תושבי נווה שאנן הולכים לבג"ץ: "בתקופת חולדאי המצב הסלים"

נווה שאנן (צילום: טלי מאייר)
נווה שאנן (צילום: טלי מאייר)

קבוצת פעילים מהשכונה קצה בניסיונות להשיג פתרונות מול העירייה והמשטרה בנוגע לנגעי הסמים, הזנות והפשיעה. "גם אנחנו רוצים את המשילות שיש בשאר העיר", אומר לנו אחד ממובילי המאבק, מוטי כץ

12 בינואר 2022

קמפיין מימון המונים שהתנהל בשבועות האחרונים הסתיים אתמול בהצלחה – והדרך לבג"ץ נפתחה בפני תושבי שכונת נווה שאנן. עניינה של העתירה שתוגש נגד עיריית תל אביב-יפו והמשטרה: מיגור הפשיעה, הזנות והסמים מרחובות השכונה.

היוזמה צמחה בקבוצת הפייסבוק "דרום תל אביב בקריז", בהובלת מוטי כץ מהוועד השכונתי ובסיוע פעילים נוספים מדרום העיר וביניהם מאיר אליאל רבינוביץ וגדי טונס. אפשר לומר שדרום העיר כולה חיה ונושמת את המהלך האחרון ורבים מהם התגייסו לחמ״ל גיוס כספים שנוהל בטלפונים, אונליין ובשטח, מדלת לדלת, מאמץ שגם יצא מגבולות השכונה.

בשבועות שחלפו מאז תחילת הקמפיין פרסמו הפעילים סדרת סרטונים בהשתתפות תושבי השכונה וידוענים כגדון דאנה איבגי, הונחה כרזת אמנות גדולה שהוסרה על ידי העירייה  – והשיא שהגיע עם סיומו המוצלח של קמפיין הגיוס שעמד ביעד – 85,000 ש״ח לטובת המהלך המשפטי.

דוכן שהקימו תושבי נווה שאנן בכיכר הבימה. צילום: עומר פיכמן
דוכן שהקימו תושבי נווה שאנן בכיכר הבימה. צילום: עומר פיכמן

״המצב פשוט מאוד״, אמרה לנו אביבה שמש, תושבת השכונה מזה ארבע שנים ופעילה פמיניסטית, ״קיים חוזה בין הרשויות לאזרח – אנחנו משלמים מיסים והם מספקים לנו שירותים, אבל בנווה שאנן החוזה מתקיים חד צדדית. אנחנו משלמים ארנונה שיש בה אפילו סעיף ספציפי לאבטחה – אבל העירייה לא מקיימת את חלקה בחוזה״.

ואכן גם ותיקי השכונה מאשרים כי המצב מעולם לא היה גרוע יותר. ״אני תושב השכונה כ-30 שנה״, אמר לנו אוראל עובדיה, ״תמיד היו פה בעיות, אני לא זוכר יום אחד של שקט, אבל בתקופת חולדאי המצב הסלים מאוד״.

בשכונה פועלות לפי הערכות התושבים כ-9 חמולות של משפחות פשע, ויריות גם באמצע היום הן לא מחזה נדיר. זאת בנוסף לסחר ער בסמים, נרקומנים לא מטופלים הישנים בפתחי הבתים ואף פורצים למכוניות כדי לישון בהן ו-33 בתי בושת. ״המאבק נולד ממקום שהבנו שאין עם מי לדבר, העירייה והמשטרה לא מעוניינות לשנות את המצב״, אומר עובדיה, ״הייתה הדברות ארוכה של שנים עם כל הגורמים, שוב ושוב, מול העירייה, בכנסת, מול שרים ספציפיים ועם המשטרה. הבנו שהעירייה לא באמת מעוניינת לשנות משהו״.

כץ, עיתונאי הארץ ומעריב בעברו, יוזם המהלך המשפטי, עייף מהבטחות שווא ודיבורים: ״איפה לא הייתי? בוועדת הפנים של הכנסת, הרמנו הפגנות, יצרנו שיח בתקשורת, פגישות עם ראש העיר וגורמים אחרים בעירייה. הם פשוט לא אוכפים. אני זוכר שהיה סיפור של מקומות באלנבי שמכרו נייס גאי לבני נוער. מיד העירייה סגרה אותם בצו מנהלי מיוחד של סיכון שלום הציבור. במה שונה השכונה שלי מאלנבי, מרכז או צפון העיר? איפה פה עיקרון השוויון? גם אנחנו רוצים את המשילות שיש בשאר העיר״.

העתירה שתוגש לבג״צ בשבועות הקרובים מתבססת על שני עקרונות משפטיים: עיקרון השוויון וחוק כבוד האדם וחירותו. במכתב ההתראה טרם נקיטת הליכים ששלחו יוזמי המהלך באמצעות משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן, הם דורשים מהעירייה והמשטרה לאכוף את החוק, לסגור את בתי הבושת הפועלים לאור יום, לפעול בעניין חמולות הפשע והסחר בסמים ופעילות עבריינית נוספת המתנהלת במרחב הציבורי.

העירייה הפקירה אותנו בחזית, מול טרור פלילי, חברתי וסביבתי

במכתב מצוטט ראש העיר רון חולדאי במענה שנתן בזמנו בשיחה עם תושבי השכונה: ״כשהגעתם לשכונה ידעתם בדיוק לאיפה אתם נכנסים״.

״העירייה והמשטרה ללא ממלאות את תפקידן״, מסכם כץ, ״התשובות שאנחנו מקבלים מהם ריקות ולא רלוונטיות. הם מדברים אתנו על אכיפה של עבירות חניה בזמן שבתי בושת מתנהלים בלי מפריע ואין אישה שלא מוטרדת על ידי זנאים בכל שעות היום והלילה. אנחנו בסך הכל רוצים לחיות בכבוד ובביטחון״.