עושים תשובה: קבוצת הפייסבוק "כל התשובות נכונות" מתרחבת

הקבוצה שגרמה לאלפי אנשים לפתוח הכל מתקרבת ל-18 אלף חברים ומשיקה תוכנית מנויים בפטראון. המנהלים מבטיחים אירועים מיוחדים, שדרוג של שרשורי ה-AMA ושאר הפתעות

כל התשובות נכונות
כל התשובות נכונות
24 במרץ 2019

הרשתות החברתיות כבר מזמן שולטות בחיינו ביד רמה, אך עבור רבים כבר אין בהן את האותנטיות והאינטימיות שאפיינה אותן בתחילת הדרך. בין פוסטים חופרים של חברים נשכחים מימי הצבא לקידומים עצמיים מעיקים, קבוצת הפייסבוק "כל התשובות נכונות" בולטת לטובה. הקבוצה נפתחה לפני קרוב לחצי שנה והפכה ללהיט מיידי, עם מאות ובהמשך אלפי משתמשים ושאלות שמתפרשות מ"מה זה ג'נדרקוויר" דרך "מה הדבר הכי מוזר שחשבתם כילדים" ועד "איך עוזרים לחבר שמביע תחושות אובדניות". עבור לא מעט חברים בה, הקבוצה היא חזרה לפלטפורמות מ"האינטרנט של פעם", כאלה שאיפשרו להמונים להיחשף, לשאול ולענות, להכיר אנשים חדשים ולהיחשף לתופעות שמעולם לא שמעת עליהן.

"זה תלוי לאיזה דור אתה שייך, אבל להרבה אנשים זה מרפרר להיידפארק, ישראבלוג, תפוז או אפילו פייסבוק של תחילת הדרך, מקומות שפנו יותר לחוויה אישית וכנה", אומר דור צח, מייסד הקבוצה שמנהל אותה יחד עם רעות מרים כהן וצרי בריקנר. הוא עצמו הגיע לרעיון בעקבות שיטוטים באימפריית הפורומים האמריקאית Reddit, שם הוא מצא שיח שמערב מליונים אנשים ונשאר תרבותי, פתוח ומגוון מאוד. עם הפתיחה הוא הזמין לקבוצה 600 חברים, שמאז התרחבו לקהל עצום של כמעט 18 איש: "כל אחד מהאנשים האלה כותב משהו כמו שלושת-רבעי תגובה בממוצע ביום, וזה מסתכם ב-14 תגובות כל יום", הוא מציין. "זה מטורף. הניהול השוטף של הקבוצה לוקח המון זמן וזה הפך בשבילנו מתחביב נחמד לעבודה של לא מעט שעות, בשבילי זה כבר משרה מלאה. וכשהרבה אנשים נהנים מהעבודה שאתה עושה, זה הגיוני לבקש שאנשים יתרמו בשביל שתוכל להמשיך".

זה בדיוק מה שהם עושים – מנהלי הקבוצה פתחו עמוד פטראון, שמאפשר למשתמשים להירשם לתוכנית מנויים ולתרום סכום כסף קבוע מדי חודש. התרומה הסטנדרטית, שגם תזכה את המנוי בצ'ופרים, היא של 5 דולר, וניתן לתרום יותר או פחות. זו לא רק דרכם של החברים לתגמל את מנהלי הקבוצה על הפעלתה, אלא גם סכום שיאפשר לקבוצה להשתדרג ולהתרחב מחוץ לגבולות לפיד. "יש לנו ביד קהילת תוכן די מגניבה שכרגע הביטוי היחיד שלה הוא בקבוצה, ואם אנשים יסכימו לשלם באופן קבוע אנחנו רוצים להציע להם משהו מעבר", אומר צח. כמה מהתוכנית להמשך כוללות ניוזלטר שיתחיל לפעול כבר השבוע ויעזור לעשות סדר ולהבליט את הפוסטים הכי מעניינים ופופלריים בקבוצה; אירועים ברוח הקבוצה וכן הרחבה של פורמט ה-AMA (שרשורי "שאל אותי הכל") המצליחים בפורמט חדש, בין אם מוקלט, מצולם או אוף ליין. האירוע הראשון של הקבוצה יהיה בלעדי ל-40 המנויים הראשונים: "הוא יזכיר את הפורמט של הקבוצה, רק לייב, עם אורחים ושאלות מעניינות".

התוכניות לעתיד עדיין ראשוניות וגמישות, והן תלויות בכמות המנויים שיצטרפו לפטראון. האלטרנטיבה היא שילוב של תוכן פרסומי בקבוצה, שיגיע לקבוצה בהיקף כזה או אחר בקרוב. צח מבהיר כי הכל עדיין בבחינה: "המטרה היא לעשות את הדברים חכם ולעשות רק פרסום ברוח הקבוצה, בתנאים שלנו. משהו שיתאים לה ויציע ערך מוסף כלשהו לחברים, כמו דילים או הטבות. אין לנו כוונה להפוך את הקהילה הזאת למשהו שהיא לא וככל שיהיו יותר תורמים נהיה פחות תלויים בהכנסות ממפרסמים. גם האירועים שנעשה יהיו מקור הכנסה, עם הנחה לתורמים שלנו כמובן".

נכון לעכשיו אין שום תוכנית להתרחב לגוף תוכן מחוץ לפייסבוק, בדומה לניסיונות קודמים של קהילות כמו סטטוסים מצייצים. רעיון עתידי שדווקא כן נשקל על ידי המנהלים הוא הקמה של קבוצות-בת: "אם הסיפור באמת יצבור תאוצה אנחנו חושבים לעשות קבוצות לנושאים ספציפיים, נניח כל התשובות לסטודנטים, לדוגמה. ברמה הטכנית זה התעסקות עם המון ניהול שאין לנו יכולת לעמוד בו כרגע ואנחנו עוד לא בטוחים שזה בכלל משהו שאנחנו רוצים. בכל מקרה אנחנו לא רוצים לעשות שום דבר שיפגע בקבוצה המקורית ואם זה יקרה זה יהיה בנוסף ולא במקום. אנחנו על קרקע נורא בתולית כי אם אני מבין נכון, עד היום השתמשו בפטראון בארץ בעיקר יוצרי תוכן, וצריך לראות איך זה יעבוד".

כמה מנויים אתם מקווים לגייס בשבועות הראשונים?

"קשה לומר, אבל אני מקווה שתוך שלושה שבועות עד חודש נגיע לכמה מאות בטווח סביר בשלושה שבועות עד חודש. הכל חדש וניסיוני מאוד, אבל אנחנו מקווים לטוב".

https://www.patreon.com/kolhatshuvot/