ניצחון הקולנועיות הטהורה: הוכרזו זוכי פסטיבל דוקאביב

מתוך "המצלמה של ד"ר מוריס", מיטל צביאלי ואיתמר אלקלעי. זוכת פסטיבל דוקאביב
מתוך "המצלמה של ד"ר מוריס", מיטל צביאלי ואיתמר אלקלעי. זוכת פסטיבל דוקאביב

סרטם של מיטל צביאלי ואיתמר אלקלעי, "המצלמה של ד"ר מוריס", זכה בפרס הראשי של פסטיבל דוקאביב ויסתער על ייצוג ישראל באוסקר. הסרט הוייטנאמי קורע הלב "ילדי הערפל" זכה בתחרות הבינלאומית. רוצו לראות

פסטיבל דוקאביב יצא לדרך בשבוע שעבר בפעם ה-24 כשהוא גדוש בסרטי דוקו ישראלים ובינלאומיים חדשים. הפסטיבל שילב בין הקרנות סרטים באולמות וברחבי תל אביב לבין הקרנות סרטים מקוונות מהמסך הביתי, מתוך רצון לקיים פסטיבל איכותי ועשיר שמביא את מיטב הסרטים הדוקומנטריים של השנה לקהל באולמות ובבית. אמש בשעת לילה מאוחרת הוכרזו הזוכים בשלל המסלולים התחרותיים של הפסטיבל, ויש לנו מנצחים נהדרים.

את הפרס הגדול של דוקאביב, פרס פרנק לאוי לסרט הישראלי הטוב ביותר (כולל מענק שיווק לאוסקר האמריקאי), קטפו מיטל צביאלי ואיתמר אלקלעי על סרטם "המצלמה של ד"ר מוריס", סרט הבנוי כולו על בסיס חומרי ארכיון אישיים שצולמו בפילם. וחבר השופטים נימק היטב: "זוכה הסרט הטוב ביותר לדוקאביב 2022 הינו מבע של קולנועיות טהורה, כזו המנצלת עד תום את כל הכלים הזמינים לה באוצר המילים הקולנועי. בניית סרט באורך מלא על בסיס חומרי ארכיון בלבד, וכאלה בעלי אופי כה אישי בפרט, הינה מעשה נועז – אך היוצרים היטיבו לקחת חומרים אלו ולרומם אותם מעבר להנאה הסינפילית הכרוכה בעיסוק בחומריותו של הפילם או לחילופין בנוסטלגיה הקיימת לזמנים עברו. בהענקת חיים חדשים למשפחה אחת במקום אחד, אנו מתוודעים לאופן שבו האושר, העצב והאינטנסיביות של חיי היום יום נכרכים האחד בשני ביצירה של מעין רוח חלוצית אלטרנטיבית בארץ ישראל. זהו הקסם הקולנועי במהותו שהעניק לחבר השופטים חוויה ייחודית ובלתי נשכחת". 

בתחרות הבינלאומית זכה הסרט הווייטנאמי "ילדי הערפל", עליו גם המלצנו בחום לפני שהפסטיבל יצא לדרךסרטה של הבימאית דיאם הא לה. "בסרט הביכורים שלה, דיאם הא לה מספרת את סיפורה המרגש של די, נערה אמיצה וחריפה מקהילת המונג בצפון וייטנאם, הלכודה בין המסורת האכזרית עתיקת היומין של חטיפת נערות לצורכי נישואים לבין הרצון שלה להמשיך את ילדותה ולסיים תיכון", כך נימוקי חבר השופטים. "במבט צלול ולב פתוח, בגרות ורגישות – ומבלי להתפשר על איכות העשייה הקולנועית – מצליחה דיאם לספר סיפור ייחודי סוחף ועם זאת אוניברסלי ורלבנטי. כל האמור לעיל, יחד עם הצילום האינטימי ומלא החיות של הבמאית והעריכה האינטליגנטית, הופכים את "ילדי הערפל" לסרט הבולט ביותר בתחרות הבינ"ל השנה".

מתוך "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה ברעם"
מתוך "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה ברעם"

פרסים נוספים שחולקו אמש הם פרס יוסי קאופמן לבימוי בתחרות הישראלית שהוענק לרן טל על הסרט 1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם (יס דוקו), שבע השנים של אבשלום (יס דוקו), סרטם של דוד אופק ועמית הזז בהפקת דיוויד נוי ויורם עברי, שזכה בפרס חבר השופטים בתחרות הישראלית; בת האמן (יס דוקו), סרטם של מרגריטה לינטון ויניב לינטון בהפקת חיים מקלברג, אסתי יעקב מקלברג ותומר מקלברג שזכה בפרס ראש העיר תל אביב-יפו לסרט הביכורים בתחרות הישראלית; פרס הצילום בתחרות הישראלית הוענק לרן אביעד על הסרט לוס אנג'לס דרום (רשת), פרס התחקיר בתחרות הישראלית הוענק לאלון שורץ, שי פוגלמן, תדי כץ, אלון סהר, סמי אל-עלי על הסרט טנטורה (HOT8). הפסטיבל יימשך עד יום ראשון ה-5.6.