פסטיבל אפוס חוגג עשור: הסרטים שאסור לפספס

חובבי הקולנוע והאמנות צריכים לשבת לפני שהם מציצים בתוכנייה של פסטיבל אפוס העשירי. שש המלצות מבוססות צפייה ועוד כמה דברים קטנים

"מייפלתורפ"
"מייפלתורפ"
21 במרץ 2019

פסטיבל אפוס לסרטי תרבות ואמנות חוגג עשור במוזיאון תל אביב, וסרט הפתיחה "שעת תה עם הדיימז" (רביעי 27.3, 19:30) הוא בונבון. רוג'ר מישל ("נוטינג היל") קיבץ לשיחה את ארבע הגבירות של הקולנוע והתיאטרון האנגלי – ג'ודי דנ'ץ, מגי סמית, איליין אטקינס וג'ואן פלורייט – והארבע משתפות זו עם זו אנקדוטות על החיים ועל התיאטרון. המבקרים בחו"ל הכריזו שכיף גדול לבלות איתן. שחקנים מפורסמים ייראו על המסך גם בצמד סרטים עלילתיים – "ואן גוך: בשערי הנצח" של ג'וליאן שנאבל, שזיכה את ווילם דפו במועמדות לאוסקר, ו"מייפלתורפ" עם מאט סמית (ד"ר הו) בתפקיד הצלם האיקונוקלסט (מבקרים רבים טענו שהסרט זהיר מדי ולכן משעמם). יש גם סרטים תיעודיים על פיליפ רות', אורהאן פאמוק, גארי וינוגרד, בסקוויאט, ענקי הגאז' של בלו נוט ועוד.

שיתוף פעולה עם פסטיבל המוזיקה פליציה בלומנטל הניב תוכנית מעניינת: מופע של הפסנתרן והמלחין גיא מינטוס ואמנית הווידיאו מורן ויקטוריה סבג מעניק פרשנות עכשווית לווריאציות גולדברג מאת באך, ואחריו הקרנה של הסרט הקנדי הנהדר מ־1993 "32 סרטים קצרים על גלן גולד" – מקבץ שנון ושובה לב של אנקדוטות המאירות פנים שונות בחייו ובגאונותו של הפסנתרן המיתולוגי. באותו זמן באולם אחר במוזיאון יוקרנו שישה סרטונים אקספרימנטליים שהקולנוען האוונגרדי דרק ג'רמן יצר בשנות ה־70. את התוכנית אצר ויגיש חן שיינברג. בסך הכל מדובר ביותר מ־50 סרטים חדשים, לצד תחרות של סרטים ישראלים וגם תוכניות לילדים. כדי לעזור לכם לבחור, הנה שש המלצות המבוססות על צפייה.

"רוסטרופוביץ', קשת וחץ"
"רוסטרופוביץ', קשת וחץ"

עוד כתבות מעניינות:
הסרט שמנפץ את האגדה על ההומלס שהפך בן לילה לכוכב
"מסוכן לקהילה הטרנסג'נדרית": הסרט הבלגי שנפלט מהאוסקר
השריטה של הוליווד: למה הקולנוע כל כך אוהב חתולים ג'ינג'ים?

מל ברוקס, באמצע החיים

זה לא בדיוק סרט אלא מונטאז' של מפגשים של איש ה־BBC אלן ינטוב עם המצחיקן היהודי שיצר את "המפיקים" ו"פרנקנשטיין הצעיר", קודם כל כסרטים ואחרי כן כמיוזיקלז בימתיים. ינטוב הגיע לראיין את ברוקס בתקופות שונות של יצירתו, אבל הילד מברוקלין תמיד השתטה ללא מעצורים, והוא ממשיך באותה רוח גם בגיל 92. לא תלמדו כלום על האמן ומקורות יצירתו אבל תתבדרו כהוגן.

← חמישי (28.3) 17:00, רקנאטי

"מל ברוקס, באמצע החיים"
"מל ברוקס, באמצע החיים"

רוסטרופוביץ', קשת וחץ

לא כל אחד זוכה שאלטון ג'ון ישיר לו שיר יום הולדת. הצ'לן מאזרבייג'ן מסטיסלב רוסטרופוביץ' (1927־2007) הוא מאותם אנשים נדירים. ברונו מונסיינגון, שמתמחה בסרטים על מוזיקאים קלאסיים, מקדיש לו דיוקן אוהב ומרגש. מי שנחשב לאחד מגדולי הצ'לנים של המאה ה־20, שלא מעט יצירות הולחנו במיוחד עבורו, ניחן בחוש הומור כובש, בזוגיות מופלאה ובסיפור חיים מרתק. תחת שלטון ברז'נייב הוא הפך מיקיר האומה ל"גנגסטר פוליטי" משום ששיכן בביתו את הסופר הדיסידנט אלכסנדר סולז'ניצין. הוא נאלץ לגלות לארצות הברית, שם הפך לבן בית ולכוכב על, כפי שאפשר לראות בחומרי הארכיון הנהדרים. אחד הגילויים היפים בסרט הוא התמיכה ההדדית שאמנים בינלאומיים הציעו זה לזה בשעת צרה. אל תפספסו.

← שישי (29.3) 10:00, רקנאטי

"רוסטרופוביץ', קשת וחץ"
"רוסטרופוביץ', קשת וחץ"

הבאוהאוס בן 100

הסרט מנסה להאיר את המורשת של בית הספר שהקים האדריכל וולטר גרופיוס בגרמניה של 1919. אף ששרד רק 14 שנים, המוסד הניב גישה חדשה לעיצוב וארכיטקטורה שאותותיה ניכרים גם היום בפרויקטים מרתקים בשבדיה (בית ספר שילדים לא ירצו לעזוב) ובדרום אמריקה (בניית מרכז תרבותי רב קומתי על שטח מצומצם בלב שכונות העוני המקיפות את בוגוטה). אורכו המקורי של הסרט הוא 95 דקות, אך בפסטיבל בחרו משום מה להקרין את הגרסה המקוצרת (52 דקות). אולי בשל הקיצור הסרט חסר כיוון אבל הוא דחוס בחומרים מעניינים ומעוררי השראה.

← שישי (29.3) 10:00, רקנאטי

"הבאוהאוס בן 100"
"הבאוהאוס בן 100"

מחפשת את ברגמן

מרגרטה פון טרוטה הגרמניה מגישה הרהור אישי ומרחף, לעתים מאיר עיניים, על הקולנוען השבדי הרדוף שרצה להיות מוערך בעיקר כמחזאי. הסרט נפתח על האי שבו צילם ברגמן את "החותם השביעי". פון טרוטה מספרת שזה הסרט שבגללו בחרה להפוך לבמאית בעצמה. בהמשך היא יוצאת לטייל בין סרטיו ולפגוש אנשים שעבדו איתו, העריכו אותו, אהבו אותו וגם סבלו ממנו. בנו דניאל, שסרטו הראשון כבמאי מבוסס על תסריט שכתב אביו, אומר עליו דברים קשים, ואילו נכדו מספק אנקדוטה מבדרת על יחסו ל"פרל הארבור".

← שישי (29.3) 13:30 רקנאטי

"מחפשת את ברגמן"
"מחפשת את ברגמן"

ז'ק ברל, השיגעון לחיים

בגיל 36 השנסונייר הגדול מכולם הודיע על פרישה מהבמה ויצא להפליג בימים הגדולים. הסרט הסוחף הזה פורס את סיפור חייו של האמן שהשקיע את כל נימי נפשו וגופו בכל שיר ושיר, עד שהותש לגמרי ומעולם לא סיפק הדרן. חומרי ארכיון מופלאים מהופעותיו ומפגישותיו עם כלי התקשורת, משולבים בראיונות מעניינים, שאינם מזניחים את הצדדים הנוירוטיים באישיותו. "אל תעזבי אותי" אינו שיר אהבה, אלא שיר על חרדה מעזיבה של גבר שחשב שהוא מכוער, והשאיר בבריסל אישה עם שלוש בנות בזמן שחי עם נשים אחרות.

← שישי (29.3) 15:30, רקנאטי

"ז'ק ברל, השיגעון לחיים"
"ז'ק ברל, השיגעון לחיים"

בעקבותיה של אידית'

הצלמת אדית טיודור־הארט ילידת וינה תיעדה את בני מעמד הפועלים במולדתה ומאוחר יותר בבריטניה, שם נישאה לרופא אקטיביסט וילדה את בנה שלא הביא לה שמחה. כקומוניסטית אדוקה גם הייתה מרגלת סובייטית, ששידכה בין קים פילבי לק.ג.ב.

אחיינה מדרגה שנייה, פיטר סטפן ג'ונק, יצר את הסרט שמנסה להרכיב את תמונת חייה השלמה. הוא מראיין מומחים לצילום שאומרים מלה או שתיים על אמנותה, אך מעניין בעיקר בסיפור הריגול. ארכיוני הק.ג.ב סגורים בפניו ולכן הוא נאלץ ללקט פרטים מפה ומשם. הצלחתו חלקית בלבד, ועדיין הסרט מספק עניין. הקרנה בנוכחות הבמאי.

← שבת (30.3) 17:00, אסיא

"בעקבותיה של אידית'"
"בעקבותיה של אידית'"

← פסטיבל אפוס, מוזיאון תל אביב לאמנות, רביעי־שבת (27.3־30.3), 40־46 ש"ח לכרטיס