פסטיבל הצילום הבינלאומי PHOTO IS:RAEL חוזר

אירוע הצילום הגדול בישראל ייפתח השבוע במידטאון תל אביב זו הפעם החמישית ויציג עבודות של למעלה מ-200 צלמים. עשינו לכם סדר בין עשרות התערוכות והאירועים שיתקיימו ב־12 ימות הפסטיבל

אמנות במיטבה. צילום: יח"צ
אמנות במיטבה. צילום: יח"צ
19 בנובמבר 2017

תוכן שיווקי

פסטיבל הצילום הבינלאומי PHOTO IS:RAEL, אירוע הצילום הגדול בישראל, ייפתח ביום חמישי הקרוב (23.11) במידטאון תל אביב בפעם החמישית. הפסטיבל, שיימשך 12 יום, הפך זה מכבר למוסד אמנות מוכר וידוע המקבל בשעריו מדי שנה עשרות אלפי מבקרים. בזמן הפסטיבל מוצגות עבודותיהם של יותר מ־200 צלמים מרחבי העולם, במסגרת 25 תערוכות, 15 תערוכות חברתיות ו־25 אירועים מיוחדים. נושא הפסטיבל השנה יהיה "זהות" על גווניו השונים: מזהות פוליטית עד זהות מגדרית, זהות אישית, זהות תרבותית ועוד.

הפסטיבל מתקיים ביוזמת עמותת פלטפורמה – חברה עצמאית לתועלת הציבור (חל״צ) שלא למטרות רווח אשר פעיליה הם פילנתרופים, צלמים, אמנים ופעילים חברתיים העושים למען הקהילה בהתנדבות כדי לקדם את החזון ״לחברה טובה יותר בשפת הצילום״. חברת פלטפורמה מקיימת במשך השנה פעילויות רבות לקידום שיח חברתי דרך שפת הצילום ובהן הפסטיבל. הפסטיבל נותן במה לקידום ערכי החברה, בהם חדשנות בצילום, פעילות חברתית ובניית גשרים בינלאומיים דרך שפת הצילום.

באירועים הרבים שיתקיימו במסגרת הפסטיבל הקרוב מתבלטים מרתון צילום שיתקיים בפעם הראשונה בישראל ושבמסגרתו יוזמן הקהל הרחב לקחת חלק באתגרי צילום ברחבי העיר; אירוע לילה לבן בגלריות הפסטיבל שישלב אמנות, מוזיקה ואלכוהול; פעילויות כגון שיחי גלריה, סיורים מודרכים, סדנאות, לצד פעילויות המתאימות לילדים ולכל המשפחה.

[tmwdfpad]בתערוכות תמצאו רטרוספקטיבה של האמן ההודי האגדי ראגו ראי (Raghu Rai) שתכלול גוף עבודות המקיף חמישה עשורים של עשייה – תיאור ויזואלי שאין דומה לו בהודו והצגת האירועים המרכזיים שהתרחשו במדינה; תערוכה של צלם העיתונות האיטלקי פאולו פלגרין (Paolo Pellegrin) סביב הכאוס השורר בעולם הערבי מאז הפלישה לעיראק ב־2003; I Believe I Am Gay, תערוכה דיוקנאות של אנשים דתיים מהקהילה הגאה המתגוררים בהולנד – נוצרים, מוסלמים, יהודים, בודהיסטים והינדים; תערוכה של הצלמת הברזילאית אנג'ליקה דאס הכוללת פורטרטים שיוצרים מגוון כרומטי של צבעי העור השונים של האדם; תערוכה שתסכם את הפעילות החברתית של הפסטיבל Photovoice, שמבקשת לאפשר לקהילות מוחלשות לספר את סיפורן באמצעות שפת הצילום; פרויקט משותף עם ארכיון יד בן צבי שבו יוצגו צילומים המתעדים את יהודי צפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה; תערוכת זוכה פרס מיתר לצילום של שנת 2016 ועוד.

ראגו ראי. צילום: יח"צ
ראגו ראי. צילום: יח"צ

 

פתיחה בחמישי 23.11, החל מ־17:00, מידטאון תל אביב, דרך מנחם בגין 144 (למגיעים ברכב – הזינו ב-Waze "מידטאון" ב-Waze)

45 ש"ח לכרטיס, הטבות למחזיקי דיגיתל ולאומי קארד

ימים ושעות פעילות הפסטיבל:

חמישי 23.11 – 16:00־22:00

שישי 24.11 – 10:00־15:00

שבת 25.11 – 10:00־22:00

ראשון־רביעי 26.11־29.11 – 16:00־22:00

שישי 1.12 – 10:00־15:00

שבת 2.12 – 10:00־22:00

אירועים מיוחדים בפסטיבל

פרס מיתר לצילום 2017

יוזמה משותפת של פסטיבל הצילום הבינלאומי ושל קרן משפחת צבי ועופרה מיתר ומוענק על הצטיינות בתחום הצילום. תהליך השיפוט נעשה על ידי חבר שופטים הכולל אנשי מקצוע מובילים בתחומם מכל העולם. לזוכה במקום הראשון מוענק פרס בשווי 14 אלף דולר ותערוכת יחיד במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי 2018.

הזוכה מתוך 20 הפיינליסטים לשנת 2017 יוכרז בערב פתיחת הפסטיבל. אחד הזוכים השנה הוא חוסאם קאטן – צלם סורי שלומד צילום בגרמניה וחזר לתעד את עיירת מולדתו אלפו שבסוריה אשר נחרבה כליל במלחמה.

חוסאם קטן. צילום: יח"צ
חוסאם קטן. צילום: יח"צ

PHOTO IS: NIGHT

אירוע לילי שיתקיים השנה לראשונה במתחמי הגלריות השונים. לכל מתחם תוכנית משלו – משירה דרך ריקוד ומיצגים, עמדות די.ג'יי, שיחי גלריות, וידיאו ארט ועוד.

חמישי 30.11, 23:00־3:00

מיקום: מתחם הפסטיבל מידטאון תל אביב

PHOTO IS: MARATHON

מרתון הצילום הבינלאומי הראשון של תל אביב. במשך ארבע שעות יתחרו המשתתפים בשישה אתגרים ברחבי תל אביב־יפו. כל התמונות שישתתפו במרתון יוצגו בתערוכת ענק בתחילת שנת 2018. כל מי שיודע לספר סיפור בתמונות מוזמן לקחת חלק באירוע נושא הפרסים, בין שיש בידיו מצלמה מקצועית או רק סמארטפון. סיום המרתון יהיה במתחם הפסטיבל ויכלול קבלת שבת עם ארגון בינה.

שישי 1.12, 10:00־16:00

מיקום: רחבי העיר תל אביב

70 שנה לסוכנות הצילום מאגנום

כחלק מחגיגות 70 שנה לסוכנות הצילום, פסטיבל הצילום מארח את הצלמים ראגו ראי ההודי, פאולו פלגרין האיטלקי ואסף גלאי, אוצר התערוכה "לוכד ההיסטוריה" – רטרוספקטיבה על חייו ויצירתו של הצלם דייוויד סימור "שים", בבית התפוצות. הפאנל בשיתוף בית התפוצות.

שבת 25.11, 20:30, שטח הפסטיבל

Gallery Weekend

פסטיבל הצילום ו־Artsy – אתר האינטרנט המוביל לחיפוש אוספי אמנות וחינוך – משתפים פעולה באירוע ייחודי. שש גלריות שנבחרו בקפידה על ידי הוועדה האמנותית יחשפו עבודות לקהל מקצועי של אוצרים, אספנים, חובבי אמנות ואנשי עסקים מישראל ומחוצה לה. מטרת האירוע היא לקדם את הצילום הישראלי, להציג אותו לקהל פוטנציאלי הן מקומי והן בינלאומי וליצור תשתית יציבה עבור גלריות שימשיכו להתפתח בפסטיבלים הבאים.

גלריות משתתפות: פלורנטין 45, גלריה המשרד, Vision Neil Folberg Gallery, Salon of Vision

תערוכות פסטיבל הצילום הבינלאומי

מתחם הפסטיבל מידטאון תל אביב

טבע שני

אוצר: יהושע סימון

המציאות שבה מכונות לא רק מצלמות אלא גם רואות (תוכנות זיהוי פנים, מעקב, רישום, מיפוי) משנה את האופן שבו אנחנו רואים את העולם. הצלמים המציגים בתערוכה "טבע שני" מפנים מבט לאופן שבו אנחנו רואים היום. במציאות של צפייה ולמידה של בינה מלאכותית, הצילום עצמו, כפעולה וכצורת חשיבה, משנה את זהותו.

משתתפים: שרון פדידה, אנה ויט, ברק זמר, עדי דולזה, נועה יפה, תומס גאלר, מיכה הסה, רוני הארדליץ, תומר גרינברג, חנה וויטאקר, טיבו ברונה

רוחה של הודו

אוצרת: אורית דרורי

הצלם ההודי ראגו ראי (Raghu Rai) בביקור ראשון בישראל. במהלך חצי מאה תיעד ראי את ארצו מבעד לעין השלישית הקסומה שלו. "או שאתה לוכד או שאתה חושף את המסתורין שאופף את הדברים", כדבריו של האמן עצמו.

קרקעות סדוקות

אוצר: אייל לנדסמן

פאולו פלגרין מספר את סיפור הכאוס בעולם הערבי מאז הפלישה לעירק ב־2003. פאולו פלגרין הוא צלם עיתונות, נולד ברומא, איטליה, למשפחת אדריכלים וחבר בסוכנות מגנום (Magnum).

I Belive I am Gay

סדרת דיוקנאות של אנשים דתיים מקהילת הלהטבא"ק* בהולנד. הסדרה כוללת 37 דיוקנאות של בני חמש דתות, בהם מנהיגי קהילות כגון רב וכמרים. כל הדיוקנאות צולמו באמסטרדם בשנים 2013־2015.

*לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים, אינטרסקס, קוויר

משתתפים: איצקוביץ הדס ואנייה ואן ליט

הדס איצקוביץ ואניה ואן ליט, משה (קתולי), צילום: יח"צ
הדס איצקוביץ ואניה ואן ליט, משה (קתולי), צילום: יח"צ

Humanas

אוצר: אנג׳ליקה דאס

Humanas מבקשת לתעד את צבעה האמיתי של האנושות במקום הקטגוריות הגזעיות המומצאות של עור "לבן", "אדום", "שחור" ו"צהוב"; ובתוך כך לעסוק בזהות שלנו עצמנו.

משתתפים: אנג׳ליקה דאס

אנג'ליקה דאס, אנושיות. צילום: יח"צ
אנג'ליקה דאס, אנושיות. צילום: יח"צ

Long Lost

אוצרת: מאיה ענר

שש תערוכות יחיד קטנות של שישה צלמים עכשוויים מרחבי העולם העוסקים בנושאים של זהות, זיכרון ופנטזיה. אף שהצלמים הם בני דורות שונים, באים ממדינות שונות ועוסקים במגוון ז'אנרים – מצילום דוקומנטרי היסטורי, דרך צילום דוקומנטרי אישי ועד לצילום מבוים ועוד – מקבץ התערוכות כמכלול מעלה תמונה מגובשת ומרתקת של הנושאים המעסיקים את העולם המערבי כיום.

משתתפים: אנדריי פנדלה (רומניה), דניאל גבהארט (אוסטריה), אלין הוילנד (נורווגיה), יבגניה ארבוגנבה (רוסיה), לורה לטינסקי (קנדה), ורוניקה גסיקה (פולין).

ורוניקה ג'סיקה. צילום: יח"צ
ורוניקה ג'סיקה. צילום: יח"צ

The Untitled Album

אוצר: יאיר ברק

תערוכת זוכת פרס מיתר 2016. בתערוכתה של דורון עובד מוצגים דימויים שצולמו בשבע השנים האחרונות ומהווים הרהור מתוזמר ופואטי של היומיומי. עובד מייצרת צילום מינורי שדורש הקשבה שאיננה אופיינית לקצב ולעוצמה של עולם הדימויים שבו אנו חיים. זהו תחביר בלתי לינארי של הערות שוליים עירוניות. הצילומים של דורון עובד הם דימויים של רגעים לא מכריעים ונעדרי אירוע הניזונים מאבות המזון של הצילום האמריקאי של שנות ה־70 ומלגלגים בחן על יחסי תרבות־טבע, מתענגים על איכויות פיסוליות אקראיות והופכים את הפרוזה לפואטיקה.

עבר מתמשך – ילדות חגיגה והגירה בתל אביב

בשיתוף ארכיון הצילום של קרן קיימת לישראל

אוצר: יובל כספי

טלי מאייר, מאשה קושניר ואדווה רז הן שלוש צלמות אשר יצרו עבודות חדשות במיוחד לתערוכה זו בעקבות מפגש שלהן עם תצלומים מארכיון הצילומים של הקרן הקיימת לישראל. כתוצאה מהמפגש המחודש בין הצילום הארכיוני ובין הזווית האישית של כל אחת מהצלמות נוצרו שלוש סדרות שונות שלכל אחת מוטיב אחד ברור: הילדות בצילומיה של מאשה קושניר, החגיגה בצילומיה של אדווה רז וההגירה בצילומיה של טלי מאייר. בתערוכה מוצג הדיאלוג בין צילומי העבר המציגים רגעים מתל אביב הקטנה של ראשית המאה ה־20 ובין המבט האישי העכשווי של כל אחת מהצלמות.

משולחן למזוודה

בשיתוף ארכיון יד בן צבי, תיעוד יהודי צפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה

אוצר: גיא רז

התערוכה "משולחן למזוודה" מחולקת לשני חללי תצוגה – "שולחן" ו"מזוודה". בחלל הראשון מוצגת תערוכה בנושא יהדות צפון אפריקה בתקופת השואה ואחריה (1933־1947). במרכז החלל מוצב שולחן המדמה את שולחן עבודתו של הנשיא יצחק בן צבי ועליו צילומים המשקפים את סיפורן הייחודי של הקהילות היהודיות של צפון אפריקה – באלג'יריה, מרוקו, תוניסיה ולוב. על הקיר יוצגו צילומים נדירים של שרידי הפעילות הנאצית בצפון אפריקה ביום שלאחר הכיבוש הבריטי. התערוכה "מזוודה" תתמקד ביציאת היהודים מארצות ערב והתפוררותן של הקהילות היהודיות. במרכז החלל מוצבת מזוודה, סביבה קירות גבס המכוסים בהעתקי תעודות זהות, דרכונים ותעודות מזויפות.

 אודסה – תל אביב

בשיתוף הבריגדה התרבותית, מוזיאון ארץ ישראל

אוצרת: אנג'ליקה שר

מפגש בין שלושה אמנים – אנג'ליקה שר, קסניה סובה (יוצאות חבר העמים שגרות ועובדות בישראל) ויורי ליידרמן (אודיסאי המתגורר בברלין) – בניסיון להוכיח שאין בגלובליזציה מתפשטת, במפה דמוגרפית משתנה ובשינוי אקלימי כדי למחוק את תבנית נוף המולדת. למרות הריחוק הגיאוגרפי והפרשי הגילים – בחסות הדגל התרבותי נוצר איחוד שכולל תערובת של סמלים, מיתוסים ואלגוריות, שפה והומור, ספרות ותיאטרון, אוכל, צבעים, מרקמים וריחות, שאינם תלויים בזמן ובמקום.

 Lobismuller

אוצר: לאיה אפריל, שרון תובל – ספרד

התערוכה משחזרת מנקודת מבט נשית את סיפורו של רוצח סדרתי ומסתורי מההיסטוריה הספרדית. במהלך במשפטו שהתקיים ב־1853 הורשע האיש בתשעה מתוך 12 מקרי רצח שהואשם בהם, ולהגנתו טען כי אינו אשם משום שהוא סובל מקללה שהפכה אותו לזאב.

אחיות

בשיתוף ג'ודקו

אוצר: אלי אטיאס

זה שש שנים קבוצת הצלמים JDOCU נוסעת ברחבי העולם כדי לתעד קהילות יהודיות באשר הן ולסייע להן. במסגרת עשייתם מתעדים צלמי JDOCU רגעים מיוחדים של עוצמה ומנהיגות נשית בכל המדינות שבהן עבדו. התערוכה אחיות רוקמת שיחה מפתיעה בין הנשים המצולמות ובין 50 מנהיגות חברתיות ישראליות – שיחה היוצרת אחווה וסקרנות מיוחדים במינן.

משתתפים: ג'ול כץ, בני לווין, אמיר הלוי, אילן כהן, אלי אטיאס, שי בייליס, אליעזר יערי, יצחק גורן, עתליה כץ, נפתלי (תלי) עידן, יוסי בינארט ז״ל.

EnGendered

אוצר: מיה ענר

תערוכה מטעם המועצה הבריטית בישראל המציגה פרשנויות של צלמים מרחבי העולם למושג "זהות מגדרית". בתערוכה ישתתפו אמנים בריטיים וישראליים לצד הזוכים בתחרות בינלאומית בשיתוף גורושוטס.

משתתפים: נדב קנדר, ג'ונו קליפסו ודוד עדיקא, עברי לידר

צרוב בזיכרון

אוצר: רפי אתגר

עשר עבודות של האמן הגרמני ארנסט פולנד, המבוסס על תצלומים איקוניים ידועים שעברו טיפול וטושטשו על ידי האמן. התמונות המקוריות מתארות רגעים היסטוריים ואירועים פוליטיים. במילותיו של פולנד: "העבודות שלי ממוקמות במישור הפוליטי; הן אף פעם לא רק בעלות איכות אסתטית".

ארנסט וולנד, נימול, צרוב בזיכרון. צילום: יח"צ
ארנסט וולנד, נימול, צרוב בזיכרון. צילום: יח"צ

Photovoice

אוצרת: טלי מאייר

Photovoice היא תערוכה חברתית שבבסיסה הרעיון כי שפת הצילום מאפשרת לקהילות מוחלשות לספר את הסיפור שלהן. תוצאות הפעילות החברתית יוצגו בפסטיבל. התוכנית מיושמת על בסיס האמונה שלכל אדם בחברה הזכות להציג את עצמו, לשקף את עולמו לסביבה ולומר את דברו באופן ישיר ובלתי אמצעי. זו תוכנית ייחודית שבה מתנדבים מקנים למשתתף ו/או לקהילה את הכלים בשפת הצילום כדי לממש אמונה זו. המתנדבים פועלים ב־20 קהילות, מדימונה בדרום עד קריית שמונה בצפון – בבתים חמים, מקלטים ופנימיות של נוער ושל נשים בסיכון, בקרב אנשים עם מוגבלויות, באוכלוסיות על הרצף האוטיסטי, בשכונות מצוקה ובחינוך המיוחד.

משתתפים: אדמה – בתים חמים בנגב עם עמותת יחדיו, עמותת מפעלות חינוך, מרכז חינוכי גהה, עלה נגב, בית הספר רננים קריית שמונה, הפורום לדו קיום בנגב בפסטיבל הצילום‎, פרויקט צילום בגיל ל ג׳ויט.

הסיפור שלי

בשיתוף שגרירות ארצות הברית והצלם האמריקאי אד קאשי

תלמידי תיכון מג׳סר א־זרקא, עכו, קריית גת, כפר סבא ורהט התבקשו לספר את סיפורם דרך עדשת המצלמה. במהלך השנה האחרונה לקחו התלמידים חלק בסדנאות צילום אשר הועברו על ידי הצלם האמריקאי עטור הפרסים אד קאשי וסטודנטים לצילום מרחבי הארץ. עשרת התמונות המוצגות בתערוכה נבחרו מתוך יותר מ־100 תמונות שהוגשו על ידי התלמידים. שגרירות ארצות הברית בתל אביב ו־PHOTO IS:RAEL גאים להציג את סיפורם של בני הנוער הישראליים, סיפורים המעלים למודעות נושאים חשובים ומהווים דרך לקדם שינוי חברתי.

אופרה

אוצר: אייל לנדסמן

בעונת 2016־2017 של האופרה הישראלית נפתח העולם הקסום של האופרה בפני צלמים שהפכו לבני בית בבית האופרה, צופים יחידים בחזרות ללא קהל וסיירים כמעט בלתי נראים במסדרונות שמאחורי הקלעים באופרה. הצלמים תפסו אלפי רגעים של קסם אופראי, של דרמות אנושיות, וניסו להעביר את מה שהמצלמה תפסה לעולם האמנותי המיוחד והאישי של כל אחד מהם.

משתתפים: מאיה אילטוס, אורנה קלגרד, חנה שרייבמן, פרנסואה קפלן, גבי גולדברג, יואל לוי, רחל נחמן, לילי סגל, יובל קדמון, איתן אלקין, דינה סירא ודבי מורג.