פסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני שוב בסכנת סגירה

מארגני פסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני הודיעו השבוע: משרד התרבות הפסיק לנו את התקציב. האם זה יהיה הפסטיבל האחרון אחרי עשור של פעילות?

מתוך "אנומליסה"
מתוך "אנומליסה"
14 בדצמבר 2015

מנהל פסטיבל אוטופיה, אורי אביב, פרסם ביום שני סטטוס בפייסבוק שלפיו הפסטיבל שנפתח השבוע הוא האחרון שיתקיים לאחר עשר שנים. "הפסטיבל לא זכה השנה לתמיכת משרד התרבות", פירט אביב. "נילחם בכך, אך אי העמדת התמיכה אינו מאפשר את המשך דרכנו".

התקצוב לפסטיבל, העוסק בסרטי מדע בדיוני, לא הופסק מטעמים פוליטיים אלא בגלל נהלים חדשים שקבע המשרד וקשיי ביורוקרטיה. "משרד התרבות הכניס תקנה חדשה לגבי תמיכה בפסטיבלים", מסביר אביב. "לכל הסוגיות האמנותיות נוספה תקנה שלפיה הפסטיבל צריך להיות בעל תקציב של 400 אלף ש"ח. בשנה שעברה הצגנו הוצאות של 480 אלף ש"ח כך שעל הנייר אין שום בעיה, אבל ההוצאות האלו מחולקות בין סינמטק תל אביב, עיריית תל אביב והעמותה שהקמנו לעידוד יצירה – העמותה ליצירה פנטסטית. אף אחד מהגופים הללו לבדו לא עובר את ה־400 אלף ש"ח ומכאן הכל התחיל. אני מקווה שהסינמטק ואנחנו נמצא אוזן קשבת במשרד התרבות, אבל אני חוויתי בשנה האחרונה סיוט קפקאי. אני הולך במסדרונות, צועקים עליי, לא עונים. כל מה שאנחנו רוצים הוא להעמיד פסטיבל איכותי".

לרשימת הסרטים המומלצים בפסטיבל אוטופיה 2015

את ההודעה קיבלו מארגני פסטיבל אוטופיה רק לפני כשבועיים. "אני לא חוזה עתיד ולא יודע מה יקרה, אנחנו נפעל כדי שהפסטיבל יתקיים", אומר אביב. "זו לא קריאת מצוקה כי חסרים לנו 10,000 ש"ח, זו לא קריאת מצוקה כי אנחנו בגירעון השנה. זה הבסיס. נשמטו מתחת לרגלינו רבע מיליון ש"ח, 60־70 אחוז מתקציב הפסטיבל. זה לא משהו שמתאוששים ממנו בקלות".

הסרט "הנערות האחרונות" יחתום הערב את הפסטיבל:

בסיכום הסטטוס שפרסם כותב אביב: "השנה אנו נסמכים באופן כמעט בלעדי על ההכנסות מכרטיסים, אז הדבר הכי חשוב ומאוד פשוט שתוכלו לעשות למען הפסטיבל הוא לרכוש כרטיסים". עכשיו הוא מספר שהמכירות מתקדמות מצוין: "לסרט הפתיחה נמכרו כל הכרטיסים".

ממשרד התרבות נמסר: "בקשת סינמטק תל אביב לתמיכה עבור הפסטיבל בשנת 2015 נדחתה על ידי ועדת תמיכות לאחר שנמצא כי אינם עומדים בתנאי הסף ולאחר שהנהלת הסינמטק שהגישה את בקשת התמיכה התנערה מכל אחריות ישירה לפסטיבל. בקשת התמיכה לשנת 2016 הוגשה הפעם על ידי עמותת אוטופיה ומארגני הפסטיבל ונמצאת בבחינה״.