פשיטת המשטרה על בית מעריב הייתה תעלול יח"צ ותו לא

לו הייתה המשטרה באמת דואגת לבריאות הציבור ונחושה למגר פשיעה ואלימות, מעצר של אנשים נורמטיביים במסיבה לא היה משהו שהיא הייתה מתאמצת בשבילו. טור דעה

סמים (צילום: shutterstock)
סמים (צילום: shutterstock)
29 באוקטובר 2017

"משטרת ישראל נחושה למגר את תופעת הפצת הסמים, בפרט כשמדובר בשימוש בסמים בשילוב עם אלכוהול, כששניהם ידועים כמחוללי פשיעה שלא רק גורמים נזק לבריאות המשתמשים אלא גם קטליזטור לפשיעה ואלימות". כך, בקלות בלתי נסבלת, הדביקה משטרת ישראל למאות אנשים שמנהלים חיים נורמליים לחלוטין, שהולכים לעבודה ביום ויוצאים עם חברים בלילה לבלות, תווית של פושעים. הודעת המשטרה הזו יצאה לאחר הפשיטה הנבזית על מועדון בית מעריב בשישי בלילה, אז נכנסו עשרות שוטרים וקצינים, עצרו את המסיבה, פשפשו בכיסיהם של מבלים ומצאו קנאביס, קוקאין, MDMA וחומרים נוספים, והכל בשביל קצת יחסי ציבור. בכל זאת, במועדון בילו באותו לילה לא מעט "סלבים". כמו בכל לילה, אגב, במועדונים רבים. מי היה מאמין, גם מפורסמים אוהבים לבלות, וגם הם – כמו רבים מאיתנו – אוהבים לצרוך חומרים שונים כחלק מהבילוי. חלקם חוקיים (אלכוהול) וחלקם לא; חלקם בעלי פוטנציאל גבוה לפגיעה גופנית (אלכוהול) וחלקם לא.

>> מדינת ישראל היא האשמה במותם של צרכני סמים
>
עושים סמי מסיבות? כך תצמצמו סיכונים

אבל למי אכפת מה עושים אנשים פרטיים למוח ולגוף שלהם בתוך מועדון, בעיר תל אביב? על פי הודעת המשטרה, לכולנו צריך להיות אכפת, שהרי שימוש בסמים ואלכוהול מעודדים פשיעה ואלימות. אבל מתי לאחרונה שמעתם על מישהו שפשע לאחר שצרך קנאביס או קוקאין? הפשיעה היחידה ששורת קוק עשויה לעודד היא שורה נוספת. אכן, פשיעה חמורה. ומבלים על MDMA – במה הם יכולים לפשוע חוץ מללטף במשך שעות את הקיר ולהיות אקסטרה נחמדים לכולם? בכלל, אין כמעט בר או מועדון בתל אביב שבסוף השבוע לא צורכים בו סמים. האם המשטרה באמת חושבת שמבלים במועדונים הולכים לגנוב מקלטי רדיו ממכוניות כדי להשיג עוד מנה? איך שר אביב גדג' – "האם חזרתי לשנות השמונים?".

פשיעה חמורה מאוד. שורות קוקאין (צילום: Shutterstock)
פשיעה חמורה מאוד. שורות קוקאין (צילום: Shutterstock)

הדאגה של המשטרה מאלימות של מבלים באמת חשובה, ולצורך זה טוב שיש מאבטחים במועדונים ונוכחות משטרתית במוקדי בילוי. אבל שם זה צריך להסתכם. פריצה של שוטרים לתוך מועדון – ודאי כזה שאין לו עבר משמעותי של קטטות – לא תורמת דבר וחצי דבר לביטחון המבלים. סריקה של כותרות כלי התקשורת הקשורות לאלימות במועדונים מגלה שמרבית הארועים הללו קשורים לצריכה מופרזת של אלכוהול, ואם יורשה כאן ניחוש, אז גם לבני אדם – ובכן – אלימים. צריכה של סמים כמו קנאביס, קוקאין או MDMA לרוב אינה מובילה כשלעצמה לאלימות. אם למשטרה באמת חשוב להגביר את תחושת הביטחון במועדונים עליה להפנות את מירב המאמצים לתחום ההטרדות המיניות. הנושא הזה, ולא צריכה של סמים, הוא הנושא הבוער ובו צריך להתמקד.

ועכשיו אנחנו מגיעים לסוגייה השלישית שבמשטרה דואגים להזכיר, שהיא הפגיעה בבריאות כתוצאה משימוש בסמים. ראשית, המשטרה אינה משרד הבריאות. אבל מעבר לכך, הבורות של המדינה וזרועותיה בנושא הזה מדאיגה. לאחרונה פורסם הסקר הגדול בעולם בקרב משתמשים בסמים, GDS, שסקר יותר מ-115 אלף בני אדם ב-50 מדינות. על פי הסקר, פטריות, קנאביס, LSD וקוקאין הם הסמים בעלי הסיכוי הנמוך ביותר לפגיעה במשתמשים, עד כדי לא קיים, כשמייד אחריהם נמצא MDMA. הסמים המסוכנים ביותר הם אלכוהול, קנאביס סינתטי ("נייס גאי") ומטאמפתמינים.

עוד מציין הסקר, בהתאם למחשבה המתקדמת היום במעגלים האקדמיים והמחקריים, שפגיעה כתוצאה משימוש בסמים נובעת בראש ובראשונה משימוש לא ראוי בסם, ולא מהסם עצמו. כלומר, שימוש שלא בהתאם להוראות היצרן. אה, אין הוראות יצרן? ובכן, כאן אנחנו מגיעים לשורש הבעיה. לסמים, כמו כל תרופה (לא לחינם שניהם קרויים באנגלית "Drugs"), יש אופן שימוש ראוי; כמות, איכות, אופן נטילה. אולם, המדינה, מרגע שהיא מתייחסת לצרכני סמים כפושעים ולסמים עצמם כטאבו, מעדיפה שצרכנים יפגעו בעצמם כתוצאה משימוש לקוי ובלבד שלא יקבלו הוראות שימוש או יוכלו לבדוק אם הסמים שרכשו בכלל ראויים לצריכה. לכן, ברור שבריאות המבלים אינה בראש מעייני המשטרה בפרט והמדינה בכלל.

כל מטרת הפשיטה הזו היא יחסי ציבור למשטרת ישראל, אך לא ברור למה ולמי. את מי מנסים במשטרה להרשים? האם זה מאבק על תקציבים? האם זהו שריר כלפי ה"תל אביבים"? הפשיטה על בית מעריב לא הוסיפה ביטחון לא למבלים ולא לסביבה ולא תרמה כהוא זה לבריאות הציבור. מה היא כן עשתה? העמיקה את השבר בין הציבור לגוף האמון על ביטחונו. עבודה טובה.