ביקורת

"עשיר בהפתעה" תפס את הוליווד לא מוכנה – וגילה לה משהו על הצופים

בלי כוכב לבן אחד, "עשיר בהפתעה" מנצח בענק במבחן הקופות. הוליווד, שומעת? כולם שמחים לראות קומדיה רומנטית שהיא פשוט מאוד טובה

"עשיר בהפתעה"
"עשיר בהפתעה"
23 באוגוסט 2018

בטקס האוסקר של 2016, שלווה בהאשטאג OscarsSoWhite#, המנחה כריס רוק העלה לבמה שלושה ילדים סינים מתוקים בחליפות שחורות שנשאו תיקי מנהלים. הוא הציג אותם כ"מינג ז'ו, באו לינג ודיוויד מוסקוביץ, רואי החשבון הכי מסורים, מדויקים וחרוצים בפירמה שמחשבת את תוצאות ההצבעות לאוסקר". הבדיחה הקלושה הזאת עוררה בארה"ב שלל תגובות זועמות על הסטריאוטיפיזציה של סינים (ויהודים) דווקא בטקס שנשא את דגל הגיוון. כי גם דעה קדומה חיובית לכאורה מצמצמת ומגבילה את אלה שהיא מכוונת כלפיהם. אחת המגיבות המצוטטות ביותר הייתה השחקנית קונסטנס וו, שצייצה: "להציג לראווה על הבמה ילדים קטנים בלי לתת להם לדבר רק כדי להפוך אותך למטרה לבדיחה גזענית זה רדוקטיבי ומגעיל. אנטיתזה של קדמה".

קונסטנס וו היא הכוכבת של "עשיר בהפתעה" ("Crazy Rich Asians"), הדרמה הקומית-רומנטית שתפסה את הוליווד בהפתעה עם פתיחה גדולה בקופות (הכי גדולה לקומדיה רומנטית מאז "אסון מהלך" של איימי שומר ב-2015), למרות שהסרט מלוהק כולו בשחקנים ממוצא סיני, כלומר אין בו ולו כוכב לבן אחד לרפואה. זה קרה פעם אחת לפני 25 שנה עם "חוג שמחת המזל" של וויין וואנג, שזכה להצלחה נאה, אך לא שינה את הנראות של סינים בקולנוע ההוליוודי. הם נותרו בשוליים, בעיקר בתפקידי בעלי מכבסות עצבניים (בטלוויזיה המצב קצת יותר טוב).

"עשיר בהפתעה"
"עשיר בהפתעה"

"עשיר בהפתעה" מנתץ את כל הסטריאוטיפים המקובלים לגבי סינים – בעיקר חוסר הגבריות של הגברים – מעצם כך שיש בו מגוון עשיר של דמויות: מגוחכות, קנאיות, חכמות, טיפשות, נדיבות, נוקשות, אציליות, חצופות, יפות יותר ויפות פחות. הסרט התקבל בתשואות בקרב המבקרים וגם בקרב הקהל האסייתי-אמריקאי, שהרכיב כ-40 אחוז מהצופים בחמשת הימים הראשונים. זה אומר ש-60 האחוז האחרים היו לבנים וגם שחורים ושאר גוונים – כלומר, אנשים בכלל שמחים לראות את העיבוד הזה לרב המכר מאת קווין קוואן, כי הוא אחלה סרט (גם אם חלק מהבדיחות, כמו זו על השמלה האדומה של הגיבורה, יובנו בעיקר על ידי קהל סיני).

"עשיר בהפתעה"
"עשיר בהפתעה"

וו, הכוכבת היפהפיה והמאוד מצחיקה של "חמוץ מתוק" (שם די גזעני שהודבק בארץ לסדרה קומית ששמה המקורי הוא "Fresh Off the Boat", על משפחה סינית בפלורידה), מגלמת את רייצ'ל צ'ו, פרופסורית לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק. החבר שלה ניק (הנרי גולדינג, מלזי מצד אמו) מזמין אותה לחתונה של חבר טוב שלו בסינגפור, ורק בדרך לשם רייצ'ל מגלה שניק הוא לא רק חתיך עולמי אלא גם בן למשפחה עשירה כקורח, ששולטת בעסקי הנדל"ן של סינגפור.

אמו וסבתו של ניק מצפות ממנו לחזור הביתה לנהל את העסק המשפחתי, ורייצ'ל לא מתאימה להן לתכניות. לטענת האם אלינור (מישל יאו), רייצ'ל היא אמריקאית מדי במובן זה שהיא מאמינה בהגשמה עצמית ולא בהתמסרות טוטאלית לצרכי הבעל, המשפחה והעסק המשפחתי. ייקח לרייצ'ל זמן להבין מול מה היא מתמודדת, ובינתיים היא מוזמנת לגלות איך מבלים אנשי האלפיון העליון (שהכי אוהבים לקבל דברים בחינם). פייק לין, חברתה מימי הלימודים (אוקוופינה, שגנבה את ההצגה ב"אושן 8"), משמשת לה מורת דרך צינית לנבכי החברה הנוצצת.

"עשיר בהפתעה"
"עשיר בהפתעה"

כאמור, יש כאן שלל דמויות מאופיינות היטב, חלקן מצחיקות מאוד, אחרות רציניות לגמרי – לבת דוד הזוהרת אסטריד (ג'מה צ'אן מהסדרה "אנושיים") יש קו עלילתי לא שמח משלה. אבל זה סרט של הנשים, שהן גם שחקניות טובות יותר (גולדינג, מנחה תכנית מסעות של הבי.בי.סי, הוא בעיקר חתיך). וו לגמרי מצדיקה את ההאשטאג StarringConstanceWu# ששותל את דמותה בפוסטרים של סרטים כגון "משחקי הרעב" ו"לוסי" כדי לכוון תשומת לב למיעוט של שחקנים ממוצא אסייתי בתפקידים ראשיים. היא שובת לב באופן שבו היא לומדת להתמודד עם אבני המה-ג'ונג (והדג המדמם במיטה) שמושלכות לעברה, ולנצל לטובתה את תורת המשחקים שהיא מלמדת באוניברסיטה.

אין ספק ש"עשיר בהפתעה" יגדיל את התיירות לסינגפור, ויש לציין שהביקורים באתרים הנוצצים (ומזילי הריר) של העיר לגמרי מוצדקים בדרמה ובעיקר בקומדיה של הסרט. אבל הכי חשוב שהסיפור והדמויות אינם הולכים לאיבוד בתוך הרהב הזה, ואכפת לנו שהן ימצאו את האושר שלהן – ולכן הסרט גם מרגש.

סרט על: בחורה ניו יורקית שנוסעת לסינגפור לפגוש את משפחתו העשירה כקורח של החבר שלה
ללכת? כן. כל מה שצריך מקומדיה רומנטית ועוד