חגיגת הקרינג' של רשת 13: שעשועון מהנה הפך לשעשועון מענה

רגע, אנחנו יודעים! התשובה היא "מי שאישר את זה לשידור"? "פאסוורד" (צילום מסך: רשת 13)
רגע, אנחנו יודעים! התשובה היא "מי שאישר את זה לשידור"? "פאסוורד" (צילום מסך: רשת 13)

"פאסוורד" הוא שעשועון שהיה צריך להצליח בישראל, ג'ימי פאלון הראה לכולם איך עושים את זה, אבל ברשת 13 לקחו את הפורמט האמריקאי המוצלח והאהוב והפכו אותו לקרינג'פסט מהגיהנום. מאיה ורטהיימר היא המנחה הלא נכונה במקום הלא נכון, אבל אפילו לא בטוח שהיא הבעיה הגדולה כאן 

6 בספטמבר 2023

מגיל קטן אני מאד אוהב שעשועונים. זה התחיל מצפייה ב"מי רוצה להיות מיליונר?" ו"החוליה החלשה", והגיע עד צפייה חוזרת ביוטיוב בלקט של סטיב הארווי מגיב לתשובות מטומטמות. בתור ילד הייתי מנסה לנחש בעצמי את התשובות לשאלות, בתור מבוגר אני נהנה מהטמטום האמריקאי במלוא תפארתו. כמו בארה"ב, גם בישראל אהבו שעשועונים לתקופה. היא הסתיימה.

אבל אי אפשר להתעלם מההצלחה הבינלאומית האדירה של ג'ימי פאלון בהחזרת השעשועונים לטלוויזיה. הוא גילה שאנשים אוהבים לראות אנשים מפורסמים ואהובים עושים דברים מטופשים, וזה הפך לאסופת סרטונים מוצלחת ביוטיוב. אני יודע שהיא מוצלחת כי צפיתי בכולם. צפיתי בג'ניפר אניסטון ממששת מנה של KFC מבלי לדעת מהי, צפיתי בכריס פראט מנסה לתאר לפאלון דגם קטן של סטודיו ליוגה שבו גמדי גינה מבצעים מתיחות וצפיתי בקווין הארט מקבל סטירה מפאלון בסלאפג'ק. למה אני מספר לכם את זה? כי כל הסרטונים האלה מהנים וזה הדבר האחרון שאפשר להגיד על השעשועון המיובא החדש של רשת 13, "פאסוורד".

ככה עושים את זה נכון. ג'ימי פאלון ב"פאסוורד" האמריקאית (צילום מסך: רשת 13)
ככה עושים את זה נכון. ג'ימי פאלון ב"פאסוורד" האמריקאית (צילום מסך: רשת 13)

ברשת 13 חיפשו שעשועון אמריקאי שטרם אומץ בישראל והלכו על השעשועון "פאסוורד", בו נאבקים שני צוותים של שני צמדים המורכבים מאנונימי ומפורסם. במהלך המשחק אחד מחברי הצמד מקבל מילה סודית, סיסמה אם תרצו, וחבר הצוות השני צריך לנחש אותה לפי הרמז, שגם הוא מילה אחת. השעשועון בגרסתו האמריקאית המקורית היה מהנה מאוד ובגרסה של פאלון, שהחזיר אותו למסך ב-2022, זה היה מהנה גם כי לא היה פרס, פשוט מפורסמים מגיעים, משחקים משחק מטופש, משתטים קצת כמו איכרים וממשיכים בדרכם.

וזה העניין בשעשועונים: אם הם מצליחים להיות מהנים, אפילו לא צריך פרס, ואחד הגורמים המרכזיים שמייצרים את ההנאה הוא המנחה. המנחה הלאומי של ארה"ב הוא סטיב הארווי ולמרות שכיום הוא מוכר בתור חיקוי צולע של ד"ר פיל, כמנחה שעשועונים הוא זורח. הוא שנון, הוא חד, הוא מצחיק. בישראל יש כמות נכבדת של מנחי שעשועונים מיתולוגיים, אבל בשדה הנוכחי אין הרבה אופציות. אולי בגלל זה ברשת 13 הימרו על מאיה ורטהיימר. 

הקהל צוחק לפי פקודה. מאיה ורטהיימר, "פאסוורד" (צילום מסך: רשת 13)
הקהל צוחק לפי פקודה. מאיה ורטהיימר, "פאסוורד" (צילום מסך: רשת 13)

ורטהיימר היא שחקנית טובה, לא ראיתי אותה כמנחה ב"אהבה חדשה" ואולי פספסתי משהו, אבל קשה מאוד להבין מדוע בחרו בה. היא מתאמצת מאוד להצחיק, ובכל פעם שמישהו נותן רמז היא פשוט מחקה את האופן שבו הוא אמר את זה בצורה מוגזמת וברקע שומעים קהל צוחק לפי פקודת עוזרי ההפקה. עברנו את הימים בהם האשליה הזאת עובדת. התוצאה היא פשוט קרינג'פסט. הרגשתי כאילו אני צופה בסצנת הסטנדאפ של ארתור פלק בסרט "ג'וקר".

צריך לתת לזה עוד כמה פרקים, ואולי ורטהיימר היא הבעיה המרכזית כאן, אבל היא בטח לא הבעיה היחידה של השעשועון הזה. בעוד השעשועונים בארה"ב משודרים לרוב לפני הפריים טיים, בארץ זה לא המצב. כאן אנחנו מקבלים שעשועון בפריים טיים והוא לא מרגיש פריים טיים במיוחד. התאורה והתפאורה נראות זולות ומיושנות, הניסיון לייצר מתח או הומור מורגש מאוד, ולא בקטע טוב, וליהוק המפורסמים ממש מוזר. מילא להביא את קובי מימון כמשתתף קבוע, אבל מה הקשר להראל סקעת? למה שמישהו ירצה לראות את הראל סקעת משחק משחקי חברה? אני יכול להבין למה ירצו לשמוע אותו שר או אפילו שופט בריאליטי שירה, אבל איזה ערך מוסף יש להראל סקעת בתכנית כזאת? הוא לא מצחיק במיוחד ובעיקר נראה בחור מקסים לכל הדעות, אבל מה הוא עושה בפורמט הספציפי הזה?

הראל סקעת, מה אתה עושה פה? "פאסוורד" (צילום מסך: רשת 13)
הראל סקעת, מה אתה עושה פה? "פאסוורד" (צילום מסך: רשת 13)

גם הבחירה בשאר המתמודדים המפורסמים לא מאוד ברורה. צפויים להופיע בתכנית גם אושרי כהן, מוקי, דנה פרידר וטל מוסרי, אנשים שהיו רלוונטיים באמצע העשור הקודם, כשמישהו ידע מי זה אושרי כהן, כשעדיין אפשר היה לשמוע את "ילד של אבא" כל שעה בגלגל"צ וכשטל מוסרי הוכרז כבוגד אחרי שעבר לניקולודיאון. קובי מימון הוא הליהוק היחיד שמרגיש נכון ומדויק לסדרה. לפעמים הוא אפילו מצליח להצחיק, אבל גם הרגעים האלה מוחרבים בעריכה מוזרה או קאט חד וחובבני להכרזה על הפסקת פרסומות. יש דרכים לסדר את השיט מהסוג הזה בעריכה, אז למי שיושב שם בהפקה של רשת 13: תתאפסו על עצמכם, זה פריים טיים ברשת שידור מרכזית, לא תכנית בוקר שאף אחד לא רואה, מה נסגר?

"פאסוורד" הוא שעשועון שצריך להצליח. הפורמט חמוד ומצליח, יש פרס שרבים היו רוצים לזכות בו, אבל משהו בהפקה הזאת השתבש לגמרי. הצפייה במאיה ורטהיימר מנחה את השעשועון היא קרינג' מענה ולא מהסוג המהנה שרואים בתכניות כמו "המשרד". אני לא אומר שצריך לבטל את "פאסוורד", להפך, אני ממש מקווה שהיא תישאר לפחות לעוד עונה, רק כדי שיוכלו להוריד שומן עודף, להדק את הליהוק ולהציג משהו טוב יותר ופחות מתאמץ להצחיק. ולא, אם תתנו לאחות מהטיקטוק את המילה "צינור", בתקווה שהיא תגיד דבר מה בעל קונוטציה מינית, זה לא ישפר את איכות ההומור. מצטערים.