"חוששים שהעירייה לא תרצה לקחת אחריות על הריסת התחנה"

התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock
התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock

גדי טונס, אחד הפעילים המזוהים ביותר עם המאבק למען פינוי התחנה המרכזית, מפגין אופטימיות זהירה בראיון קצר שערכנו עמו יום לאחר ההחלטה לפנות את המפגע עד 2023. יחד עם זאת, הוא חושש מהאפשרות שחברות מסחריות ישתלטו על התחנה: "את נצבא התושבים לא מעניינים"

6 באוקטובר 2021

אלה היו 24 שעות משמעותיות, אפילו משמעויות מאוד במאבק למען פינוי התחנה המרכזית, אחד המאבקים המרים והקשים שידעה העיר. יום שהחל בפרסומו של סרטון עם מיטב הסלבים המקומיים לצד פעילים חברתיים בקריאה משותפת לפנות את התחנה, הסתיים בהודעה המיוחלת מהגורמים האחראיים שהמפגע העצום הזה יפונה עד סוף 2023.

קשה לחשוב על סיבה מוצלחת יותר למסיבה מפינוי התחנה שזיהום האוויר בה ובסביבותיה גבוה ב-30% מהמותר בחוק, כך לפי דו"ח של המשרד להגנת הסביבה מ-2019. בשכונות הסובבות אותה, נווה שאנן ושפירא, נרשמים פי שניים יותר מקרים של מחלות סרטן ולב פר נפש מאשר בשאר העיר. נוכחותה והזנחתה המכוונת הגדילו את מקרי האלימות והפשיעה בשכונות דרום העיר והיא תרמה תרומה מרכזית לעובדה שבשכונות הדרומיות חם ב-7 מעלות יותר מאשר במרכז ובצפון העיר.

תפסנו לראיון ניצחון קצר את אחד הפעילים הכי מזוהים עם המאבק, גדי טונס, תושב נווה שאנן בעצמו. קודם כל שאלנו אותו למי ירצה להודות? "בראש ובראשונה חשוב לציין את ההתגייסות המדהימה של תושבי דרום תל אביב למאבק. כל אחד תרם משהו. הם יצאו להפגין, שלחו מיילים, הפציצו בהודעות ולא ויתרו עד שהוכרז על הפינוי". הוא הוסיף כי "אנחנו בקשר צמוד עם כל הרשויות וכולם בסופו של דבר הבינו את מידת החומרה ועזרו. החל מהמועצה הלאומית לכלכלה שעזרה לנו מאוד, הפקידים המקצועיים בעירייה שליוו ותמכו, ומשרד התחבורה. התהליך התחיל בתקופת מירי רגב, אבל היה לנו קשה מאוד מולם ולא הרגשנו שיש ליווי. מאז שמרב מיכאלי נכנסה למשרד יש רוח חדשה".

גדי טונס
גדי טונס

אתה מאמין שהפעם זה אמיתי או שהפינוי יכול להדחות?
"הכל יכול לקרות, אבל כרגע לדעתי אנחנו בנקודת אל חזור שלא הגענו אליה לפני. יש התחייבויות מפורשות, יש תאריך, יש הודעה של חולדאי שהוא 'תמיד היה בעד הפינוי' ויש שרה מחויבת מאוד במשרד התחבורה".

אז יש תאריך, מהם הצעדים הבאים?
"נעקוב ונראה שהקמת המסופים החלופיים בהחרש, פנורמה, והלוחמים יוצאת לפועל. התכנון של המסופים יקפיץ אותם לרמת סבידור לפחות – מסופים פתוחים, לא כמו היום שכדי להגיע לאוטובוס צריך לעבור גדר, בידוק בטחוני, לעלות שלוש ארבע קומות וללכת בתוך שתן. במסופים החדשים תהיה גישה הגיונית ונוחה לציבור לפי התכנון, הם יוקמו במרחק בטיחותי משכונות המגורים, וכמובן יהיו פחות אוטובוסים בכל מסוף כי תהיה חלוקה בין מספר מסופים, רמת זיהום האוויר תהיה דומה למסופים אחרים בעיר ובארץ".

נניח שהכל יתקתק והתחנה תפונה – מה אתם רוצים שיקרה ביום שאחרי?
"אנחנו חוששים מאוד שהעירייה לא תרצה לשים כסף בעצמה ולקחת אחריות על ההריסה, הפינוי, ובניה מחדש של האזור. מדובר בפרויקט עצום מבחינה לוגיסטית וכלכלית ואנחנו חוששים שהם יתנו את זה לנצבא (החברה המנהלת את התחנה המרכזית כיום, ושייכת לאיש העסקים קובי מימון שב-2017 בית המשפט קבע שהוביל בכוונה לקריסת התחנה כך שתהיה חדלת פירעון, נ.מ.). את נצבא התושבים לא מעניינים".

הפגנת תמיכה בדרישת חברת המועצה שולה קשת (משמאל עם המגאפון) לפינוי התחנה המרכזית החדשה (צילום: אלונה עמרם)
הפגנת תמיכה בדרישת חברת המועצה שולה קשת (משמאל עם המגאפון) לפינוי התחנה המרכזית החדשה (צילום: אלונה עמרם)

לדבריו, "מה שבאמת היינו רוצים לראות זה שיתוף ציבור אמיתי, התייעצות עם התושבים. החלום זה להקים במקום התחנה סנטרל פארק תל אביבי. בצפון העיר יש 17 מ״ר לאדם, בדרום העיר 1.2. במקום עוד בטון שתורם לזיהום אוויר וגלי חום, במקום עוד מגדלים שאפשר לבנות בכל מקום, היינו רוצים שיקימו פארק על כל השטח. זאת הזדמנות חד פעמית למהלך היסטורי שייטיב לא רק עם שכונות הדרום אלא עם כל העיר וזה בידיים של חולדאי".