יפו עדיין מתקשה להתאושש: "מכה לעסקים ולקהילה"

השקט שלפני. שאפה (צילום: שירי אסא)
השקט שלפני. שאפה (צילום: שירי אסא)

בזמן שתל אביב כבר חזרה לשגרה מלאה, אחותה מהצד השני של המקף עדיין מלקקת את פצעי סבב הלחימה האחרון. בעלי העסקים שעדיין לא הספיקו להתאושש מהקורונה נאלצים להתמודד עם החשש של המבקרים להגיע, אך יש מי שרואה גם את הצדדים החיוביים

24 במאי 2021

סבב הלחימה האחרון אמנם נגמר, ורחובות תל אביב שוב מלאים בתושבים ובמבקרים, אך ביפו האווירה עדיין קצת אחרת. שלושה ימים עברו מאז ההכרזה הרשמית על הפסקת האש בין חמאס לישראל, אבל באזורים המסחריים שלרוב עמוסים במבקרים, דוגמת שוק הפשפשים, הרחובות די ריקים.

בחזרה לארץ המקף: פרויקט שלנו מ-2018 על שבריריות הדו-קיום ביפו 

בזמן מבצע "שומר החומות" וירי הרקטות על המרכז זה היה הגיוני: רוב העסקים היו סגורים (למעט בית הקפה ניסו וחומוס אליהו שבלטו בדלתותיהם הפתוחות). אלא שגם עכשיו לאחר שרוב העסקים נפתחו ולא נרשמים אירועים מיוחדים – המבקרים עדיין לא ממהרים לחזור ליפו.

"התחושות קשות כי יפו מרגישה לאנשים לא בטוחה. זה משפיע מאוד על התנועה בכל שעות היום ובעיקר בלילה", מספרת עימנו חזיזה, מנהלת בבר השאפה. "אני בטוחה שזה יעבור תוך שבוע-שבועיים אם הכל יישאר רגוע בגזרה הביטחונית. אחרי השנה הזאת לעסקים נגמרו הרזרבות כדי להחזיק את הראש מעל המים, וכל מהלומה כזאת היא קשה".

מכונית שרופה ביפו. צילום: שומרוני בן זאב תקשורת
מכונית שרופה ביפו. צילום: שומרוני בן זאב תקשורת

"תושבי שוק הפשפשים רואים חצי נחמה מהמצב הזה כי סוף-סוף שקט כאן", אומרת ד', דיירת בשוק הפשפשים. "עצוב לי על העסקים כי באמת הייתה להם שנה קשה אבל יש בי צד ששמח על זה שיש חנייה בשפע, הרחובות שקטים ובלילה אין רעש מהברים". לעומתה ט', מלצרית בבית קפה יפואי המתגוררת באזור, מציינת כי "עצוב לי לראות את זה. רק חזרנו לעבוד ומרגיש שסגרו אותנו שוב. זו לא רק מכה לעסקים, זאת גם מכה לקהילה".

משיחה עם בעלי ברים נוספים באזור עולה תמונה דומה. "זאת רכבת הרים רגשית", מספר לנו אחד מהם שכמו רוב המרואיינים העדיף לא להסגיר את פרטיו. "רק פתחנו ואני מרגיש שסגרו אותנו שוב. הקהל צריך להרגיש ביטחון לפני שהוא מגיע ליפו וזה מבאס. אלה צרות שאין בתל אביב".

יוני סלומון, הבעלים של הניסו שהיה פתוח גם במהלך הימים הקשים, סיפר לנו ש"אחרי סבב הלחימה האחרון יפו השתתקה לגמרי, הפכה לצערנו לזומבילנד. אין יוצא ואין נכנס. כל מי שנמצא פה אלה רק אנשים שגרים פה. במשך למעלה משבוע מחסומים משטרתיים לא מאפשרים לאף אחד להיכנס כמו שצריך ליפו. התקשורת לא מוסיפה ומתארת מצב של פרעות וכאוס. כל מתחם שוק הפשפשים של יפו, נמל יפו, יפו העתיקה – הכל היה סגור בגלל המצב ובגלל שעובדים פחדו לבוא ליפו. אני חושב שליפו ייקח המון זמן להתאושש מזה, וזה הזמן של עיריית תל אביב-יפו לקדם את יפו כאזור תיירות ולשקם את המוניטין שלו".

ועדיין, למרות השבוע הקשה והדי מדכא – יש גם כאלה שמצליחים למצוא צדדים מנחמים במצב. "ברגעים האלה אנחנו רואים כמה אנחנו חשובים לתושבי השכונה וכמה הצלחנו ליצור בשבילם בית שני", משתפת חזיזה מהשאפה. "אחרי הקורונה יש הבנה שמסעדות וברים, במיוחד מקומות שכונתיים, הם באמת חלק מהשכונה וההוויה שלה. התושבים תומכים בנו ברגעים הקשים".