הכדור אצל אלקין: האם רמ"י תמנע את פינוי התחנה המרכזית?

התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)
התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)

חברות הכנסת גבי לסקי ואיבתיסאם מראענה בפנייה אל שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, בעקבות סירובה של רשות מקרקעי ישראל להסכמות בין עיריית תל אביב-יפו ומשרד התחבורה: ""יש הזדמנות לפנות את התחנה המרכזית המזהמת מדרום תל אביב. אל תפגע בהזדמנות הזאת"

24 באוגוסט 2021

המפגע העירוני הגדול ביותר בישראל, הידוע גם בשמו "התחנה המרכזית החדשה", מתקרב אל סיומו. המאבק העיקש של תושבי השכונות הסמוכות נמשך יותר מעשור, ובתחילת החודש הצליחו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו להתגבר על המחלוקות ביניהם ולהגיע להסכמה על פינוי התחנה ב-2023.

אלמנט מרכזי בתוכנית הפינוי של התחנה הוא הקמתם של מסופים זמניים בשטחים הסמוכים לבניין פנורמה שבדרך בן צבי, בין שכונת קריית שלום לשכונת נווה עופר, על פי יוזמתה של סגנית ראש העיר מיטל להבי. אולם רשות מקרקעי ישראל שאוחזת בקרקעות ומתכוונת למכור אותן תמורת הון גדול מסרבת לוותר גם באופן זמני על הכסף הגדול. חברות הכנסת גבי לסקי ואיבתיסאם מראענה פנו בתגובה אל שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, הממונה על רמ"י כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל.

התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock
התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock

"ללא הסכמת רמ"י התוכנית לא תצא לפועל, מה שיביא להמשך הפגיעה בתושבות דרום העיר, בסביבה ובבריאות", הסבירה ח"כ לסקי. "פנינו לשר אלקין בבקשה להוביל את רמ"י להסכים על המתווה המוצע היום בישיבתה בנושא. ממשלת השינוי חייבת לשנות את המציאות של תושבות ותושבי דרום תל אביב".

במכתבן לאלקין מסבירות מראענה ולסקי ש"אנו מודעות לעובדה כי המתחם האמור מיועד לשמש להקמת אלף יחידות דיור ושטחי מסחר. עם זאת, ובשים לב לשלב המוקדם בו מצוי הליך התכנון במקום, אנו סבורות כי ניתן לאפשר את השימוש במתחם לצורך הקמת מסופים למשך זמן של כ-15 שנים, אשר בסופן יועברו למקום קבע והליך הבינוי במקום יוכל להתבצע כמתוכנן".