המשטרה סגרה בתי בושת בנווה שאנן. עשרות עובדות מין נזרקו לרחוב

שכונה מתאוששת? נווה שאנן (צילום: דין אהרוני רולנד)
שכונה מתאוששת? נווה שאנן (צילום: דין אהרוני רולנד)

במבצע מהיר ומפתיע פינתה היום המשטרה בתי בושת רבים בשכונה וסגרה אותם ל-30 יום בצו מנהלי // תושבי השכונה, שנרמסה והוזנחה עשורים, אומרים כי מדובר ב"רגע היסטורי" // עשרות עובדות מין, שלא קיבלו לטענתן התראה מוקדמת, נותרו ללא קורת גג // לינור אברג'ל: "במקום לתת להן מענה וסיוע, עושים כאן מכירת נדל"ן בחסות המשטרה"

12 במרץ 2023

היום בשעות אחר הצהריים, במבצע משטרתי חסר תקדים, פונו 11 מתוך 32 בתי בושת בשכונת נווה שאנן להם הוצאו צווי סגירה מנהליים, רובם ברחוב ארלינגר והגדוד העברי. לבתי הבושת הוצאו צווי סגירה מנהליים ל-30 ימים עד ה-10.4. ל"טיים אאוט" נודע כי לאחר מכן תתבצע הארכה לחודש נוסף עד לסגירתם המוחלטת. כתוצאה מהפשיטה ומהפינוי המהיר נותרו עשרות עובדות מין ללא קורת גג, ובשטח יש כעת נוכחות מוגברת של מתנדבות סלעית, מחלקת הרווחה ומחלקת דרי רחוב של העיריה, בניסיון למצוא פתרון למצוקתן. על בסיס הדיווחים מהשטח, נראה שלא כל הגורמים בין המשטרה לעירייה היו מתואמים לגבי המבצע.

בחודש ינואר שעבר דיווחנו על פנייתם של תושבי השכונה לבג"ץ, בדרישה שיורה לעיריית תל אביב-יפו ולמשטרה לפעול נגד הפשיעה הגואה ברחובות נווה שאנן, ובעיקר נגד בתי הבושת הפועלים באזור ללא מפריע. באוגוסט האחרון קיבל בג"ץ את העתירה והורה לרשוית להשיב עליה. לפני כשבועיים התפרסם תחקיר של "שומרים" בשיתוף רוני זינגר מחדשות 12, ממנו עלה כי ההזנחה של האזור מכוונת ומנוהלת בהחלטה לא רשמית של הרשויות, במסגרתה לא נאכף החוק בשכונה על מנת "לאפשר פורקן וכדי שהפשיעה לא תזלוג למקומות אחרים בגוש דן".

עם השבעת הממשלה החדשה מצאו תושבי השכונה אוזן קשבת דווקא אצל סוכן הכאוס איתמר בן גביר, והוא אכן נפגש עמם לפני כחודשיים והבטיח להם פעולה עוד בטרם תתברר עתירתם התקדימית לבג"ץ. היום אחר הצהריים, כאמור, קיים השר את הבטחתו. מבחינת רבים מתושבי השכונה, שנרמסו לאורך עשורים ארוכים בידי הרשויות שהפכו אותה לחצר האחורית של תל אביב, מדובר בצעד חיובי והכרחי.

עשורים של הזנחה מכוונת. הפגנה נגד נתניהו בעקבות ביקורו בנווה שאנן, אוגוסט 2017 (צילום: אלון רזניק)
עשורים של הזנחה מכוונת. הפגנה נגד נתניהו בעקבות ביקורו בנווה שאנן, אוגוסט 2017 (צילום: אלון רזניק)

"אחרי שהשר לבטחון לאומי הבטיח לנו פעולה, נוצר קשר עם השר יצחק וסרלאוף שאחראי בין השאר על השכונות. הוא ביקש להצטרף לקבוצות הווטסאפ של השכונה, התחיל לדבר עם אנשים, בא לביקורים והראנו לו את תחנות הסמים ובתי הבושת שפועלים ממש על הרחוב. ליד בתי הספר של הילדים שלנו. הוא שמע וראה איך אף אישה פה לא יכולה לצאת מהבית בלי שיטרידו אותה", אומר מוטי כץ, ממקימי קבוצת "דרום תל אביב בקריז" הפעיל כבר כמעט עשור בנושא. "שנים אנחנו מתחננים ופועלים מול המדינה והמשטרה. אי אפשר לחיות ככה. אנחנו לא נגד עובדות מין. אני עצמי עובד בעמותת אנוש המשקמת נשים בזנות. לפני חודש וחצי מתה פה אחת מעובדות המין, זה ממש לא עניין את המשטרה. שום דבר שקורה פה לא מעניין אותה. ולכן מדובר ממש ברגע היסטורי".

יחד עם זאת, נדמה שאת סיבוב הניצחון שערכו היום בשכונה הפוליטיקאים ממפלגת עוצמה יהודית, הם ערכו על גבן של הנשים המוחלשות ביותר בישראל, חלקן זרות חסרות זכויות ורובן נפגעות תקיפה סדרתיות, מבלי לתת את הדעת על פתרון כלשהו עבורן. בנוסף, בשכונה נמצא ריכוז גבוה של עובדות מין מבוגרות, שעבורן המענים הקיימים לסיוע ותמיכה שהוגדרו בחוק הזנות אינם רלוונטיים.

לינור אברג'ל, מנכ"לית עמותת טרנסית ישראל, נמצאת גם היא בשטח בשעה זו, בניסיון למצוא פתרונות לעובדות המין. "לטענת המשטרה הם היו לפני חודש ונתנו לנשים אזהרה וצו סגירה, אבל הן אומרות שזה לא קרה. כולם מסתובבים פה בתחושת ניצחון: השר וסרלאוף, גם הח"כית מיכל וולדינגר פה (יו"ר הלובי למיגור הזנות בכנסת, נ.מ). הכל על חשבון הנשים שעומדות ברחוב עם כל הרכוש שלהן בעולם בתיק ומזוודה. אני חושבת שזה מזעזע שבשם החוק פוגעים בבטן הרכה של מדינת ישראל. הדבר היחיד שהנשים האלה עשו זה לפרנס את עצמן. במקום לתת להן מענה וסיוע, עושים כאן מכירת נדל"ן בחסות המשטרה. כבר הוכח בגבעת עמל ובעוד הרבה מקומות אחרים כי נדל"ן מנצח כל פיסת אנושיות".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "אכיפת סגירת בתי הבושת הינה באחריות המשטרה, והמבצע נערך על ידה.
מרגע שהעירייה עודכנה על המבצע נשלחו למקום נציגי מינהל השירותים החברתיים על מנת לתת סיוע מקצועי בתחום הטיפול בהתמכרויות, מיצוי זכויות, הפנייה ללינה בגגון וסיוע כלכלי ראשוני לנשים שפונו מבתי הבושת. צוותי הטיפול ימשיכו ללוות את הנשים״.

תגובת דוברות המשטרה: "מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, חתם היום על צווי סגירה מנהליים ל-11 בתי בושת. במסגרת המאבק במחוללי פשיעה בשכונת נווה שאנן, בוצע מבצע רחב על ידי שוטרי תחנת שר"ת יחד עם שוטרי מג"ב אשר מימשו צווים לסגירה מנהלית של 11 בתי בושת ברחובות ארלינגר והגדוד העברי. גורמי רווחה של העייריה ונשות עמותת סלעית סייעו לאתר מקומות שהייה ויציאה ממעגל הזנות, לנשים אשר הועסקו בבתי בושת אלו. שוטרי מחוז ת"א ימשיכו במאבק עיקש בפשיעה ושיפור תחושת הבטחון לתושבים".