תוכנית המתאר החדשה של תל אביב: מי משתיק את התושבים?

בואו, אנחנו יכולים להצטופף. עלייה לתל אביב  (צילום: shutterstock)
בואו, אנחנו יכולים להצטופף. עלייה לתל אביב (צילום: shutterstock)

מפגשי העדכון המקוונים לגבי תוכנית המתאר החדשה הפכו למופע חד כיווני שבו העירייה, לפי הפעילים, השתיקה את מי שהעדיפה לא לשמוע ובחרה שאלות בהתאם למה שנוח. "הם בעצמם אומרים במפגשים שהכל כבר חתום וסגור, זאת הנחתה ללא שיתוף התושבים"

1 בפברואר 2022

השתקה וזלזול או הצלחה מסחררת? עיריית תל אביב-יפו הרימה באחרונה סדרת מפגשי עדכון מקוונים עם תושבים לגבי תוכנית המתאר החדשה. והתוצאה? תלוי את מי תשאלו: בעוד העירייה מתגאה במפגשים עם אלף נרשמים שגובו בפרסום ממומן ובתחנות אוטובוס, חלק מהמשתתפים טוענים להשתקה וזלזול.

במהלך ינואר ניהלה העירייה סדרת מפגשים שחולקו לצפון, דרום, מזרח העיר ויפו. לפי העירייה, ההיענות הייתה גבוהה במיוחד. כדי לאפשר לכמה שיותר אנשים להצטרף הם הפכו את מפגשי הזום לוובינרים, וביקשו מהתושבים לשלוח שאלות. לאורך השנים ניהלה העירייה סוגים שונים של שיח ציבורי – החל משיתופי ציבור שנערכו פנים אל פנים ובהם יכלו התושבים להציע הצעות ובפועל להשפיע על תוכניות שונות כמו גם מפגשי עדכון ציבור בהם העירייה פורסת מצגות ומספרת מה מתכונן.

בקורונה התקבעה באופן מובן שיטת העדכון בזום, אך פעילים רבים ששוחחנו אתם טוענים שכבר במפגשים הראשונים החלה העירייה לבסס תבנית של השתקת תושבים שהגיעה לשיאה בוובינרים האחרונים.

בניין העירייה. צילום: shutterstock
בניין העירייה. צילום: shutterstock

״עד הבחירות האחרונות עוד היה סביר״, אומר רונן שמש, תושב ביצרון ומהפעילים הוותיקים בשכונה, ״פעם העירייה הייתה עושה שיתופי ציבור משמעותיים, אבל בשנים האחרונות היא הפסיקה לייצר שותפות אמיתית עם התושבים ועושה בעיקר מפגשי יידוע, במיוחד מאז הקורונה כשעברו לזום. הם פשוט משתיקים ומעבירים למיוט תושבים שאומרים דברים שלא מוצאים חן בעיניהם. הם מגיעים עם טקסט מוכן מראש ועונים רק לשאלות שמתאימות להם. לא מקשיבים לצרכים שעולים מהשטח. זה הגיע לשיא בוובינרים האחרונים – הם בחרו את השאלות שנוחות להם לענות ולא התייחסו לאף אחת מהשאלות של הפעילים״.

היסטוריית השקיפות של העירייה לא זוהרת במיוחד. מספיק להיזכר כי תושביה נאלצו לקחת אותה לבית משפט כדי לאכוף עליה את החוק שמחייב אותה לפרסם את התקציב העירוני לציבור. לא מעט משיתופי הציבור שעשתה נגמרו במפח נפש של התושבים – בשיתוף הציבור בקרית ספר השקיעו התושבים שנה וחצי מחייהם כדי לגלות באופן לא רשמי מחברי מועצה, שבמחטף וללא כל הודעה מוקדמת – העביר ראש העיר תכנית שונה לחלוטין מהתכנית עליה עבדו.

״זה לא שיתוף ציבור ואפילו לא יידוע ציבור – זאת תכנית רדיו״, אומר ליאור קיי, מראשי הפרלמנט האזרחי, תושב דרום העיר, ״להשתמש בפורומים של אלף איש זאת בחירה שמעודדת השתקת תושבים. הם יכלו לייצר פורומים קטנים יותר, להקשיב למה שיש לתושבים לומר. לפעול בפורום של אלף איש זאת בחירה שמאפשרת להם לומר שאי אפשר לייצר שיח עם אלף איש. למה אין שיח מול מנהלות הרובע שנבחרות על ידי התושבים? אין שותפות. זה המנגנון העירוני שמעלה מופע״.

כיכר דיזנגוף. צילום: shutterstock
כיכר דיזנגוף. צילום: shutterstock

״אני פעילה בשכונה כבר שנתיים ומה שאני חווה מהעירייה זה שאין שיתוף ציבור – יש דריסת ציבור״, אמרה לנו תמר קרן, פעילה ממזרח העיר. ״הם בעצמם אומרים במפגשים שהכל כבר חתום וסגור, זאת הנחתה ללא שיתוף התושבים, והוובינרים היו השיא של זה. היה ברור מראש שהם לא יאפשרו לדבר״. פעילה ותיקה נוספת משכונת יד אליהו, שהעדיפה להישאר אנונימית, מחזקת את הדברים: ״פעילים רבים העדיפו לא לעלות לוובינרים האלו פשוט כי היה ברור שלא יתנו לנו לעלות דברים ולא יענו לנו על השאלות. זאת הצורה שהדברים מתנהלים וזה מסלים״.

״עוד שנתיים הבחירות, העיר כמרקחה, הרבה אנשים כועסים״, סיכם רונן מביצרון, ״היית מצפה שהם יקשיבו לתושבים שגרים בשכונות השונות וצריכים לחיות עם ההחלטות שלהם, אבל הם לא עושים את זה. הגישה שלהם היא לא שיתוף ציבור ולא יידוע ציבור אלא פשוט זלזול בציבור״.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: ״העירייה בהחלט רואה חשיבות במפגשי שיתוף הציבור ולכן היא מקיימת אותם. לשמחתנו, הביקוש לכל אחד ממפגשי הזום שנקבעו עמד על מעל אלף משתתפים והמפגשים התמלאו במהירות. לאור זאת, החלטנו להעביר את המפגשים לוובינר בכדי לאפשר לכל מי שחפץ להשתתף. בכל אחד מהוובינרים קיבלנו מאות שאלות והתייחסויות ולצערנו לא התאפשר לענות על כולם בעל פה בגלל קוצר הזמן. עקב הזמן המוקצב לכל וובינר לא הספקנו לענות על כל השאלות לכן בחרנו שאלות רלוונטיות, יחד עם זאת, כל השאלות נאספו והועברו לגורמים המקצועיים למענה. בימים הקרובים יפורסמו המענים בסיכום מפורט בעמוד באתר העירוני ויופצו למשתתפים".