תאונה. העברנו כמה ימים בבית החולים עד שלבסוף לצערנו הוא נפטר. החלטנו לאמץ את המנהג הזה של ה-Ghost  Bike. אחרי שעשינו את זה, אנשים התחילו לשלוח לי פוסטים מבולבלים בפייסבוק, ולאחר שהם הבינו במה מדובר, הם התרגשו. מבחינתנו זה טקס, זה סימבול".

"הוא מאוד אהב את הארץ והרגיש שכאן, בתל אביב, יש לו את החופש ליצור", אומר חברו עירא שליט. "הוא בדיוק עבד על פרויקט הגמר שלו שהיה צריך להיות בהרבה מדיות – גם פיסול, גם פרפורמנס. עשינו יחד כמה פרויקטים וקיימנו תערוכות משותפות. הוא הביא איתו איזשהי רוח מלאה בסטייל וטעם טוב, משהו שלא רואים פה הרבה". שליט מספר שבנוסף לדרך להנציח את חברם, בהצבת האופניים הצבועים בלבן באמצע הצומת המרכזי יש גם תפקיד חברתי. "המרחב הציבורי בתל אביב הוא לא תמיד נעים, גם לרוכבי האופניים וגם להולכי הרגל. כמות הפעמים שכמעט פוגעת בי מכונית כהולך רגל היא גדולה מדי. חשוב שתהיה מודעות לרוכבי האופניים, לחבישת קסדה והכי חשוב לסבלנות – באופן כללי ובכביש בפרט".

www.benjaminmecz.com