רגע אחד: פסטיבל תרבות יחנוך את ספריית בית אריאלה המחודשת

ספריית הילדים בבית אריאלה (צילום: אמנון חורש)
ספריית הילדים בבית אריאלה (צילום: אמנון חורש)

אחרי שנים של שיפוץ מקיף ושדרוג רעיוני נוכל סופסוף לחגוג ב-23.11 את פתיחתה של הספריה העירונית הגדולה. וזה בדיוק מה שפסטיבל "רגע אחד - המילה הכתובה" הולך לעשות בלילה אחד של תרבות ומוזיקה

4 בנובמבר 2021

השיפוצים לקחו שנים ארוכות, האגפים השונים כבר נפתחו בהדרגה, אבל עכשיו הושלמו סופית כל השיפוצים בספרייה העירונית הראשית בית אריאלה, וזאת סיבה לחגיגה וחגיגה זה בדיוק מה שנקבל: ב-23.11 (שלישי, 18:30) יושק הקומפלקס מחדש באירוע חגיגי תחת הכותרת "רגע אחד – המילה כתובה", מיני-פסטיבל שכולו תרבות וספרות.

במסגרת האירוע יוזמן הקהל לנוע בין חללי הספריה המשודרגים וליהנות ממופעים, הרצאות ספרותיות וסדנאות אמנותיות, בהשתתפות סופרים, משוררים, אמני במה ופרפורמנס. מבנה הספריה החדש מאפשר חווית תרבות יוצאת דופן, בעקבות פתיחת חלק מחזיתות המבנה באופן המאפשר אינטראקציה בין המבלים במקום, לצד שדרוג מדורים מיוחדים כמו הארכיון המרכזי לעיתונות וכתבי עת, ספריית הרמב"ם, ספריית עיצוב ומידע חזותי, ספריית השירה, ספריית הקומיקס, הארכיון הישראלי למחול, ארכיון התיאטרון ועוד.

לא רק ספרים ולימודים. בית אריאלה המשופץ (צילום: אמנון חורש)
לא רק ספרים ולימודים. בית אריאלה המשופץ (צילום: אמנון חורש)

מטרת השיפוץ המקיף הייתה להוסיף לספריה פונקציות חדשניות המגדירות מחדש את תפיסת הספריה העירונית. המבנה שהוקדש עד כה כולו לספרים ושקידה, הופך להיות מרכז תרבות עירוני מרכזי שיאפשר לתושבים להשתמש בחלליו לא רק לרכישת ידע והרחבת אופקים, אלא גם ליצירה והצגה בפני קהל. הספריה המחודשת כוללת שלל חללי יצירה ועבודה, "סלון עירוני" המאפשר קיום מופעי תרבות שונים, ותוכנית תרבות עשירה – כשרוב השירותים מוענקים ללא תשלום, 7 ימים בשבוע. הספרייה המחודשת היא המוקד הקהילתי והתרבותי הגדול ביותר בעיר, ועם פתיחתה המחודשת היא תחזור להיות עוגן תרבותי מרכזי. לספריות העיון וההשאלה הותיקות נוספה ספריית קומיקס, בית קפה ומרחבי ישיבה נוחים וחצר אנגלית פנימית להנאת ציבור המבקרים.

ציור הקיר של פילפלד בסלון העירוני בבית אריאלה (צילום: אמנון חורש)
ציור הקיר של פילפלד בסלון העירוני בבית אריאלה (צילום: אמנון חורש)

בין האירועים שיתקיימו בחללים השונים בבית אריאלה במסגרת הפסטיבל:

בסלון העירוני – יהוא ירון ונעמי חשמונאי במופע משותף – שני אמנים של מנגינות ומילים, חוקרים יחד את הקשר בין הכתוב למולחן, ובהמשך בליינד דייט ספרותי-מוזיקלי: דרור משעני פוגש את עמיר לב – האחד, סופר מתח שחי בין ובתוך עלילות, השני, משורר רוקנ'רול שחי ונושם במות. שניהם יוצרים מקוריים ומוערכים שנולדו באותה העיר אך לא נפגשו מעולם.

באולם העיתונות – הסלון הספרותי של שירי לב ארי – עיתונאית הספרות מארחת אחת על אחד.ת, את רוני סומק, נעה ידלין, ניר ברעם ויניב איצקוביץ', שיספרו לה ולקהל את סודותיהם הספרותיים הכמוסים. ולאחר מכן, בין פלא לפליאה – עיתונאית הספרות מיה סלע בשיחה בלתי שגרתית עם הסופרת האהובה צרויה שלו.

"הארכיבאית – יצירה לילית בארכיון גנזים" – הצצת טרום בכורה לפרויקט החדש והמרתק של אנסמבל עיתים ומכון גנזים של אגודת הסופרים.

בספריית הקומיקס: "רועש להפליא ובינוני להחריד" – סדנה ליצירת קומיקס שתנחה מחברת הרומנים הגרפיים תמר בלומנפלד.

"שעת סיפור למבוגרים: לילה אפל בספריית הילדים" – יובל פלוטקין וסופרים נבחרים מציגים את הצד הדוקר של ספרות המקור העכשווית.

במבואת הכניסה ובגלריה יסתובבו דמויות מיוחדות וצבעוניות שיצאו מתוף מדף הספרים אל העולם האמתי, בתנועה, בשירה, בלבוש ובחוויה.

בקומת G – מאזינים לשכנים – על מוזיקה עכשווית במזרח התיכון – איבון סאבא ("כאן 88") וגיל רוביו ("הקצה") משוחחים ומאזינים למיטב היוצרים החדשים בסצנת האינדי של עולם המוזיקה הערבית.

בספריית הרמב"ם – פשעים ועבירות ספרותיות – ערב סטוריטלניג: הסופרת שירה כרמי יוצאת למסע פורע-חוק עם חמש יוצרות שאין להן בושה.

בספריית עיצוב ומידע חזותי – מעבדת התרבות של אנדי וורהולאייל דה-ליאו צלל אל ספריית העיצוב של בית אריאלה וגילה אוסף נדיר ומיוחד של גליונות מגזין interview, שאותו יזם והוציא לאור האמן פורץ הדרך אנדי וורהול. וגם חוקרת האופנה שירה ברויאר בהרצאה על איש.ה בעיר הלבנה: מה לבשו האנשים שקבעו את טון האופנה בתל¯אביב?

הסלון העירוני החדש של ספריית בית אריאלה (צילום: אמנון חורש)
הסלון העירוני החדש של ספריית בית אריאלה (צילום: אמנון חורש)

בנוסף, ייהנו המשתתפים מציורי הקיר ברחבי הספריה: לרגל השיפוץ של בית אריאלה, התחדשה הספרייה העירונית בשש יצירות חדשות המפוזרות ברחביה. הרעיון נולד מתוך חזון לתת מקום לאמנות ציורי הקיר והרחוב, שפוגשת אותנו לרוב במרחב הציבורי, גם בספרייה העירונית הגדולה בארץ.

בין האמנים, הסופרים והמשוררים אשר ייקחו חלק באירוע הפתיחה: גיל רוביו,  צרויה שלו, תהילה חכימי, תמר בלומנפלד, נועה מנהיים, שירה ברויאר, מיה טבת-דיין, דרור משעני, יערה שחורי, רועי חסן,  הילה בלום, עמיר לב, עודד וולקשטיין, יהוא ירון, נדיה עדינה רוז, קמילה, DJ אליוט, ג'וליה פרמנטו-צייזלר, נעם פרתום, נעה ידלין, יונתן שגיב, רוני סומק, ניר ברעם, יניב איצקוביץ', מיה סלע ועוד רבים.