פולי-טי: מעצבי האופנה הישראלים מגיבים למצב הביטחוני

מעצבי האופנה המקומיים חוששים מהבעת עמדה פוליטית וחברתית, במיוחד לאור גל הלאומנות שפקד את המדינה תוך כדי ולאחר מבצע "צוק איתן". ובכל זאת, בית האופנה קום איל פו והמעצב הצעיר נדב פינק יוצרים פריטים שמזכירים לנו שאופנה צריכה לשקף את רוח הזמנים, גם אם הם קשים

קטלוג החורף של קום איל פו. צילום: יח"צ
קטלוג החורף של קום איל פו. צילום: יח"צ

אחד הדברים המרגיזים במבצע צוק איתן הייתה הקלות שבה חזרו הדברים לשגרה. נהוג לומר שהחיים חזקים מהכל, אך מלבד אלה שנפגעו באופן קרוב או אישי, הייתה בציבור הרחב תחושה של אנחה קולקטיבית לא נעימה. עכשיו, כשברור שהמלחמה הזו לא תרמה לדבר, העדר המחאה על כך הוא צורם במיוחד. זה בולט כמובן גם בחזית האופנתית, שכן אופנה היא בהגדרתה שיקוף של רוח הזמנים, אך ייתכן שדווקא ההתעלמות הכמעט גורפת מהנושא בקולקציות החורף שנחשפו עד כה (רובן היו בשלבי עיצוב ויצור בסטודיו בזמן האזעקות) היא הדבר שמייצג נאמנה את הלך הרוח בישראל של סוף 2014, או לפחות את חששות המעצבים ״ללכלך״ את היופי במעורבות פוליטית שעלולה לעלות להם בלקוחות, במיוחד אחרי תקופת המלחמה שפגעה משמעותית במצב השוק.

אלה שלעולם לא חוששות מהצהרה פוליטית הן נשות קום איל פו, שמצאו העונה דרך יפה ועדינה באופן יוצא דופן להחזיר לתודעה את הרגשות שהיו לכולנו לפני כמה חודשים. קולקציית החורף של המותג כבר הייתה מוכנה טרם המלחמה והצלמת נטלי זריקר כבר הספיקה לערוך את תמונות הקטלוג הסופיות, כמה ימים לפני היציאה למבצע.

"פתאום, לא היה שום היגיון בפרסום קמפיין אופנה על רקע מה שהתחולל בחוץ״ נזכרות בדיעבד מעצבות המותג, שיחד עם מעין גולדמן ומיכל שמיר החליטו להחדיר בדיעבד את אותות המלחמה לצילומים, אך בדרך עדינה ומיוחדת, אולי העמדה הפוליטית הנוגעת ביותר שנקט המותג עד כה. כל עמוד מהמוצר המוגמר נשלח לאחד מקבוצת אמנים ואמניות ישראליים ופלסטינאים, שהתבקשו לחבל בהם כפי שחיבלה המלחמה במציאות של כולנו.

לא כולם בחרו להפריע לצילומים בעזרת דימויים מיליטנטיים, ודווקא אלה שלא נעזרו בכנפי טיס או אש התותחים לוכדים את המורכבות של המצב ועצם הבחירה להגיב במדיום שכזה, כפי שמסביר האמן להב לוי בטקסט המלווה את התרומה שלו לפרויקט: "הדיכוטומיה של המעשים היום-יומיים, של אלה מבינינו המנסים לקיים כאן אורח חיים נורמטיבי ובה בעת להיאבק על זכותם של אחרים לאותם חיים של אלו שנשלל מהם חופש התנועה, שאינם מעלעלים סתם כך בקטלוג אופנה". בנוסף לפרויקט, בחרו לייצר בחברה חולצת טי במהדורה מיוחדת שבאמצעים טיפוגרפיים מבקשת להטיח בפנינו את התדרדרות השיח הציבורי בעקבות המלחמה והדרור להסתה שקיבל לגיטימציה תחת המעטה האנונימי של הרשתות החברתיות. הן מבקשות לעודד את הלקוחות הרוכשות את החולצות להעלות את התמונות שלהן לובשות אותן לאותן מדיות שיתופיות כתגובת נגד, או כסוג של מראה.

קולקציית החורף של נדב פינק. צילום: יח"צ
קולקציית החורף של נדב פינק. צילום: יח"צ

מעצב נוסף שבחר להגיב ל"מצב" באמצעות חולצות ושמלות טי בהדפס מקורי הוא נדב פינק (גילוי נאות- כותב לשעבר במדור זה). "טי שירטים תמיד היו הדרך המועדפת עליי להעברת מסר" מספר המעצב הצעיר, שהחליט לייצר את אלה בעקבות האכזבה מחוסר התגובה הציבורית. בדפוס משי הוא החסיר את קו מפת ישראל מתוך בלוק מרובע של צבע, אך בצורה שבה כמעט נדיר לראות אותה בזכרון הקולקטיבי – בשילוב גבולות הקו הירוק. על פניו הדבר לא נראה רדיקלי במיוחד, אך למי שהתחנכו בישראל טרם ההחלטה של שרת החינוך לשעבר יולי תמיר בשנת 2006 לשלב את הקו בתוכנית הלימוד של מפת הארץ, הדבר יבלוט בעין, ובשל כך ישרת את המסר שפינק ביקש להעביר. את המפה ליווה המעצב בכיתובים "KNOW YOUR LIMITS" ו-"LESS IS MORE" שרלוונטיים לתחומים יצירה וחיים אחרים אבל הופכים משמעותיים פי כמה בהקשר המדיני-לאומי.

את הקטלוג וחולצות קום איל פו ניתן להשיג בחנויות המותג

את החולצות והשמלות של נדב פינק ניתן לרכוש דרך האתר