עש עש בייבי: מה עומד מאחורי מתקפת העשים על תל אביב?

הכבידו מעט את ידכם על הקלונקס: מתקפת העשים החולשת על תל אביב אינה קשורה לעשי הבגדים והקמח, ועשויה לחלוף ממש בקרוב

עש מסוג אגרוטיס. צילום: Shutterstock
עש מסוג אגרוטיס. צילום: Shutterstock
30 באפריל 2019

זה ימים שתל אביב עומדת רצוצה תחת מתקפה מכונפת, ותל אביבים רבים, שהיכרותם עם הטבע מסתכמת בגיחה ילדית לצפארי, מכלים חפיסות קלונקס נוכח ריבוי העשים המתגלים בכל פינה בדירתם.

זיהוי שעשינו מול מומחים וחובבים בעלי ידע מרשים בתחום העשים ופרוקי הרגליים מגלה כי הזנים שנפוצים כעת בדירות הם עשים מסוג פלוטילה ועש נוסף מסוג אגרוטיס, שניהם אינם מזיקים והסיבה להופעתם היא העונה ומזג האוויר, ללא קשר לבגדים שלכם או לקטניות שאתם שומרים במזווה.

>>נשים בפלורנטין נגד מטרידן סדרתי: "עוקב ומטריד באופן קבוע"
>>המחדלים שמאחורי סגירת שדרות ירושלים לתנועה

עוז ריטנר, מנהל אוסף הפרפרים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, זיהה בתחילת חודש אפריל את הופעתו של עש מסוג פלוטילה, ועליו אמר שהסיבה להופעתו היא כנראה התחממות שגורמת לבקיעה מגלמים. "הם לא מזיקים, הם מופיעים בערב או בלילה ונמשכים לאור", הוא מסכם.

עלי הייבי (30), אחד ממנהלי קבוצת הפייסבוק "צילום פרוקי-רגליים, חרקים, זוחלים ודו-חיים", שעיסוקו בפרוקי רגליים הוא תחביב אהוב במיוחד, זיהה גם את עש האגרוטיס. על הופעתו הוא מספר: "החורף התחיל מאוחר והסתיים מאוחר, כתוצאה מזה צמחו הרבה צמחים, הרוב המוחלט של העשים ניזון מצמחים מסוימים ולכל עש יש את הפונדקאי שלו. העש שכרגע נפוץ הוא אגרוטיס, שהפונדקאים שלו הם צמחים ממשפחת הלועניתיים".  הייבי מרגיע: "הוא לא מזיק לבגדים, בניגוד לעש הבגדים שמוציא לכל העשים שם רע, שהסביבה תתחיל להתייבש ולהצהיב אז העש יפסיק להופיע בתדירות, זה יקרה בתחילת יוני בערך. אין מה לפחד, אפשר להוציאו בעדינות החוצה או לחכות והוא ייצא לבד. כמו כל עש, הוא נמשך לאור. פתרון נוסף הוא פשוט לשים רשתות ולהפחית באור".