עלות עלות השחר: בוטלו עשרות אחוזים מההזמנות למסעדות

אולי לא בסופ"שים ולא בשבילי האופניים. שדרות רוטשילד (צילום: אילן ספירא)
אולי לא בסופ"שים ולא בשבילי האופניים. שדרות רוטשילד (צילום: אילן ספירא)

הירידה בהזמנות בתל אביב ובמרכז עדיין פחות ניכרת, אבל הדבר האחרון שהמסעדנים צריכים עכשיו אחרי כמה שנות קורונה קשות זה פגיעה בעונת השיא של הבילויים. עם זאת, נראה שלפחות בינתיים הרחובות בעיר עדיין שוקקים כרגיל

על אף האזהרות בימים האחרונים, נראה כי סבב הלחימה הנוכחי "עלות השחר" תפס את כולנו בהפתעה, ולמרות שהימים הם ימי השיא של הקיץ (והחופש הגדול), במהלך סוף השבוע האחרון המצב הביטחוני הורגש מאוד בכל רחבי העיר. מקומות בעלי צביון תיירותי (לתיירי פנים וחוץ כאחד) כמו הטיילת ושרונה מרקט היו שוממים. התל אביביים המקומיים שהלכו בכל זאת לים הופתעו לגלות חופים ריקים ונוחים יחסית, דבר שלא נראה פה מאז מאי אשתקד.

>> לפני שמונה שנים, "צוק איתן" פגע קשות בתעשיית המסעדנות המקומית
>> ויפו טולטלה קשות על ידי "שומר החומות"

לפי דיווח בדה-מרקר הבוקר, מאפליקציית ontopo, המאגדת תחתיה מאות מסעדות, מסרו כי כ-87% מההזמנות למסעדות בסוף השבוע הזה בוטלו החל משישי בשעות הצהריים. ומה עם תל אביב? אף שתל אביב כבר ידעה אזעקות בסבבים הקודמים, נכון לרגע זה המצב בעיר שקט יחסית, מה שמתבטא גם כאן: אם בכל רחבי הארץ נרשמה ירידה של 22% בהזמנות החדשות למסעדות, אז בתל אביב ובמרכז הייתה ירידה של 13% בלבד (יש לזכור גם שאתמול היה ערב תשעה באב, מה שאומר שהמסעדות היו סגורות בשבת בערב ממילא). תושבי תל אביב, ובעיקר תושבי מרכז העיר, ידועים בנאמנותם העיקשת למסעדות ובתי קפה גם בתקופות קשות. כך למשל במבצע צוק איתן היתה ירידה של "רק" 30 אחוז במספר הסועדים במרכז העיר, לעומת ירידה של בין 40 ל-80 אחוז בשאר הארץ.

אבל אם הייתם מצפים שלאחר שמבצע "שומר החומות", שהתרחש רק בשנה שעברה, הראה שגם תל אביב לא כל כך רחוקה מירי הרקטות, תמונת המצב מ"צוק איתן" תשתנה – נראה שנכון לשעה זו ברחובות העיר נראית תמונה של אופטימיות זהירה (אם כי צריך לזכור שבינתיים נשמעו בתל אביב שתי אזעקות בלבד). התנועה הפנימית בעיר עדיין שוקקת, וכפי שאמרה לי בריסטה בבית קפה גדול הבוקר – המכירות דומות ליום רגיל, אולי מעט פחות.

עם כל השנים האחרונות, שהיו, כידוע, קשות מאוד לבעלי המסעדות בעיר, נראה שתושבי תל אביב מוכיחים שוב שלפחות בכל מה שקשור לצריכה של אוכל ותרבות גם ברגעים הקשים, אפשר לסמוך עליהם (או לקרוא להם מנותקים שיושבים בבתי קפה, כמובן, אם זה הקטע שלכם. למרות שאם זה הקטע שלכם, לא לגמרי ברור לנו מה אתם עושים באתר טיים אאוט). כרגע החשש העסקי האמיתי נרשם בעיקר בעסקים שמסתמכים יותר על לקוחות מחוץ לעיר, אבל אם הסבב יתארך – יתכן מאוד שגם העסקים שהבייס שלהם הוא מקומי יותר עלולים למצוא את עצמם בבעיה.