טוב שבאתם: "פלישה סודית" היא בדיוק מה שמארוול היו צריכים

אתה מוזמן לפלוש לנו למסך בכל יום. פלישה סודית. צילום: יח"צ
אתה מוזמן לפלוש לנו למסך בכל יום. פלישה סודית. צילום: יח"צ

זה לא סוד שמארוול לא בתקופת השיא שלהם, אבל אם יש משהו שלגמרי לא ציפינו לו זה לקבל סדרת ריגול טובה מענקית הקומיקס. בלי טריקים של מולטיוורס ובלי קרני לייזר ענקיים מהשמיים, הסדרה הקונספירטיבית של סמואל ל. ג'קסון שעלתה אמש בדיסני+ מכניסה משב רוח מרענן ליקום הקולנועי החבוט

22 ביוני 2023

היקום הקולנועי של מארוול חולל מהפכה בקולנוע – פתאום כל אחד רוצה יקום קולנועי משלו, גיבורי על חדשים צצים מכל פינה, ואפילו הבמאי שנחשב לאלוהי הקולנוע, מרטין סקורסזה, הגיב על התופעה. לפני כ-4 שנים הבימאי הגאון אמר ש"סרטי מארוול הם יותר מתקן בלונה פארק מאשר קולנוע", והוא לא לגמרי טעה. כי למרות הקונוטציה השלילית שנדבקה לאמירה הזאת, זה לא בהכרח רע. גם אם לא כולם נהנים לעלות על המתקן, רכבות הרים זה כיף – ובמשך תקופה הארוכה, כל סרט של מארוול היה רכבת הרים ממש מוצחת של אקשן והומור ורגעים שהם פשוט כיף טהור. אבל מאז משהו קרה למארוול.

לעניות דעתי, זה התחיל ב-"סוף משחק" – ולא פעם אמרתי שהסרט הזה הרגיש יותר כמו פרק לקט של "הפיג'מות" מאשר סרט מארוול. פתאום האולפנים של מארוול, שהיו מפעל לסרטי קומיקס טובים ומהנים, היו צריכים לחפש את עצמם מחדש. יצאו כל מיני סרטים שהם סימוני וי ("האלמנה השחורה", "הנצחיים", "אנטמן והצרעה: קוואנטומניה"), כמה סרטים שתפקידם היה שירות למעריצים ("ספיידרמן: אין דרך הביתה", "שומרי הגלקסיה 3"), והיו גם כמה יצירות שניסו לעשות משהו חדש כמו "מון נייט", "וונדה-ויז'ן" ו-"מה אם?" – אבל אף אחד לא הרגיש כל כך מרענן כמו הסדרה החדשה מבית מארוול שעלתה אתמול בדיסני+, "פלישה סודית". 

זו סדרה שמעריצים רבים חיכו לה – הם ידעו שזה הולך להגיע עוד הרבה לפני "קפטן מארוול", וקווין פייגי בהחלט סיפק את מה שמגיע להם, לפחות לפי הפרק הראשון. "פלישה סודית" היא סדרת ריגול שבמרכזה עומד ניק פיורי, הלא הוא סמואל ל. ג'קסון, שמנסה למנוע מהסקראלים, חייזרים שיכולים להתחזות לכל יצור חי שהם רואים, להשתלט על העולם. את החייזרים הירוקים פגשנו לראשונה בסרט "קפטן מארוול" מ-2019 שלקח אותנו אחורה בזמן לתקופה שבה לניק פיורי עוד הייתה עוד עין אחת. גם אז ראינו איך הסקראלים מתחזים לבני אדם, אבל הפעם הבטיחו לנו שקנה המידה יהיה בלתי נתפס – ואכן, "פלישה סודית" נפתחת נפתחת עם הגילוי שהסוכן רוס (מרטין פרימן) הוא בעצם סקראל.

כלומר, מיד על פתיחת הפרק עולים המון שאלות. ברגע שהוא הופיע על המסך כבר הבנתי שהוא החשיפה הראשונה, אבל כמו הרבה חשיפות עתידיות בסדרה, יש לזה המון השלכות. כמה זמן מתחזים אליו? ומה הייתה המטרה בכלל? כותרות הפתיחה, שנעשו במחולל AI, הבהירו שהסיפור גדול יותר ממה שהוא נראה בהתחלה דרך אימג'ים אקספרסיוניסטיים של הבית הלבן, הביג בן ונופי רוסיה. ומיד אחריהם אנחנו רואים את ניק פיורי חוזר לכדור הארץ. אחרי שסוכנות ש.י.ל.ד נפלה, הוקמה סוכנות "סוורד" שהחליפה אותה. ניק פיורי שהה עד כה בחלל, והקים את "סייבר" – סוכנות חלל שמיועדת להגנה מאיומים חוצניים לאחר אירועי "סוף משחק". זה מסביר גם למה טאלוס וסורן, צמד הסקורלים שחברו לפיורי, הרשו לעצמם להתחזות לפיורי ומריה היל (כפי שנחשף בסצנת הפוסט קרדיט של "ספיידרמן: רחוק מהבית"). אז מה בעצם קרה בזמן שפיורי היה בחופשה בתחנת החלל?

הדבר הראשון שמדגישים בפנינו הוא שכמות הפיגועים ברחבי העולם בעלייה, ומאוחר יותר מסבירים לנו גם למה: הדור החדש של הסקראלים נסחף אחר מנהיג בשם גראביק, שרוצה להשתלט על כדור הארץ ולהפוך אותו לביתם הקבוע. את הנבל, שהומצא במיוחד עבור הסדרה, מגלם קינגסלי בן-אדיר, ולמען האמת אין לי יותר מדי להגיד על עבודת המשחק שלו מאחר והוא לא היה דמות משמעותית בפרק הזה, אך אין ספק שהוא ישחק תפקיד מרכזי בהמשך. מי שבנתיים תופסת את המקום בפרק הראשון היא אמיליה קלארק, שמגלמת את גאיה, הבת של טאלוס וסורן. גאיה הצטרפה לצד של גראביק, בעוד טאלוס (בן מנדלסון) נשאר נאמן לפיורי. אנחנו מגלים שסורן מתה בדרך לא ידועה (לפי טאלוס גראביק אחראי למותה) ועם הגילוי החדש, גאיה מחליטה לעבור שוב צד, ולעזור לאביה.

התפקיד של גאיה בסדרה יהיה מסקרן, כי היא כבר מסתמנת כסוכנת כפולה. אם לא ישרפו אותה בפרק הבא, היא יכולה להפוך להיות אחת הדמויות המעניינות שנוצרו ביקום של מארוול. גם בקומיקס מדובר בדמות חדשה יחסית, שהופיעה לראשונה רק בשנת 2019 בסדרת הקומיקס Meet The Skrulls, וזה רק מעלה יותר סימני שאלה סביבה: במי היא תתמוך עד סוף הסדרה? האם היא אחראית איכשהו למוות של סורן? אולי היא תפתח כוחות חדשים? הרצון של הסקראלים להשתלט על העולם הוא לא מובן עד הסוף, אבל בבירור יש תוכנית ואידיאולוגיה שתיחשף עד סוף העונה.

התובנה הכי מעניינת מהפרק היא השפעת פעולותיו של הסוכן רוס כמרגל מטעם הסקראלים גם בסרטי "הפנתר השחור". לאורך צמד הסרטים, כל מה שעשה ברך היה לסכסך בין ווקאנדה לארה"ב, ולייצר חיכוכים על מנת לגרום לבני האדם להשמיד אחד את השני בזמן שהסקראלים ממשיכים להתפשט. עכשיו השאלה המרכזית היא "מי החפרפרות שנותרו?", ואני מאד מקווה שנראה גיבורי על שמתגלים כחפרפרות. זה בדיוק היופי בפרק הראשון המצוין הזה: כל דמות שאתה רואה על המסך היא חפרפרת פוטנציאלית. אפילו טאלוס יכול לעבור צד פתאום. האם נשיא ארה"ב הוא סקראל? אולי דון צ'ידל (שהופיע לשנייה וחצי) הוא סקראל? הפרק הראשון נתן את התחושה שאי אפשר לסמוך על שום דבר שרואים, ועשה את זה בלי הרבה מאמץ (במובן הכי טוב של המילה), עם לא מעט אקשן והמון כיף של סיפורי ריגול. 

ואני לא ציפיתי לקבל סדרת ריגול טובה ממארוול, בלי קשר לתקופה הקשה שהם נמצאים בה. זה פשוט לא משהו שחשבתי שהם מסוגלים לעשות, אבל הנה – הם הצליחו ליצור סדרה מעניינת שלא עוסקת בנושאים כמו המולטיוורס וטיולים בין מימדיים, אלא פשוט מספרת סיפור טוב. הם כמובן יצטרכו לא ליפול בשלב חשיפת הקלפים, ובכלל לא לחשוף את כולם בבת אחת כמו שעשו בוונדהו-יז'ן, אבל יש לי הרגשה שמחכה לנו משהו מרענן מאד, שאולי ישנה את כל האופן שבו אנחנו מכירים את היקום הקולנועי של מארוול. ושכדאי שישנה את איך שמארוול עובדים לאחרונה.

הפרק הראשון של "פלישה סודית" זמין בדיסני+. פרק חדש עולה מדי יום רביעי