טור דעה

עוד אלפי אנשים ומאות מכוניות: פלורנטין על סף קריסה

תנופת הבנייה בשכונה הדרומית תהפוך בשנים הקרובות את הצפיפות בה - שכבר היום גדולה פי 2.5 מהממוצע בתל אביב - לבלתי נסבלת. העירייה חייבת להפקיע מגרשים לטובת שטחים ירוקים

פלורנטין (צילום: Shutterstock)
פלורנטין (צילום: Shutterstock)
6 באוקטובר 2019

מי שיגיע בימים אלה לפלורנטין אחרי שלא ביקר בה בשנתיים האחרונות לא יאמין למראה עיניו. אחרי רביעיית פלורנטין ומגדל נווה צדק ששינו את הנוף של השכונה הדרומית בשנים האחרונות, עומדים כעת בכל פינת רחוב מנופים, פיגומים מכסים כל בניין שלישי ושלטים בפתח מגרשי ענק מכריזים על פרויקטים עצומים שעתידים להיבנות בהם. פלורנטין משתנה במהירות, אבל התשתיות שלה נשארות כשהיו.

היום (ראשון) הודיעה חברת נתנאל גרופ כי היא זכתה במכרז להקמת מגדל בן 10 קומות ו-90 דירות על שטח של 1,865 מ"ר באברבנאל פינת רחוב אילת. בדרך סלמה 46 מקימים את MoMa, פרויקט בן ארבעה מבנים, שניים מהם בני 18 קומות, עם 225 דירות בסך הכל; בסלמה 58 בונים 200 דירות בפרויקט בשם "פלורנטין סקוור"; במעלה רחוב הרצל מתכננים שני מגדלי מגורים בני 155 דירות; באזור הסדנאות והנגריות של מערב השכונה בונים בימים אלה שלושה בניינים חדשים לפחות, שיכללו עשרות דירות גם הם.

זו רק חלק מתנופת הבנייה בשכונה, שתוסיף בשנים הקרובות לכלוב הצפוף של פלורנטין עוד אלפי תושבים ומאות מכוניות פרטיות. רק בשטח המכונה מבואות יפו – בין רחוב אילת לדרך בן צבי – צפויות לקום בשנים הקרובות 5,500 דירות, שתושביהן, גם אם אינם מתגוררים בשטח הקלאסי של השכונה (בין דרך יפו, העלייה, סלמה ואליפלט) ייכנסו לפלורנטין מדי יום לקניות ובילויים.

עוד 200 דירות. פלורנטין סקוור (הדמיה: 3dvision)
עוד 200 דירות. פלורנטין סקוור (הדמיה: 3dvision)

בזמן שהדחפורים עובדים השכונה עצמה משתנה מעט מאוד. ברחוב אליפלט אמנם הפכו מגרש חניה לגינה ירוקה ומטופחת (בתמורה להפיכת שטח הגינה הישנה ממול לבית הספר דרויאנוב), אבל מספר השטחים הירוקים בפלורנטין מביך. צפיפות האוכלוסייה בשכונה עומד על 21.6 נפשות לדונם (לעומת הממוצע בתל אביב של 8.5 נפשות לדונם), וזה בא על חשבון שטחים פתוחים. 23% משטח העיר מוגדר כשטח ירוק, אבל שיעור השטח בפלורנטין שאינו מוגדר כמגורים, תעשייה, מסחר או שירותים – כלומר שטח פתוח – עומד על 6.6% בלבד.

וזה לא הכל. בכל חורף רחובות פלורנטין מוצפים. העירייה חופרת מדי פעם כמה רחובות בניסיון לשפר את התשתיות הישנות, אולם כאשר מגיעים הגשמים התוצאה זהה. גם משאיות האשפה שעוברות כמה פעמים ביום לא מצליחות להתמודד עם כמות הפסולת שמייצרים 7,600 איש בתא שטח של 353 דונם. וזה עוד לפני שדיברנו על המכוניות שנוסעות וחונות באין מפריע בכל רחוב בשכונה, לא משנה כמה קטן וצפוף הוא. השנה היא 2019 – הגיע הזמן לסגור למכוניות את מרכזי השכונות, ודאי כאלה שצפופות כמו פלורנטין.

אם בזה תסתפק העירייה, פלורנטין, שכבר היום צפופה מדי, תהפוך במהרה לשכונה שרמת החיים בה תהיה בלתי נסבלת. רחובות צפופים, תשתיות על סף קריסה, מחסור חמור בשטחים ירוקים וזיהום רעש נורא

לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של תל אביב את תוכנית תא/3847 – תוכנית שטחי ציבור בפלורנטין. תושבי השכונה חדי העין שהבחינו בשלטים יכלו לקרוא על השטחים שאושרו: הרבי מבכרך 12 (גינה קהילתית שכבר קיימת), מגרש מכבי צריפין (החניון שכבר הוסב לגינה ציבורית), הרצל פינת אלוף בצלות (מתחם שוק היסטורי, כיום מגרש חניה ולא ברור מה ייעשה בו), החלוצים 57 (כבר היום עומדת שם גינת משחקים) ועוד מספר מבנים לשימור. בקיצור, חדשות רבות אין.

אם בזה תסתפק העירייה, פלורנטין, שכבר היום צפופה מדי, תהפוך במהרה לשכונה שרמת החיים בה תהיה בלתי נסבלת. רחובות צפופים, תשתיות על סף קריסה, מחסור חמור בשטחים ירוקים וזיהום רעש נורא.

לפני מספר חודשים הגיע ראש העיר רון חולדאי, כחלק מהסיבובים שהוא עורך מעת לעת בעיר ומתגאה בהם, לגינת אליפלט שזה עתה נחנכה. הוא ירד מהג'יפ השחור הגדול שבו חיכה לו נהגו ועשה סיבוב בגינה, לוחץ ידיים לזוגות צעירים שנהנים מקרני השמש על הדשא. מהתל הירוק שעליו עמד הכל ודאי נראה לו מושלם: תנופת בנייה בתוך השכונה, תינוקות וכלבים מתרוצצים בין העצים בפארק. דרום העיר נראה טוב. אלא שאם הוא רוצה לדעת מה קורה בשכונה באמת, הוא צריך להיכנס אליה, לחמוק ממזגנים מטפטפים, ללכת על הכביש כי מכוניות חוסמות את המדרכה, לעקם את הרגל בגלל בור בכביש, לסתום את האף מדי כמה מטרים, לחפש פינה שקטה. זו פלורנטין, ומצבה הולך להיות קשה הרבה יותר.