על קרקעית האינטרנט: ערוצי היוטיוב הכי מוזרים, ובכן, ביוטיוב

אוממי עושה את מרק צוקרברג (צילום: מתוך עמוד היוטיוב U M A M I)
אוממי עושה את מרק צוקרברג (צילום: מתוך עמוד היוטיוב U M A M I)

היה לכם יותר מדי זמן פנוי השבוע? מרגישים שסיימתם את כל נטפליקס? זו לא הכתבה בשבילכם. לעומת זאת, אם אתם כבר נמצאים ברמה כל כך מתקדמת שאתם מרגישים שראיתם את כל הדברים הסבירים שיש ליוטיוב להציע, הרשו לנו לקחת אתכם למסע לצד האפל

12 באפריל 2023

Umami

נתחיל את הצלילה שלנו לצד המוזר ביוטיוב במים הרדודים. אנימציה של ג'רי סיינפלד, הקומיקאי האהוב מהסיטקום שכולנו מכירים. ג'רי המצוייר יושב בדיינר המפורסם מהסדרה, כשלפתע הוא מתחיל להתנפח וממלא את כל המסעדה ושובר את החלונות. זו רק פיסה קטנה מהעולם של ערוץ האנימציה "Umami" שמכיל מספר אנימציות משונות ומטרידות, וגם סדרת רשת מצויירת בשם "Interface" על ליצן מוזר בעולם עתידי דיסטופי. אני חושב שעל זה הסדרה, קצת קשה להבין מה קורה שם. בכל מקרה, האנימציות המשונות של "אומאמי" הם מתאבן נחמד למוזרות שתהיה בהמשך.

זאב אופיר

אם אתם אוהבים את אנימציית היוטיוב המוזרה שלכם קצת פחות אמנותית וקצת יותר הערוץ הקהילתי, אולי תהנו מערוץ היוטיוב של זאב אופיר, אדם מבוגר שנהנה ליצור אנימציות ממוחשבות לשירים ומערכונים ישראליים קלאסיים. מה הבעיה? ובכן, הביטו בקליפ שהוא יצר לשיר "הנביא יחזקאל" של שמוליק קראוס, המכיל עלי מריחואנה ענקיים, הופעה של הדוד סאם והנביא יחזקאל עצמו, שמביט בכם עם עיניים שטניות. בערוץ ישנם גם אנימציות דומות למערכונים של "הגשש החיוור" ו"ניקוי ראש", אז אם תמיד רציתם לראות את התרבות הישראלית דרך סרט דרימוורקס מעוות, זו ההזדמנות שלכם.

Faraone Productions (Gilbert Garfield

בעולם ערוצי היוטיוב המוזרים, ראוי לתת מקום ל-ARG, או Alternate Reality Games. המושג מתייחס ליצירות, בדרך כלל אינטרנטיות, שמציגות סיפור שהשחקן צריך לגלות בעצמו, בדרך כלל דרך ערוצי יוטיוב, עמודי סושיאל שונים וקודים סודיים. יש כמות נכבדת של ARG ביוטיוב, אבל הדוגמה המוזרה ביותר היא כנראה Gilbert Garfield. הסרטון הראשון מציג לנו לכאורה פיסת מדיה אבודה בה הקומיקאי האהוב גילברט גוטפריד ז"ל דיבב את החתול המצוייר גארפילד. משם מתחיל מסע מטורף דרך קלטות אבודות, חייזרים והרבה אנימציה משונה וגם אימה. הכל בגלל חתול מצוייר שאהב לדבר על קומיקאים ישנים. 

Unknown Sunrise

ואם כבר ARG, הנה עוד אחד, אולי? לא ברור מה עומד מאחורי הערוץ המוזר הזה. כל מה שידוע זה שבמשך שש שנים הוא העלה כמות מרשימה של סרטונים קצרים מאוד בהם מופיעה מה שנראה כמו כתב סתרים. כל סרטון נע בין שתי שניות לשש, ונקרא על שם ספר איזוטרי אחר. במהלך השנים חוקרים רבים ביוטיוב ואתרים כמו רדיט ניסו לפענח את משמעות הסרטונים ובשנה שעברה הערוץ פרסם סרטון בן דקה ועשרים המכריז "ההגשות נסגרו. תקשורת דרך הערות הזה תפסיק לעתה. תודה על ההשתתפות" במספר רב של שפות (כולל, באופן מבלבל, יידיש ולא עברית). אז מה האדם הזה רוצה מאיתנו? מי יודע? אולי זה חייזרים שניסו לתקשר איתנו, או אולי זה מחשב שפיתח תודעה, או אולי זה איש משועמם מאוד שמשחק איתנו. בכל מקרה – זה יוטיוב. 

Man Eating Food

יש ערוצי יוטיוב שמספקים לך בדיוק את מה שהם מבטיחים בשם הערוץ. Man Eating Food מכיל 410 סרטונים של אדם מזוקן, לבוש באותה חולצה בדיוק, אוכל סוגים שונים של אוכל. רוצים לראות אותו אוכל חסה? אוכל לחתולים? גלידה? אוכל לחתולים על גלידה? פנקייק עם הפרצוף של ג'ים קארי? ובכן, יש לו סרטון בן פחות מחצי דקה בשבילכם. הערוץ העלה את כל הסרטונים שלו בין ה-9 ליולי 2018 ל-4 באפריל 2019, ולא העלה שום דבר בארבע השנים האחרונות, אבל אני ממליץ להירשם כמנוי בכל מקרה. אין לדעת מה יקרה. 

בחגוי הסלע

ישנם עשרות ערוצים ביוטיוב שמטרתם היא להחזיר אתכם בתשובה. הרצאות של רבנים, מצגות פאוור פוינט לא קוהרנטיות, יש מבחר רב. אבל "בחגוי הסלע" הוא ערוץ מעניין המשלב בין פשקוויל לסרט אימה. הסרטון המפורסם ביותר שלהם הוא כנראה "זוהר עליון", מעין מיני-דוקו בו מישהו מספר לכם צ'יזבט על מספר הפעמים בצבא שהוא עשה סיאנס והעלה את המלך בכבודו ובעצמו – זוהר ארגוב. זה 12 דקות של סרטוני סטוק, מוזיקה מפחידה וסיפור אימה בכיכובו של זמר מזרחי. בערוץ ישנם עוד סרטונים עם שמות כמו "מעל הטבע – מוות קליני וקיבלה כוחות על" ו"מצמרר – הדוגמנית לשעבר שמעה לחישות באוזן: את הולכת להישאר לבד", אבל אין על הקלאסיקה בכיכובו של זוהר. 

Robhgien Yrgna

עכשיו אנחנו מגיעים לחלק המטריד של הרשימה. הערוץ הזה, ששמו הוא "שכן עצבני" בהיפוך אותיות, מציג לנו לא פחות משבע אלף סרטונים, כל אחד מהם של השכנים של השכן העצבני שבכותרת, מרעישים ומפריעים לשכן שלנו לישון. או לפחות זה מה שהוא טוען, אבל דגימה הסרטונים יראו רק קבצי אודיו ארוכים ודי שקטים, עם מלמול עמום מדי פעם. כל מי שגר בדירה בתל אביב שמע רעשים גרועים מאלה. השפה הגסה והטון העצבני בו משתמש מעלה הסרטונים בכותרות שלו, יחד עם תמונת האקדח שהוא בחר לתמונת הפרופיל שלו, גורמת לתחושות לא נעימות, אבל אולי נוכל להתנחם בעובדה שהערוץ לא העלה סרטון חדש כבר חמש שנים.

Doug Woolever (Skin Theory)

מתחת לטקסט הזה תמצאו סרטון בין שעה ועשר דקות על "בובספוג מכנסמרובע". זה לא דבר כזה מוזר, מדובר בסדרה מאוד פופולרית ויוטיוב מלא בסרטונים ארוכים אף יותר על סדרות שונות ומשונות יותר. אבל הסרטון הזה לא מעוניין לעסוק בהשפעות התרבותיות של "בובספוג" או בהומור החתרני של הסדרה – הוא מעוניין בדבר אחד ובדבר אחד בלבד: עור. ספציפית, סצינות ב"בובספוג" בהן דמויות שונות לובשות את העור של דמות אחרת מעל העור שלהן. הסצינות הובילו את יוצר הסרטון דוג וולבר למסע ארוך ומרתק דרך העונות השונות של בובספוג להבין מה המשמעות של העיסוק המתמשך של הסדרה בעור. אבל גם זה לא מספיק מוזר בשביל להיות ברשימה הזו. מה שבאמת מוזר זה שהסרטון הזה: הוא הסרטון האחרון בערוץ. למעשה, למעט סרטון בן שמונה דקות על בחור שעוסק במודיפקציות של מכשירים, סרטון "תאוריית העור" מלפני שלוש שנים, הוא הסרטון היחיד בערוץ. הבן אדם עשה סרטון של שעה על בובספוג, זכה לשמונה מיליון צפיות, ואז נעלם… איפה הוא היום? סתם עובד באיזה משרד? האם הוא עדיין חושב יותר מדי על "בובספוג"? אנחנו כנראה לעולם לא נדע.