עראייס מחניודה: עיצוב מפונפן ומנה טעימה אבל קמצנית

מבקר אוכל הרחוב שלנו טעם את המנה שעשתה עליה מירושלים, שנייה לפני שהעראייס מוכרז סופית כטרנד המשומש ביותר של 2019

עראייס מחניודה, צילום: אסף קרלה
עראייס מחניודה, צילום: אסף קרלה

העראייס התחיל כמאכל מהמטבח השאמי (לבנטיני). באחד מהשבטים באזור הבינו שבמקום לצלות את הבשר בנפרד ולדחוף אותו לפיתה, עדיף להניח את הכל יחד על הגריל (או ללחוץ בטוסטר). הבשר נמס לתוך הפיתה וזה טעים. המאכל היה קיים בכל מיני מסעדות ערביות בצפון עד שלפני כ-3 שנים מסעדת M25 הנהדרת החלה להגיש את העראייס צלוי על גריל כמנת ביניים ומשם הרעיון הועתק לשלל מסעדות, דוכנים מהירים, והגיע עד לבית הקברות של הטרנדים – חתונות. שם הוא ניצב לו בגאון ליד הדים סאם, הבאן והקיורטוש.
כעת, שניה לפני שהוא מתפגר, העראייס מוצא את עצמו בדוכן חדש ברחוב הרצל 12. ״עראייס מחניודה״ פתחו בשנה שעברה סניף בירושלים, ראו כי טוב, וכעת הם מתפשטים לתל אביב. ואם השם והלוגו ״מחניודה״ נשמע לכם מוכר, אתם צודקים – אם הייתי אסף גרניט הייתי תובע להם את האמ-אמא. קיצר אין קשר.

בשונה מרוב העראייסים המוגשים כיום, העראייס במחניודה נאפה ראשית בטאבון (אגב, עוד טרנד, אבל מבורך) ולאחר מכן עובר צליה במנגל. ביקשתי את העראייס כבש ונשלחתי להמתנה קצת ארוכה של 15 דקות. לאחר ההמתנה קיבלתי את המנה: אריזת קרטון ובה שלושה רבעי פיתה. עכשיו, בואו. מה קרה לרבע הרביעי? תבינו: לקחו פיתה, מילאו אותה בבשר, חתכו לארבע ו… מה עשו עם הרבע הרביעי? איזה פסיכופת, הוא שם את הבשר בתוך פיתה, חתך לארבעה חלקים שונים… והגיש לי רק שלושה!!!ֿ שתבינו, זה כמו להגיש שבע שמיניות של פיצה.

שלושת הרבעים מגיעים לצד פנכות נאות של צ׳ימיצ׳ורי, עגבניות חריפות, טחינה ירוקה, ומי שרוצה גם בצל ירוק מיותר ופלפל חריף על האש. נהדר. בשר הכבש היה שומני, מלא מיצים ועסיסי. הפיתה הייתה מעט קשיחה ושמנונית מדי בעצמה, אבל עדיין הפריכות שלה בשילוב עם עסיס הבשר לגמרי עבדו. טבילה של העראייס בטחינה ובצ׳ימיצ׳ורי והביס הפך לכיפי אף יותר.

כמו בכל מקום שנפתח בעיר, ההשקעה במחשבה ובמשאבים בנדל״ן ניכרים. אני לא מבין למה צריך שיפוץ אימתני על כל דוכן שמוכר פיתה לחוצה, אבל ככה זה היום. רק מחשבה: אולי היה אפשר לחסוך בסטיילינג, במיתוג ובמדי הסינר המדוגמים של הצוות, ולהגיש לי ארבעה רבעים? כאילו מה נסגר.

עראייס מחניודה. צילום: אסף קרלה
עראייס מחניודה. צילום: אסף קרלה

חשבון: 37 לבקר, 41 לכבש, 45 לאנטריקוט, 36 לטבעוני
מדד הטראש: שומני אבל סולידי
אופציה צמחונית: יש טבעוני
וייב: שכחנו שאנחנו מגישים פיתה חשבנו פותחים מספרה
טעים: כן, אבל יצאתי רעב. 3.5 כוכבים
אינפו: הרצל 12, א-ה 12:00 עד 02:00 בלילה, שישי עד לפני כניסת שבת, שבת אחרי יציאת שבת