חלאס עם הקטשופ: המתכון האולטימטיבי לפיתה פיצה

הישר מבית אמא. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון
הישר מבית אמא. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון

עזבו אתכם מפלאפל, סביח או על האש - אין ארוחה יותר ישראלית ממזון ילדי המפתח האולטימטיבי, פיתה פיצה. וכן, ברור שאתם כבר יודעים איך להכין פיתה פיצה, אבל אתם לא יודעים איך להכין את הפיתה פיצה המושלמת הזאת, ואחרי שתטעמו, לא תוכלו להכין אחרת

1 בפברואר 2023

לפני כמה שבועות נתקלתי בסרטון הכי מכעיס שאי פעם הגיע לאינטרנט, ואתם יודעים כמה הרף גבוה. אבל הסרטון הזה, אלוהים ישמור, הציג את ערוץ האוכל הגם-ככה-מזעזע טייסטי בגרסתם המזוויעה לפיתה פיצה. זה באמת דבר שאני לא מאחל לאף ישראלי לראות, ורק התמונה המקדימה היא טריגר קשה, אז אני מזהיר אתכם לקראתה.

הסרטון, שצולם לפני כשלוש שנים, הזכיר לי שבדומה למאכלים פופולרים רבים, לכל בית יש את גרסתו לפיתה פיצה. חלק לא חותכים את הפיתה (מי אתם!?), חלק משתמשים בקטשופ (מה אתם עושים?!) וחלק נעזרים בגבינה מגורדת (לא מזעזע, אבל גם לא מומלץ). וכולם, כמובן, גם טועים. כי יש רק דרך אחת מוצלחת ונכונה להכין פיתה פיצה סטופ נגעתי באדום של רסק עגבניות. המתכון הותיק הזה עבר דורות במשפחה שלי (מאמא שלי ישירות אלי), עברתי איתו לפחות שלושה עשורים של שכלול ושדרוג, והוא הדבר הכי טוב שאי פעם אכלתם.

נשנוש לשניים | ארוחה לאחד שמח | 5 דקות | קל מדי | כשר | חלומי | אוכל מבית אמא

החומרים:

  • 2 פיתות, גודל בינוני
  • 1 קופסת רסק עגבניות פריניר גדולה או 2 קופסאות קטנות
  • 4 או 5 פרוסות גבינת גלבוע/עמק

לתוספות (אופציונלי, אבל ממש מומלץ):

  • קופסת שימורי זיתים ללא גלעין
  • 100 גרם גבינת דנה בלו
אל תעשו שטויות עם קטשופ בבקשה. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון
אל תעשו שטויות עם קטשופ בבקשה. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון

1

חוצים את הפיתות במרכזן ובעדינות רבה, כדי שלא יקרעו. שימו לב שבמקרים רבים, יצאו לכם שני עיגולים טיפה עבים יותר ושני עיגולים דקים. זכרו מה זה מה.

2

מרחו את רסק העגבניות כפי שהוא – בלי שטויות של שדרוגי אורגנו, אנחנו לא באיטליה – באחידות יחסית על ארבעת הפיצות. זה בסדר אם יש "כיסי" רסק בכמויות שונות, אבל נסו שלא יהיו חלקים עם יותר מדי רסק. אם, בכל אופן, יש יותר מדי רסק אז רצוי שהוא יהיה על החצאים העברים יותר.

3

זה הזמן לתוספות! בעיקרון אפשר כל תוספת שבא לכם, אבל עשרות שנים של ניסויים הובילו אותו למסקנה שאין תוספת טובה יותר לפיתה פיצה מאשר זיתי שימורים פשוטים. הטעם העוצמתי טובע בתוך הפיתה, נותן גיוון בכל ביס ומשמח לבב אנוש. חוק האצבע הוא שהמספר האידיאלי הוא כ-6/8 חתיכות זית על כל פרוסת פיתה. במידה ולא קניתם זיתים פרוסים, קחו 3 זיתים, חצו אותם עם האצבעות, ופזרו על הפרוסה.

פיזור נכון של תוספות במרחב הפיתה. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון
פיזור נכון של תוספות במרחב הפיתה. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון

4

במידה ובחרתם להשתמש בתוספת הדנה בלו, ברכות – אתם יודעים איך לחיות את החיים הטובים. פוררו אותה, אבל רק על פרוסה אחת ארבעה, ורצוי שתהיה עבה (היא תוכל להחזיק את עומס התוספות יותר בקלות). מדובר בטעם חזק למדי, אז טוב שהוא יהיה נשנוש צד ולא עניין מרכזי.

5

הניחו את פרוסות הגבינה על כל פרוסת פיתה. שימו לב: אל תקרעו לחתיכות את הגבינה, זה אולי פוזה נחמדה אבל כשהריבוע גבינה אחיד, פיזור החום מתחתיו מוצלח יותר. אם יש יותר מדי אזורי בפיתה שלא מכוסה בגבינה ניתן לחפות עם חתיכה נוספת, אבל אל תכסו את הכל – הקצוות נטולות הגבינה נותנות עוד מרקם לארוחה.

6

הכניסו לתנור (או, בואו נהיה כנים, לטוסטר-אובן) בחום של 180 מעלות לבערך 9 דקות. את שתי העבות שימו מאחורה, את שתי הדקות מקדימה. אפשר (וכדאי) לעצור ברגע שהגבינה משנה את צבעה לגוון כהה יותר (אבל חכו שכולה תשתנה) או השיטה שלי – כשאתם לא יכולים כבר עם הריח המושלם הזה.

לוהט מהתנור, בדיוק בגוון הנכון – זו פיתה פיצה כהלכתה. צילום: מתן שרון
לוהט מהתנור, בדיוק בגוון הנכון – זו פיתה פיצה כהלכתה. צילום: מתן שרון

7

פרסו לרבעים, הגישו על אותו קרש חיתוך עליו הכנתם אותה כי מה, נוציא עכשיו צלחת?

8

שאלו את עצמכם איזה טעות עשיתם בחיים שהייתם צריכים מתכון לפיתה פיצה, ואז תודו לי על שהראיתי לכם את האור.

נא לטרוף את הכל, ומהר. מצד שני, זה טעים גם קר. נו טוב, נכין עוד. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון
נא לטרוף את הכל, ומהר. מצד שני, זה טעים גם קר. נו טוב, נכין עוד. פיתה פיצה. צילום: מתן שרון