מיצינו: וודי אלן חזר בסרט עם סרט צרפתי. קשה לומר שהתגעגענו

זה כל העניין? עזבו. עניין של מזל. צילום: יח"צ
זה כל העניין? עזבו. עניין של מזל. צילום: יח"צ

אם בארצות הברית הוא כבר מוקצה, אז לא מפתיע שדווקא בצרפת הסכימו לקבל אותו. ומה הם קיבלו בתמורה? "עניין של מזל", מותחן צרפתי מאת וודי אלן עם דמויות צפויות וסתמיות ובלי המונולוגים המאפיינים שלו. נו, לפחות דבר אחד טוב יצא מזה

5 באוקטובר 2023

וודי אלן מוחרם במולדתו ארה"ב, ולכן בניגוד להרגלו להנפיק סרט מדי שנה, הוא לא עשה סרט מאז 2020. הישועה – אם אפשר לקרוא לה כך – הגיעה מצרפת. סרטו החדש הוא הפקה צרפתית, מלוהקת בשחקנים צרפתים ודוברת צרפתית. בשל האיכות המפוקפקת של יצירתו מאז "יסמין הכחולה" לפני עשור, קשה לומר שהתגעגענו. בתחילת החודש, כש"עניין של מזל" זכה להקרנת בכורה עולמית בפסטיבל ונציה, הוא נתקל במפגינים שמחו נגד עצם האירוע. אבל בתוך האולם הסרט התקבל בחום – דווח על מחיאות כפיים סוערות בעמידה שנמשכו חמש דקות. יש להניח שהמריעים רצו להביע תמיכה באלן בן ה-87, כי לסרט הבינוני מאוד שיצר לא מגיעות תשואות.

"עניין של מזל" מתחיל כמו סרט טיפוסי של אלן (כולל הכותרות הלבנות על רקע שחור ופסקול ג'זי), עם פגישה מקרית בפריז, המשמשת תחליף אטרקטיבי למנהטן. הסופר אלן (נילס שניידר) מזהה ברחוב את פאני היפה (לו דה לאז') שלמדה איתו בתיכון. שימו לב שאת שמו של הסופר האינטלקטואל מאייתים Alain, אבל הוא ללא ספק אמור להיות נציגו (הצעיר והחתיך) של Allen על המסך. מתברר שאי אז בבית הספר הוא היה דלוק על פאני, אבל לא העז לדבר איתה. עכשיו אלן (זה שבתוך הסרט, כן?) גרוש ופאני נשואה בשנית לז'אן (מלוויל פופו, "בוקר יפה אחד"), איש עסקים עשיר ומבוגר ממנה בכעשרים שנה. פאני אומרת שהיא אוהבת את בעלה, שגאל אותה מהשפל שבו היתה כשפגש אותה, אבל היא לא מרגישה נוח עם המתנות היקרות שהוא נותן לה. היא גם משתעממת בחברת חבריו העשירים כמותו, ומרגישה שהם מתייחסים אליה כאל אישה לראווה.

אלן מזמין את פאני לקפה, ואחר כך לדירתו השכורה שנראית בדיוק כמו דירת הסופרים הפריזאית שאתם מפנטזים עליה, ובין השניים מתפתח רומן. מכאן הסרט היה יכול היה להתפתח לדרמה מעמדית, או סאטירה חברתית, או קומדיה רומנטית, או מלודרמה פסיכולוגית, או הרהור פילוסופי על הבחירות שאנחנו עושים בחיים. אלן בחר למשוך אותו לכיוון המסורת של מותחנים צרפתים, בעיקר אלה של קלוד שברול על חברה הבורגנית, כמו "אישה בוגדנית". "עניין של מזל" נע בין פריז לבית הנופש בכפר, שאליו פאני וז'אן נוסעים בסופי שבוע לצוד איילים – כלומר, הוא יוצא לצוד והיא נשארת בבית לקרוא ספר שירים שאלן נתן לה (היא כמובן מעדיפה אותו על הטבעת היקרה שקיבלה מז'אן). בעוד דירות מרהיבות ובתי קפה עירוניים הם אתרים מוכרים בסרטים של אלן, המנהג של ציד ביער שליד הבית בכפר מגיע מהסרטים הצרפתים שמהם אלן לקח השראה. אבל המותחנים ההם הרבה יותר חדים ומדויקים, בעוד הסרט שלו נותר על פני השטח, והדמויות צפויות וסתמיות.

לפופו יש כמה רגעים שבהם הוא מנסה להעביר עומקים של רגש, לאו דווקא מעורר הזדהות. השחקנים האחרים נשארים בעיקר פנים יפות. בעצם הדמות הכי מוצלחת בסרט היא זו של אלין, אמה של פאני, בגילומה של ולרי למרסייה. אלין אוהבת לקרוא ספרי מתח, וזה דוחף אותה לחפש עלילות רצח גם במציאות, אף שהחושים שלה לא פועלים מתי שצריך. באמצעות דמותה נזרקים לסרט שמות מעולם המתח כמו ז'ורז' סימנון ואלפרד היצ'קוק. פרט טריוויה: סרטה הקודם של למרסייה היה "אלין" – דיוקן בדיוני של סלין דיון, שבו למרסייה, שגם כתבה וביימה, גילמה דמות בשם אלין. האם אלן מרים מחווה לסרט הדלוח ההוא? או שהוא החליט למלא את סרטו הראשון בשפה זרה בשמות שנשמעים כוואריאציה על שמו שלו? לצד ארבע הדמויות המרכזיות, יש גם שני פושעים רומנים שאמורים לתרום לסרט כמה דקות של הומור, אבל הם עוצבו כלאחר יד.

עניין של מזל. צילום: יח"צ
עניין של מזל. צילום: יח"צ

היו ימים שסרטיו של וודי אלן נודעו בטעמם המיוחד. גם כשהוא עצמו נשאר מאחורי המצלמה, השחקנים שקיבלו לידיהם את הדיאלוגים שכתב שיחזרו את מקצב הדיבור שלו. בצרפתית המקצב הזה נעלם, והוא לא באמת חסר, רק שאלן לא מציע שום דבר מעניין במקומו. הצלם הגדול ויטוריו סטורארו ("הקונפורמיסט", "אפוקליפסה עכשיו"), שזה שיתוף הפעולה החמישי שלו עם אלן מאז "קפה סוסייטי" ב-2016, האיר את הסרט בגוונים חמים ולפעמים קרים, בניסיון לייצר מתח ויזואלי בין המפגשים עם אלן למול היחסים עם ז'אן. אבל גם מבחינה זו "עניין של מזל" ניחן באטרקטיביות של ז'ורנלים ואינו מעמיק מתחת לפני השטח. בסצנת הסיום אלן מנסה לנסח אמירה קיומית כלשהי על מקריות, כמו זו שהתוותה את סרטו הבריטי המוצלח יותר "נקודת מפגש", שעסק בתכנים דומים. אבל מבחינה עלילתית זה סיום חלש ממש, כך שכל אמירה שמוצמדת אליו מתפוגגת באוויר.
2.5 כוכבים
Coup de chance בימוי: וודי אלן. עם מלוויל פופו, ולרי למרסייה. צרפת 2023, 93 דק'