בואו דחוף: התוכנית שתשנה את תל אביב תוצג הערב לציבור

מרכז תל אביב (צילום: קולורמייקר/שאטרסטוק)
מרכז תל אביב (צילום: קולורמייקר/שאטרסטוק)

עיריית תל אביב-יפו עומדת להציג תוכנית מתאר חדשה וכמעט כל השכונות בעיר יושפעו ממנה. הערב היא תוצג בפני תושבי הצפון החדש והישן, נווה צדק, כרם התימנים, לב העיר, שרונה, מונטיפיורי, בבלי וצמרות איילון. תהיו שם עכשיו - כדי שתוכלו להסתייג אחר כך

תוכנית המתאר העירונית של תל אביב-יפו הולכת להשתנות, וזה הרבה יותר דרמטי ממה שזה נשמע: הערב תחל העירייה בהליך שיתוף ציבור שבו תוצג תוכנית המתאר החדשה של העיר, תוכנית שעשויה לשנות באופן דרמטי שכונות שלמות בתל אביב, והאזור הראשון שעל הפרק הוא אזור המרכז שמשתרע בין הירקון לדרך אילת ותחום ממזרח על ידי האיילון.

הערב ב-19:30, במפגש זום, תוצג תוכנית המתאר החדשה לתושבי הצפון החדש והישן, נווה צדק, כרם התימנים, לב העיר, שרונה, מונטיפיורי, בבלי וצמרות איילון, וזה השלב שבו יוכלו להבין מה מתוכנן להשתנות באזורם ולהגיש בהמשך הסתייגויות או התנגדויות. בעירייה מסבירים כי "תל אביב-יפו עוברת בשנים האחרונות שינויים ותמורות הניכרים בכל רחבי העיר, הדורשים מהעירייה לבצע התאמות של התכנון העירוני במספר תחומים עיקריים: מגורים והתחדשות עירונית, תחבורה וניידות, תעסוקה מסחר ועירוב שימושים, מערך שטחי הציבור, סביבה והיערכות לשינויי אקלים".

להתאים את העיר למציאות המשתנה. בניין עיריית תל אביב-יפו (צילום: shutterstock)
להתאים את העיר למציאות המשתנה. בניין עיריית תל אביב-יפו (צילום: shutterstock)

ולמה זה חשוב? כי תוכנית המתאר היא המסמך החוקי שמתווה מדיניות תכנון ארוכת טווח ברחבי העיר, ומתארת את האופן בו תתפתח בשנים הבאות על ידי כך שהיא קובעת מה מותר ומה אסור לעשות בתל אביב ואיפה. תוכנית המתאר הנוכחית הותאמה לתוכנית העיר האסטרטגית שנכתבה ב-2005, ולאחר שזו עודכנה ב-2017 מותאמת אליה גם תוכנית המתאר עכשיו. בעירייה מצהירים מראש על מטרותיה של תוכנית המתאר החדשה:

  • שימור וחיזוק מעמד העיר כמרכז הכלכלי והתרבותי של ישראל וכנקודת מפגש מרכזית בין ישראל לעולם, באמצעות עידוד חדשנות, קיימות ופיתוח מוטה צמיחה מכלילה.
  • קידום העיר כעיר לכל תושביה, על ידי פיתוח בר קיימא של סביבה עירונית אטרקטיבית ובת השגה, קידום תכנון מוטה שירותים לשיפור איכות החיים של תושבי העיר וקידום אורח חיים קהילתי ומקיים.
  • יצירת עתודות של שטחי בנייה, על ידי ציפוף משמעותי של שטחי התעסוקה ומתן העדפה מתקנת לפיתוח בדרום העיר ובמזרחה תוך נקיטת גישה אקטיבית להתחדשות עירונית וקידום פתרונות דיור מכלילים בכל חלקי העיר.
  • קביעת כללים שיאפשרו התחדשות עירונית ושימור המורשת, הנוף והסביבה, שילוב בין הבנוי לפתוח, צמצום מטרדים סביבתיים וחיזוק החוסן העירוני לעמידה במצבי משבר.
  • קידום מערכת תחבורה רב-אמצעית שמממשת את הפוטנציאל הטמון בה לחיזוק העירוניות ושמייצרת העדפה להתניידות בטוחה מקיימת המבוססת על הליכה רגלית, תחבורה ציבורית ורכיבה על אופניים..
  • פיתוח סביבת תחנות הסעת המונים ומתחמי התחבורה המשולבים כמרחבים עירוניים אטרקטיביים ופעילים.
  • הצבת תכנית המתאר כנדבך מרכזי בממשל מקומי מחדש, משתף ועצמאי, באמצעות הגדלת הוודאות התכנונית, קיצור וייעול הליכי התכנון, הגדלת העצמאות של הוועדה המקומית והנגשת התכנית ופישוטה.
מה עוד מתכננת העירייה לכרם התימנים, למשל? מפת המדרחובים בשכונה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
מה עוד מתכננת העירייה לכרם התימנים, למשל? מפת המדרחובים בשכונה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

המפגש הערב, כאמור, הוא הראשון בסדרה ואחר ההודעות על המפגשים הבאים אפשר וכדאי יהיה לעקוב כאן. במהלך פברואר-מרץ 2022 תוצג בוועדה המקומית לתכנון ובנייה טיוטה של העדכונים המוצעים, ולאחר אישורה תוגש התכנית לוועדה המחוזית לאישור סופי ולהפקדה, אז תפורסם תוכנית המתאר הסופית ויינתן פרק זמן של חודשיים שבמהלכו יוכל הציבור להגיש את הסתייגויותיו. יש לנו תחושה שיהיו לכם כאלה.