מה אכפת לו לעץ: העציצים שלא תצליחו להרוג גם אם תנסו

אבל אל תנסו, בכל זאת. קבלו את הצמחים שמתאימים לגידול גם אצל תל אביבים שכל הקשר שלהם לירוק הוא הג'וינט של סוף היום

9 בדצמבר 2019

לגדל עציצים זה לא פשוט. בעצם, זה דווקא כן פשוט אם לומדים להקשיב לצרכים שלהם, אבל רובנו נמצאים יותר מדי בתוך מעגל העבודה-סידורים-נטפליקס שאנחנו שוכחים לדאוג כמו שצריך לחברים הירוקים שקנו לנו במתנה אי אז והם מתייבשים, נרקבים ומתים לאיטם.

גם אם אתם הורגי עציצים סדרתיים – אל תתייאשו. גם לכם יש פתרון, למשל הרשימה הבאה – צמחים חסיני תל אביבים מזניחי עציצים. אלה העציצים שלא תוכלו להרוג כל כך בקלות. בהצלחה.

>> המשתלות הכי טובות בתל אביב
>> טיפים לגידול עציצים

פוטוס

העם הכריע פה אחד. מדובר בצמח שקל לטפל בו, שלא מתערער בנפשו בימים שבהם הוא נדרש לטפל קצת בעצמו. הוא שופע עלים וצומח במהירות, אפשר לחתוך ממנו ולהשריש צמח חדש במים. עציץ יפיפייה שמכניס הרבה ירוק שמח לבית.

מד הישרדות: הטרזן של העציצים. אפשר למקם אותו גם במקומות חשוכים וגם מחוץ לבית.

איך לשמור שהוא לא ימות: להשקות כשהאדמה העליונה יבשה, ולא להציף במים (עציצים לא אוהבים את זה אף פעם). כדאי לנקות את העלים אם הם התלכלכו באבק התמ"א של הבניין השכן. אם אתם משקיענים (למרות שאנחנו יודעים שאתם לא), עדיף לטפח עם דשן איכותי פעם בשבועיים או פעם בחודש.

זהירות מיוחדת: אכילה של העלים או בליעה שלהם יכולה לסכן את בעלי החיים בבית. יש להציב במקום בטיחותי.

פיקוס כינורי

ברגע שתתאהבו בעציץ הזה ותבינו כמה הוא חזק, חיוני ויפה, אתם תשימו לב שהוא מקשט גינות של בניינים רבים, משרדים ובתי קפה. זה בגלל שהוא מחזיק מעמד ומחזיר אהבה למי שמטפל בו יפה, והטיפול לא קשה בכלל. מתאים גם ללוקיישן ביתי וגם לחוץ.

מד הישרדות: אוהב את החיים והחיים אוהבים אותו.

איך לשמור שהוא לא ימות: לוודא שהמים שלו מתנקזים כמו שצריך, להשקות פעם בשבוע אבל לא להציף אותו במים. בקיץ ובאביב מומלץ לדשן אחת לחודש. צריך לנקות לו את האבק מהעלים והוא צריך יחסית ספייס משלו מבחינת קרבה לחברים עציצים אחרים.

זברינה (יהודי נודד משתלשל)

צמח רב שנתי יפה בגוני סגול שמשתרע לכל מיני כיוונים ובקיץ אפילו מצמיח פרחים. מתאים לבית ולמקומות עם אור בשילוב צל, יכול להיות אפילו בצל מלא.

מד הישרדות: שמח בחלקו המוצל, רק שימו לב שהוא רגיש לקור.

איך לשמור שהוא לא ימות: לשים לב שהאדמה שלו מנוקזת כמו שצריך. יש לשמור את האדמה לחה מבחינת השקיה אבל לא לחטוא בעודפות.

זמיה קוקוס

העלים החזקים של הצמח הזה מראים כבר ממבט ראשון שהוא יכול להסתדר עם מעט טיפול. קצב הצמיחה שלו איטי יחסית אבל הוא מתאים מאוד למקומות שאין בהם הרבה אור ויכול לשרוד גם בתנאים מוצלים מאוד. בלי קשר, אנחנו פשוט מתים על השם שלו ונדמה לנו שזה שם פוטנציאלי לבית קפה בלוינסקי.

מד הישרדות: כמו קרואסון שקדים בגילמן, כלומר השורד האולטימטיבי.

איך לשמור שהוא לא ימות: מעט השקיה כשהאדמה מתייבשת. אם הוא בצל מלא אז עוד יותר נדרש לשים לב שלא מעמיסים עליו במים. תפנקו אותו בכלי גידול גדול כי הוא יצמח כך וכדאי גם לדשן אחת לשבועיים. אם בחרתם למקם אותו בחוץ, שימו לב שכמות השמש שהוא צריך לספוג מוגבלת.

ירקה

View this post on Instagram

⁠When your plants grow taller than you ????????⁠ ⁠ For newbies, spiderplants are one of the easiest houseplants to care for because they are quite undemanding. ⁠ ⁠ • S P I D E R P L A N T •⁠ ______⁠ #smartplantcare for #spiderplant / #cholorphytumcomosum / #chlorophytum⁠ ⁠ ☀️ Direct contact with sun in the morning or evening is perfect⁠ ???? Don’t expose the spider plant to hot midday sun because the leaves will burn⁠ ???? Temperatures should be constant, such as between 57-64℉ (14-18℃)⁠ ????The plant should be housed in a pot where the excess water can drain⁠ ???? Humidity should be between 50-70%⁠ ???? Aphids, mealybugs, white flies, and spider mites can appear. To get rid of them, spray plant on all sides with a mix of water and dish soap, insecticides sticks, and rinsing in the shower⁠ ⁠ ????Is your spider plant losing some of its bright green color and you’re not sure why? Head over to the SmartPlant App to learn what you may be doing wrong! Link in Bio ????⁠ ⁠ ????: @urlocalplantboy⁠ ⁠ #curlyspiderplant #iplanteven #whatshanginwednesday #trailingplants #hangingplants #plantparenthood #plantlover #houseplantclub #urbanjunglebloggers #plantsmakepeoplehappy #plantobsessed #plantcare #plantid #plantidentification #indoorplants #houseplants #plantsplantsplants #smartplantapp #peoplewithplants #ihavethisthingwithplants #plantstyling #plantsarefriends #iloveplants #indoorjungle #creepingcharley #therealhouseplantclubofinstagram⁠

A post shared by SmartPlant – Plant Care App (@smartplanthome) on

דמיינו לכם ג'ונגל של עלים מחודדים וארוכים שמתאפיינים בגוון של ירוק יפיפייה שאותם עוטפת מסגרת לבנה דקה. עכשיו תדמיינו שהצמח היפה הזה צומח, שופע וגם עמיד לניסיונות ההתעללות שלכם בו, כי הוא גם משריש את עצמו בקלות. המציאות עולה על כל דמיון עם הירקה. הוא מתאים גם לבית וגם לחוץ אבל אל תגזימו עם כמות השמש שאתם מרעיפים עליו.

מד הישרדות: תנו לו לגדול לבד ואל תאלצו אותו לחלוק אדמה עם שתילים אחרים.

איך לשמור שהוא לא ימות: תשקו אותו כששכבת האדמה העליונה יבשה. בקיץ תשקו יותר כדי שלא יתייבש, ושימו לב שהשמש לא מעיקה עליו. אם תדשנו אותו פעם בחודש לפחות הוא יודה לכם מאוד.

סנסיווריה

מאז שהתוודענו לכינוי של הצמח הזה, "לשון החותנת", אנחנו בטוחים (וגם קצת חרדים) בחוזקתו הבלתי מעורערת וצדקתו התמידית. בשנים האחרונות רואים יותר ממנו בחנויות הצמחים, במשתלות, במשרדים ובבתי קפה מעוצבים היטב. אם כל אלו יודעים לנצל את הקסם של הצמח החזק והיפה הזה, אין סיבה שהדירה התל אביבית שלכם תהיה מקופחת.

מד הישרדות: אם נאמר עוד בשבחה של החותנת הזאת כבר נחטא בחנפנות.

איך לשמור שהוא לא ימות: מתאים גם לגינה וגם לגידול בתוך הבית. מעט השקיה כשהאדמה מתייבשת. תפנקו אותו בדישון חודשי, זאת לא בושה.

פילודנדרון מטפס

כשמו כן הוא זה צמח מטפס שצומח ומשתלשל ומשמח את הבית עם ריבוי העלים שלו. העלים נראים כמו לבבות קטנים וירוקים. הוא מתאים מאוד לבית, גדל גם בתנאי צל ובתאורה מלאכותית, והוא רגיש לקור אז אל תזנחו אותו בחוץ.

מד הישרדות: רוצה להיות בבית.

איך לשמור שהוא לא ימות: תשמרו על הלחות שלו על ידי ריסוס מים על עליו וניקוי מאבק. להשקות באופן שמשאיר את האדמה לחה אך לא מוצפת.
זהירות מיוחדת: הצמח הזה יפה ומרגש את פינות הבית אבל יכול להיות רעיל לבעלי חיים, אז עדיף לשים במקום מוגן.

אגלונמה

שהשם האקזוטי והמוזר של הצמח הזה לא יטעה אתכם. לא מדובר פה בעציץ עדין נפש אלא בכזה שיודע לשרוד גם דירה שנשארת חשוכה בגלל ששוב פעם לא טרחתם להשקיע בתאורה או שאתם סתם אוהבים אווירה אפלה. הגוונים על העלים שלו ציוריים, עדינים ומיוחדים, אבל הם חזקים להפליא והוא עצמו מסוגל לצמוח לגבהים רציניים גם בתנאים חשוכים יחסית. יש כל מיני זנים של העציץ הזה, כולם מיוחדים ויפים וכל אחד מהם דורש תנאים קצת שונים, אז תשימו לב.

מד הישרדות: אם התואר טרזן תפוס, אז הוא הסופרמן והבאטמן גם יחד.

איך לשמור שהוא לא ימות: להשקות ממש מעט, לשמור על האדמה כמעט יבשה. מתאים גם לבחוץ וגם לבית או לפינות עם מעט אור. דישון יעזור לו לגדול ולצמוח.

בונוס: בטטה

כן, כן. השורש המעולה הזה שכל כך טעים לנו על פיצה או בתור מרק יכול גם לקשט את הבית בקלות יחסית. אז יכול להיות שתעדיפו לשמור על הבטטה שלכם במזווה, אבל אם אתם פתוחים לקצת DIY שהוא טיפ-טיפה מעבר לרמת המתחילים בעולם העציצים, כל מה שאתם צריכים זה בטטה, כלי שאפשר לשים בו מים וסבלנות. מניחים את הבטטה בכלי כששליש ממנה נשאר מחוץ למים, משאירים אותה במקום מואר ודואגים לאורך הזמן להוסיף לה מים. צ'יק צ'ק יצוצו ענפים קטנטנים מהבטטה ומהם יצמחו עלים שימשיכו ליטפס. אפשר להוציא את אותם ענפים מהבטטה ולשים גם אותם במים כדי שישרישו – ואז לשתול אותם בעציץ.

מד הישרדות: כל מה שצריך זה מים, מזל טוב וסבלנות. לא לכולם זה מצליח עם הבטטה הראשונה, אבל כשזה מצליח האושר הוא גדול.

איך לשמור שהיא לא תמות: אם בחרתם לשתול אותה או את הענפים באדמה שימו לב לתת בימים הראשונים מספיק מים כדי שהמעבר יהיה טוב. אם מגדלים בצנצנת אז צריך לשמור על מספיק מים נקיים וטובים.