יהיה הכוח עמכם: כל מה שאנחנו רוצים לחג זו בובת וינטג' מהאייטיז

Vintage star wars by Kenner
Vintage star wars by Kenner

די עם ההסללה המגדרית שרק לילדים מגיע להנות מצעצועים, גם למבוגרים מותר. אתם לא תגידו לנו שאנחנו לא צריכים דמויות ממלחמת הכוכבים בסלון שלנו, הן ישתלבו נהדר עם הספה המרוטה. אבל איך ומתי בובות וינטג׳ של דמויות אהובות מסרטים הפכו להיות חלק גדול מהחיים שלנו? ברוכים הבאים לתור הזהב של אספנות הפופ קאלצ'ר! יצאנו לחקור את הנושא

28 בנובמבר 2021

נתקלים באופן תדיר בתוכניות, סרטים ותכנים מלפני שלושה וארבעה עשורים? תוהים מדוע עושים סרט המשך ל"תאומים" עם דני דה ויטו וארנולד שוורצנגר? ולא פחות חשוב: שאלתם את עצמכם מדוע כאן בארץ מזוודת פוגים מהניינטיז נמכרת ב-500 שקל וצפונה? ובכן רבותיי, ברוכים הבאים לתור הזהב של אספנות הפופ קאלצ'ר! מה הטעם בלאהוב דברים אם אנחנו לא מקדישים זמן בלאהוב אותם באמת – כמו לקנות בובת וינטג׳ אספנות של הדמות האהובה עלינו?

צעצועי מעצבים. trampet@
צעצועי מעצבים. trampet@

בעשור האחרון העולם העצום הזה נמצא בתנופה מתמדת. הוא מתחיל באספנות נוסטלגית גרידא ומגיע עד לאספנות מוצרי אמנות פופיים במחירים אסטרונומים. על קצה המזלג יהיה הכי קל לחלק אותו לשלושה: 1. מוצרי אספנות וינטג' מהשנים שבהן הם יצאו; 2. צעצועי בוטלג שעושים שימוש בצעצועי ומוצרי וינטג' כדי ליצור משהו חדש, בעל אמירה אמנותית/חברתית/פוליטית; 3. וצעצועי מעצבים שמיוצרים מפלסטיק לסוגיו וברובם עושים מחווה לתרבות הפופ. לשלושת התחומים האלה יש גורם אחד משותף: ילדים שגדלו בשנות ה-80 וה-90 שהתבגרו, התפתחו, מצאו עבודה של גדולים והיום מעוניינים לצרוך קצת מכל הטוב הזה שסבב אותם פעם.

חלק נכבד מהתעוררות בתחום ניתן לייחס להוליווד שקלטה את ההייפ בעזרת מלחמת הכוכבים, שכן לסדרת הסרטים ההיא יש חלק ראשי בכל מה שקשור לאספנות מבוגרים. Kenner, החברה שהייתה אמונה מראשית הדרך על המרצ'נדייז של מלחמת הכוכבים, יצרה את עולם האספנות אי שם בסוף שנות ה-70 כשהטביעה את המונח !Collect them all. ילדי שנות ה-70 שגדלו על הטרילוגיה המקורית נהפכו לאספנים בסוף שנות ה-90 עם יציאת הפריקוולים – וילדיהם שגדלו על הפריקוולים הצטרפו ונהיו האספנים של היום, עם יציאת הסיקוולים. וזו הדוגמה המושלמת לאיך הוליווד משמרת את מעגל האספנות.

Vintage star wars by Kenner
Vintage star wars by Kenner

אבל למה רק מלחמת הכוכבים? Kenner נהפכה להאסברו, וביחד עם חברות אחרות כמו Mattel הן מוציאות כל הזמן צעצועי אספנות חדשים שמחזירים אתם את הסרטים עצמם וכך אנחנו עדים לחידושים למכסחי השדים (האסברו), הי מן ושליטי היקום (Mattel) וב"ה גם תאומים 2 – שלישיה.

גם עולם הבוטלגים התחיל סביב מלחמת הכוכבים, כאשר אמן בשם Sucklord גילה את הרזין – חומר פיסול שאפשר לו ליצור גרסאות שונות של אותו מודל ואתו הוא פיסל גרסה משלו לסטורם טרופר. זה היה בתחילת שנות ה-2000 ומאז ועד היום עולם הבוטלגים בנוי בעיקר (אבל לא רק) מווריאציות לבובות ישנות של מלחמת הכוכבים.

הבובות עוברות אינטרפרטציה ומתאפיינות בהומור או באמירה מסוימת. Sucklord עצמו עושה בהן שימוש פוליטי או חברתי והרבה פעמים מוציא גרסאות חדשות מסביב למחאות חברתיות או מצעדי גאווה.

Gay Empire Bootleg toy by Sucklord
Gay Empire Bootleg toy by Sucklord

גם עולם צעצועי המעצבים מחובר בשורשיו לנוסטלגיה ולתרבות הפופ (ולא חף ממלחמת הכוכבים בעצמו). כאן המוצרים נעשים מאפס, לרוב מוויניל. בעשור האחרון הם נהיו חלק בלתי נפרד מהאמנות המודרנית, נכנסו עוד ועוד למיינסטרים והחלו להיות יותר ויותר שכיחים בבתים כפריט עיצוב לא שגרתי.

הרבה מהאמנים נותנים אינטרפרטציה משלהם לנושאים מסוימים שנושקים לתרבות הפופ, כמו השילוב בין ספונג'בוב לרימון, הוא Spongegranade, או המאש-אפ המרהיב בין נשק העוזי לנעליים של נייק – Shoezi. כמובן שאפשר למצוא גם שילובים שלא כוללים נשקים.

סדרת הפלזמה של האסברו
סדרת הפלזמה של האסברו

חלק מהאמנים בתחום הם שמות בולטים באמנות המודרנית כמו Kaws, Banksy ו-Takashi Murakami, ובין מי שנפל בקסמיהם אפשר למנות סלבס כמו Pharrell Williams,Jack Black ו-Sweaz Beats.

תור הזהב לא פוסח על ארץ הקודש וניתן לראות היום שיח ער בכל מה שקשור לאספנות, אמנות ונוסטלגיה. מעשרות קבוצות פייסבוק ייעודיות ועד חנויות שמתמקדות אך ורק בפריטי פופ קאלצ'ר ו-וינטג' לצד חדשים. כל שנשאר לנו לקוות הוא שבקרוב נראה כאן צעצוע מעצבים כחול לבן שמשלב בין פינגי למוקש מרמת הגולן ופרקים חדשים של רמת אביב ג'.